Árgus 2007/2

Irodalom

Tartalom:
 
Tandori Dezső A poszt-madár versek I.; Bevezető egy másfél éves
versegyütteshez
Marno János A Dán csutka helye; Kurva
Grecsó Krisztián Doktor urak
Nádasdy Ádám Átkelés; Fertőtlenítés; A bajnok
Turczi István Miniatúrák
Centauri Norma Lea Zónatitka
Nemes Z. Márió Állat alakú szívek; Az öl, ami öböl
Szentmártoni János Idill két világ között; András és a csirkepaprikás
Földényi F. László Szócikkek egy Kertész-szótárból
Kurt Vonnegut "Amikor meghalok, katonai temetést akarok"
(Szele Bálint fordítása)
Tóth Szilvia  "Egyszóval remek dolog művészetet művelni"
Kiss Ottó A másik ország
Szálinger Balázs Költő és hadvezér
Szélinger Balázs Roots, rasta, reggae
Török-Zselenszky Tamás Hűség; Semióta
Szegedi Kovács György Galamb; Szó
Ira Cohen Belvárosi helyijárat; Vers a Hudson folyónak
(Gyukics Gábor fordításai)
k. kabai lóránt Lopott mondat; Hajnal
Sebők Melinda A táj szuggesztív hatása Pilinszky János
Őszi vázlat című versében
 
 
KRITIKA
Teslár Ákos Lehetett így is (Grecsó Krisztián: Isten hozott.
A Klein-napló.)
Keresztesi József Egy családregény vége (Norman Mailer: Várkastély a
vadonban)
Darabos Enikő Az én, aki a másik (Agota Kristof: Trilógia)
Kiss László Utunkat tükrözi (Benedek Szabolcs: Kommunikációs zavar)
Krusovszky Dénes Belenézni a húsba (Nemes Z. Márió: Alkalmi
magyarázatok a húsról)
Szele Bálint A kísérletezés unalma (k. kabai lóránt: hiba nincs)
 
OLVASÓI LEVÉL
Márton László Az Árgus szerkesztőségének
 
 
Szélinger Balázs: Roots, rasta, reggae című tanulmányának bevezetője:
 
Csaknem bizonyosak lehetünk abban, hogy Magyarországon mindenki hallott már reggae zenét, még akkor is, ha elsőre talán nem is tudja, hogy miről van szó. Bob Marley nevét is sokan hallották már, talán egy-két dalát is ismerik, ami nem csoda, hiszen Bob Marley máig a reggae legnagyobb alakja, annak ellenére, hogy több mint húsz éve halott. A reggae és más jamaicai zenei műfajok, mint a ska és a dancehall egyre népszerűbbek Európa keleti felében is, elég csak olyan előadókra utalni, mint Sean Paul és Sizzla, vagy itthonról a Ladánybene 27 és a Pannonia Allstars Ska Orchestra. A köztereken megfordulva pedig lépten nyomon jamaicai eredetű szimbólumokba botlunk legyen az a jamaicai zászló vagy a "raszta" haj.
   
A reggae és a raszta hit (rasztafariánizmus) szorosan összefonódnak, mert rendszerint egyszerre találkozunk velük, mivel a reggae zenészek döntő többsége ebből a kultúrkörből kerül ki. Ez mégsem jelenti azt, hogy egyik a másik nélkül nem is létezne, hiszen a rasztafariánizmus jóval előbb keletkezett, mint a reggae, és az 1970-es évek közepéig a reggae is jól megvolt mindenféle különösebb ideológia nélkül.
   
A világon valószínűleg több százezer ember kedveli a reggae-t, mint zenét, s többségük feltehetően nem vallja a raszta filozófiát és nem él "raszta" életmódot. Ugyanakkor a rasztafariánizmus számos vonása szimpatikus a reggae-t kedvelők számára, még ha a többség csak a külsőségekhez ragaszkodik is. A reggae és a rasztafarianizmus egyetlen, többé-kevésbé jól körülhatárolható kultúrkört képez, amely földrajzilag elsősorban Jamaicához, kulturálisan pedig ezen kívül Etiópiához, vagy éppen Afrika egészéhez kötődik. Éppen ezért elkerülhetetlen, hogy nagy vonalakban megismerkedjünk e két ország történetével és hagyományaival. 
 
 
 
Szálinger Balázs: Költő és hadvezér című verse:
 
 
Ilyen hidegben nincs mire lőni,
Nézem az erdőt, látni meguntam.
Éhen vesznék - jó, hogy a mélyben
Termel a vármegye, fátyol alattam.
 
Nincsen posta, se vájtfülű társam.
Néha kopogtat a csontra lehűlt őr -
Fölmelegítnek az őszi kalandok
Fényévekre a nemzeti ügytől.
 
Térdre került-e a jó Magyarország,
Vagy daliásan harcol a fagyban -
Nincsen elég könny, írom a versem,
S termel a vármegye, fátyol alattam.
 
Egysejtű, kit bántani szégyen,
Átír engem a kis literátor,
És idevarr, idehűt, ide száműz
Fényévekre nagyobb ideáktól,
 
Hol csak a Múzsa unott motozása.
Szép volt, férfi, csatold le a kardot -
Benned az ország vére megalvadt:
Úgy jár úgyis, ahogy nem akartad.
 
 
 
Az Árgus honlapja