Az abszurd elemekben bővelkedő történet főhőse egy harcos szerzetes, akit elküldenek a világtól elzárt hegyi erdőbe, hogy levadássza az ottani szellemeket, a hely különös lakóival való találkozása azonban hol segíti, hol megnehezíti a küldetését.
Helstáb Martin a film elkészítésének öt évében felépítette minden figura bábját, a film díszleteit, saját magát is a szerepének eljátszásához formálta. Minden animációt, hangot és zenét ő készített, az utómunkával 2 éven át dolgozott. A Zazongpari rendkívül kis költségvetés mellett, egy garázsból alakított greenscreen stúdióban forgott.
A Zazongpariról így nyilatkozott egy, a Kultúra.hu-n korábban megjelent interjúban: „Alapvetően magamnak készült. Pont olyan, ahogy egy tökéletes filmet elképzelek: sok, egymásra épülő tartalmi réteg, hosszú, statikus snittek, gyors akció, szellemekkel kardozás, lézerfegyverrel lövöldözés, de semmi hollywoodi zsánerfilmes sablonosság, drámázás és sírás. Számomra ideális.”
A Zazongpari itt nézhető meg:
Helstáb Martin korábbi munkásságához olyan kisfilmek köthetők, mint a Chicagói Nemzetközi Arthouse Filmfesztiválon nagydíjat kapott Jó étvágyat, bogaram! című animáció, a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott Az egér, aki egér akart lenni, a már a járvány előtt népszerűvé vált Hurut vagy az Országos Független Filmfesztiválon elismert kevert technikájú alkotásai, a Sok-sok Festék és a Tort ül a kondor.
A Tort ül a kondor című 2020-as kisfilmje a Zazongpari előzménytörténete: bemutatja az öreg szerzetes bekerülését a hegy világába, összeolvadását a természettel. Helstáb Martin filmjei gyakran vizsgálják az ember és a természet kapcsolatát, sajátos perspektívája az ökoszisztémában elfoglalt helyünkről több filmjében visszaköszön, mint ahogy a Meg kell dögleni című animációs filmben vagy a Békafecnik lírai történetében. |
Nyitókép: jelenet a filmből