Hogyan fogtak bele a szervezésbe?
Az első nagyobb szabású koncertsorozat már 2006-ban létrejött, amelynek keretében az egész nyári szezonban zene szólt a kastély termeiben. Az Eszterházi Vigasságok nagyszabású rendezvénysorozata, amelyet gyakorlatilag különálló zenei fesztiválokként, majd összefüggő sorozatként identifikálhatunk, először 2013-ban valósult meg. Egy hosszú távú koncepció mentén folyamatosan bővülő ?előélet? megkoronázásaként ? a megújult Marionettszínház és a Szabadtéri Színpad bevonásával ? immár minden évben márciustól októberig tartó, elsősorban komolyzenei koncertekkel várjuk a zenei élményre fogékony közönségünket. Az Eszterházi Vigasságokon az elmúlt években ? a teljesség igénye nélkül ? olyan külföldi világsztárok léptek föl, mint Elena Mosuc, Kristian Bezouidenhout, Enrico Onofri, Rachel Podger, Andreas Staier, Monica Groop, Dmitry Sinkovsky, Paul McCreesh, a Freiburgi Barokk Zenekar, a Collegium 1704 Václav Luks vezetésével, a Prágai Kamarazenekar, vagy hogy más műfajokat is említsek: a török Sarband együttese, Jan Garberek, Trilok Gurtu, Billy Cobham, Pat Appleton, Jean Luc Ponty, vagy a Take6. Egy ilyen fesztivál előkészítése több művész esetében éveket vesz igénybe, ahogy most is vannak együttesek, vagy művészek, akikkel már csak a 2017-es esetleges fellépéséről tudunk előleges egyeztetéseket folytatni. Így a szervezés ? mint minden hasonló rendezvény esetében ? állandó tartalmi és formai megújulást, folyamatos kapcsolattartásokat és lankadatlan munkát kell jelentsen.
Művészeti vezetőként mire kell figyelnie a programok összeállítása során?
Minden művészeti rendezvény alapadottsága a helyszín: e gyönyörű kastély-együttes, amelyet annak idején Eszterházy Fényes Miklós álmodott meg s Joseph Haydn személye járt át. Az épület közel 30 éves fénykora alatt Haydn művészete innen gyakorolt hatást egész Európa zenei kultúrájára, valamint még további 50 évig befolyásolta az ízlést, művészetét etalonként kezelték. Számunkra a másik fő célkitűzés a kastély komplex turisztikai és kulturális imázsának felépítése, avagy divatos szóval élve a brand építés, amellyel a kastély építészeti és kultúrtörténeti értékét igyekszünk bemutatni. Így tudatosan készülünk arra, hogy mi lehet a látogatók számára érdekes, hogyan tudunk egy speciális kultúrturisztikai szegmensben érdekesek és kiemelkedőek lenni, miközben figyelemmel kísérjük ? az összeférhetetlenségek elkerülése végett ?, hogy 400 km-es körzetben milyen fesztiválokat tartanak. De emellett természetesen az elsődleges, hogy a kastély adta lehetőségek maximális kihasználásával, egy Joseph Haydn művészetét fókuszba állító világszínvonalú rendezvénysorozat koncertjeit állítsam össze. Ehhez színes repertoár, széles előadói paletta szükséges, amely felvonultatja a legelismertebb magyar és külföldi szólistákat és együtteseket, és a legmagasabb színvonalon ?szolgálja ki? a legkülönbözőbb kulturális érdeklődésű közönséget. Alapvető, hogy minden programnak több szálon kell kötődnie a kastély identitásához és illeszkednie annak közegéhez.
Melyek voltak az eddigi legnépszerűbb előadások?
Évek óta folyamatosan komoly érdeklődést tartunk számon. Úgy érezzük, hogy az embereknek fontos, hogy ebben a varázslatos és ihletett miliőben hallgathassák meg a legkülönbözőbb típusú zenei produkciókat. Nagy tisztelet övezi a fesztivált, a kevésbé ismert előadók számára is bizalmat szavaznak a látogatók, és még az extra hangszer összeállítású és ínyencségeket felvonultató speciális műsorok is különösen vonzóak. De leginkább a zenészeknek inspiráló a környezet, hogy ott játszhatnak, ahol Haydn személyesen mutatta be műveit Esterházy hercegnek.
Az augusztus 7-8-ai hétvége is igazán különlegesnek ígérkezik. Milyen programokat ajánlana figyelmünkbe a Haydn Meets Jazz koncertjei közül?
Amikor 2013-ban életre hívtuk a Szabadtéri Színpadunkat, eljátszottunk a gondolattal, hogy mi lenne, ha Joseph Haydn ma itt zenélhetne velünk. Ő annak idején minden zenei stílust szívesen kipróbált és beépített műveibe. Vajon leülne-e Snétberger Ferenccel vagy Tony Lakatossal improvizálni? Mi úgy gondoljuk, igen. A koncertek műsora e helyszínre áll össze, így tulajdonképpen kissé megidézi Haydnt, a kastély mesterét is. Valamint a világhírű The Glenn Miller Orchestra két év egyeztetés után tudta elfogadni meghívásunkat. Ha jól tudom, több mint 10 éve jártak Magyarországon.
Vannak személyes kedvencei is?
Természetesen vannak, de ezt kollégaként és vezetőként nem szabad, hogy bárki is érezze, vagy ? bár elnézést kérek ? megosszam a nyilvánossággal. Számomra a legfontosabb és a visszajelzések alapján bátran állíthatom, hogy sem a közönség soraiból, sem a művészek közül e koncertekről, innen meghatódottság nélkül még nem távozott senki. Mindenkit rabul ejt a kastély történelme és hangulata. Tavaly például az egyik világhírű zenész nem az öltözőjeként biztosított szobájának kényelmes ágyát, hanem a koncertterem várakozójának kissé kényelmetlen kanapéját választotta pihenésre mondván: Miért, ne? Hiszen itt járkál Haydn!