|
Másfelől ezt a romantikusan hangsúlyozott szerzői ént lépten-nyomon igyekszik eliminálni, felszámolni. Már a kötet hátulján olvasható szerzői bemutatkozás is feleslegesnek érzi az énhez esetlegesen, bár feltétlenül hozzátartozó életrajzi tényeket, adatokat: "Én vagyok a világ naiv növénye. A naiv növénynek nincsen gyökere. Az én vágyam nem új, nem régi. A naiv növény nem kezdődik el, véget sem ér. Mit is kezdhetnénk hát az effélékkel: Harcos Bálint 1976-ban született Budapesten. Ez az első kötete." Ez a két poétikai-filozófiai törekvés Harcos kötetében nem egymás ellenében hat, hanem egymás mellett él, működik. Ez az "egymásmellettiség" a Naiv növény-ben két szinten is megjelenik. Először a szöveg szintjén: "A naiv növénynek nincsen gyökere. Fa és bokor mellett a földön fekszik"( a kiemelés tőlem); másodszor pedig a szerkesztés szintjén. Az "egymásmellettiség" filozófiai-költészeti szakszóként is megjelenik a Félisten című vers "Nebenmensch" fogalmának használatakor: "Törekvéseidre fittyet hány: / Csinálmány! - / Isten ments, / Nebenmensch, / nem ér Szerelem, se Ármány". A kötet borítóján egy emberarc-formájú hegy látszik: Harcosnál a táj mindig emberarcú. A "Panaszokban" meg is szólal: "Szólít hangsora egy bonyolult, kusza arcu bozótnak". A táj, a flóra és a fauna: a szereplők arca; ezért is hasonlítja egyik versének beszélője kedvesét egy kihalnak hitt állathoz: "Szép vagy, mint egy kihaltnak hitt állat, amint / ásít, és visszapillantó-tükrében meglátja / a vadőr." Az ausztráliai verseivel (pl. Kacsacsőrű-emlős-várás Kenguru-szigeten; Sziklás-folyó, Dél-Ausztrália; A hatalmas, könyörtelen kontinensen) Harcos egy új kontinenst fedezett fel: Ausztrália eddig "terra incognita" volt a magyar költészet számára: "A kacsacsőrű emlős behunyja szemét, fülét, / úgy halászik. Kis rákokat gyűjt / a kavicsos aljzaton. Áll az áramlásban, / kiöblíti csőrét, és a / fészkéhez úszik." |