Az A38 Hajó megújult belső tereit, jövőbeli innovációs terveit, valamint az Európa Kiadóval közös, egyedi fejlesztésű új digitális platformot mutatták be július 14-én.

Az eseményen felszólalt Bognár Attila, az A38 Hajó egyik alapítója és vezetője, Berta Zsuzsi marketingvezető, valamint Menyhárt Jenő, az Európa Kiadó frontembere, aki bemutatta a zenekar új, egyedi formátumú online platformját, benne négy évtizedes tevékenységüket teljességében átfogó archívummal.

A tavalyi év a zenei szcénát korábban nem ismert kihívások elé állította, a nehéz helyzetben az A38 Hajó is kénytelen volt egy időre elköszönni a közönségtől és újratervezni minden üzleti tevékenységét. A munka a megszokottól eltérő módon, de töretlenül zajlott tovább. Több száz karanténkoncert lebonyolítása mellett, melyek folyamatos fellépési lehetőséget biztosítottak a magyar zenészeknek, 2020-ban megnyílt a fedélzeti Schweppes Terasz. 2021-ben az Orrbár és a Tetőterasz felújítása kezdődött el, mindkét helyszínt hamarosan teljes pompájában élvezheti minden látogató. 

Az ünnepi találkozón Bognár Attila a kihívások kezelése és az innovatív megoldások bemutatása mellett kiemelte, hogy megújulás mellett jelentős figyelem fordult az archív felvételek szisztematikus feldolgozására, valamint a disztribúció tervezésére. 

„Tizennyolc éves működése során az A38 Hajón közel 3500 koncertfelvétel készült, ezt az őrületes mennyiségű anyagot a lehető legjobb eszközökkel rögzítette a stáb. A technológiai fejlődéssel mindig igyekeztünk lépést tartani, megtalálni a megfelelő válaszokat a kérdésekre és a legjobb megoldásokat eszközölni, igénybe venni. Ahhoz értünk igazán, hogy archiválunk és közzéteszünk. A mi ünnepünk az, ha egy ilyen folyamat végére érünk” – mondta Bognár Attila. 

A rögzítés, archiválás és közzététel folyamata szorosan kötődik az Európa Kiadó frontembere, Menyhárt Jenő által megálmodott platform megszületéséhez. 

„Egy olyan digitális platform, amely egy zenekar, jelen esetben az Európa Kiadó negyvenéves munkásságát és annak dokumentumait egy rendszerezett formában tartalmazza és nagyon sokféle módon teszi kereshetővé” – jellemezte munkáját az Európa Kiadó frontembere az A38 Hajó ünnepi találkozóján. Az ismert keresőmotorokkal ellentétben a gyűjtemény nem a szöveges, hanem címke alapú keresésre épít. A pontos és fókuszált találatok érdekében minden adatot elláttak tagekkel, ezekre a címkékre lehet rászűrni a platformon. Ellentétben a szabadszavas kereséssel, a site ezzel a tagalapú, levéltári rendszerezési módszertannal biztosítja az információk kredibilitását, jóval precízebben, mintha bármilyen egyéb keresőmotoron kutatnánk a zenekar elérhető anyagait.

Az oldal már elérhető az europakiado.a38.hu linken,

érdekessége és egyedisége abban rejlik, hogy egyrészt saját adatbázissal rendelkezik, mindenféle külső adatforrás alkalmazását nélkülözi, másrészt egyszerre dolgozza fel a múltat és igazít el a zenekar jelen aktualitásai között (például koncertek). Menyhárt Jenő és Szénássy Alex médiaszakértő 2014-ben kezdte a nagyívű munkát az életműszoftveren, kezdetben a MOME és az Artpool Művészetkutató Központ támogatták a digitális projektet, majd a pandémia alatt az A38 Hajó és a Passeum karolta fel, lehetővé téve a megvalósulását. 

Az ünnepi találkozó lezárásaképp Berta Zsuzsi, az A38 Hajó marketingvezetője a zenei megismerés határtalan lehetőségeire és az A38 Hajó mint koncerthelyszín zenei szerepvállalására hívta fel a figyelmet. Kiemelte, hogy a klub öt tematikus YouTube-csatornája öt év alatt több mint kétszáz évnyi megtekintést hozott, azonban nem itt ér véget a történet. Az Európa Kiadó életműszoftverét közösen fejlesztve és Jávorszky Béla szintén megkerülhetetlen, a magyar könnyűzene történelmét összefogó munkásságát szintetizálva, az A38 Hajó a saját, Magyarország egyik leggazdagabb könnyűzenei archív gyűjteményét összefoglaló tudásbázis kialakításán dolgozik. 

Fotók: Gündüz Attila