Gyerekszáj Lugosi Viktória első könyve, az Ajvé tavalyi könyvhétre jelent meg. A szerzőt leginkább a Szombat és a Mozgó Világ c. folyóiratokból ismerhetjük, de a jelek szerint regényíróként is meglehetősen népszerű: már a sokadik kiadás kapható a boltokban. Lugosi olyan témát igyekezett megragadni, aemely mindig érdekes és mindig korszerű: a gyerekkort. |
A szöveg felén túl érzékelhető a súlypont eltolódása: az emlékek felidézése egyetlen személyre, a csodált mostohaapára, Dodóra irányul. A mostohaapa betegsége mindenképpen visszavesz abból a derűből, amely addig jellemző volt, és ez nem vált javára a könyvnek. Egyrészt az olvasó úgy érezheti, mintha a szerző "menet közben" gondolta volna meg magát a témát illetően, másrészt a szöveg kissé fáradtabb, nehézkesebb lesz: Lugosi a tragikum ábrázolását játékos mesélőkedvével nehezen egyeztette össze. Ahogy közeledünk a befejezés felé, egyre több olyan részlettel találkozhatunk, ahol a szerző vagy kiesik a gyerek szerepéből, vagy ellenkezőleg: túl "csöpögősre" sikerednek bizonyos passzusok. Elcsépeltnek érzem például azt a szituációt, amikor a gyerek Istenről kérdez, a mindentudó (mostoha)apa pedig válaszol: "Akkor melyik az igazi? A tied, a Jézus, vagy a mienk, amelyiknek még neve sincs? Hogy lehet, hogyha csak egy Isten van, azt másnak képzeljük? Ki mondja meg, hogy melyikben kell hinni? - Az ember születik valaminek. És a Jóisten dönti el, hogy hova születik". Az utolsó mondatokban pedig kifejezetten egy felnőtt hangja szólal meg: "Dodó csak néhány centivel a nedves macskakövek felett feküdt. Meg se mozdult. Öltöny helyett pizsama, kabát helyett pokróc. Szomorúság helyett bocsánatkérés volt a szemében." |