|
Egyre gyakrabban hangoztatta a költészet hasznosságát, ontotta a forradalmi verseket, tanító célzatú könyveket írt gyerekeknek, járta az országot, előadásokat tartott és szavalt. Bár költészetét ekkoriban a társadalmi mondanivaló hatotta át, s műveinek többsége meglehetősen propagandaízű volt, mégis kiérezhető belőlük személyes szeretetéhsége, amely újra és újra előtört belőle sorozatos szerelmi kudarcai után. Személyes indíttatású művet utoljára 1922-ben Szeretlek, 1923-ban Erről címmel írt. 1922 és 1930 között hét ízben utazott külföldre. Bejárta Nyugat-Európát, az Egyesült Államok és Mexikó városait, találkozott Picassóval és Aragonnal is. Élményeit versekben, valamint epés karcolatokat tartalmazó gyűjteményben örökítette meg Felfedezem Amerikát címmel. Emellett forgatókönyveket írt, több általa írott filmben szerepelt is. A futurizmus hagyományait és a forradalmat együtt vállaló művészeket összefogva, 1923-25 között Lef (A Művészetek Balfrontja) címmel, 1927-28-ban pedig Novij Lef címmel folyóiratot adott ki. 1928-ban belépett a Proletárírók Oroszországi Szövetségébe (RAPP). A Lenin halálára írt 3000 soros Vlagyimir Iljics Lenin című elégiájában és a Csudajó (Haraso) című versében egyre inkább a túlzott eszményítés ellen próbált fellépni, ám a sors különös fintoraként épp ezek alapján vált szovjet klasszikussá. Életének utolsó három évében két szatirikus darabot is írt. Az 1929-es Poloska az újra felbukkanó kispolgárokat, a Gőzfürdő pedig a kezdődő Sztálin-korszak ostoba bürokratizmusát és szolgalelkűségét gúnyolta ki. Ezekben az években súlyos válságokon ment át. 1928-ban, párizsi tartózkodása idején beleszeretett Tatyjana Jakovlevába, egy emigráns orosz nőbe, akit feleségül kért, de kosarat kapott. Igazságtalan támadások érték a RAPP részéről, Gőzfürdő című darabját megbuktatták, Húsz év munkája címmel rendezett kiállításáról a hivatalos irodalmi közvélemény nem vett tudomást, útlevélkérelmét is elutasították. Ezek és Lili szerelmének elvesztése végül odáig vezettek, hogy 1930. április 14-én Moszkvában öngyilkos lett. Majakovszkij költészetének, alakjának megítélése a mai napig ellentmondásos. 1935 körül elkezdődött az állami Majakovszkij-kultusz, egyes műveit kötelező olvasmánnyá tették, de csak forradalmi-harcos költészetét ismerték el. Ugyanakkor az orosz lírai nyelv megújítójának számít, újfajta ritmusokat, költői formákat fedezett fel, s munkásságának egészét tekintve az irodalomtörténészek a huszadik század egyik legnagyobb lírikusának tartják. Sarudi Ágnes Kapcsolódó: Öngyilkos költők Trockij Majakovszkij öngyilkosságáról |