Ami megmaradt - EGYÜTT A SZIVÁRVÁNYSZÍNBEN - Amikor 1977-ben az ungvári állami egyetem magyar tanszékének növendékei a büszkeségtől dagadó kebellel megmutatták náluk alig idősebb oktatójuknak azt a frissében megjelent almanachot, amelyben az ő verseik is benne voltak, számukra váratlan fordulat történt. |
A fiatal irodalomtörténész megnézte a tartalomjegyzéket és felnyögött: Harmincegy író Kárpátalján?! Ez rosszabb, mint a sáskajárás. Éppen egy emberöltő, pontosan negyedszázad telt el azóta, és én alig néhány éve értettem meg azon mélységében, miért találta tragikusnak akkor az ilyen nagy mérvű írói felhozatalt a magyar irodalom egyetemi oktatója. Eszembe pedig azért jutott ez a régi epizód, mert mostanában sorra kerültek a kezembe olyan itthoni kiadványok, amelyek a hőskor görcsös erőfeszítéseire emlékeztetnek. A teljesítmény hasonló, ám a hőskör (sajnos vagy hálistennek) menthetetlenül elmúlt, így a mostani kísérletek - enyhén szólva - anakronisztikusak. Nézzük a részleteket. |
Valamivel hosszabb kitérőt kell tennem az ILYENség bemutatására. Ennek a kétes értékű kegynek és bizalomnak a visszanyerése érdekében kezdődött a 70-es években az a szerveződés, amelynek egyik eredménye az említett antológia lett. Hogy pontosan értsük, miről is van szó, miféle ILYENséget bizonyított a kötet, felidézek néhány címet: Meghódítani a jövőt, Hegesztő, Beton és vas, Villanyszerelő, Fegyver a kézben, Forradalom, Hazám, Új világ bölcsője mellett, Tanyavilág, te átkos múltam, Századok mérföldköve, Esti műszak, Barátság, A munkát daloljuk, Vár a hajnalszárnyas nap, A Lenin-mauzóleumban, Hazám, Szabadságunk, Mindenkiért, Barátság, Béke, Optimizmus, Ragyogjatok, csillagok, Kaszások dicsérete. Talán nem kell külön hangsúlyoznom, hogy milyen Hazáról, milyen Jövőről, milyen Békéről és Barátságról szóltak ezek a művek. És talán azt sem, mekkora művészi értéket képviseltek. A lényeg nem ez volt, hanem a bizonyítás: VAN, és ILYEN. Lássuk, mik az átfedődések. |
Ugyanazok a művek vándorolnak antológiáról antológiára, tematikusból műfaji, műfajiból időszaki gyűjteményekbe, könyvből folyóiratba, sőt napilapba és vissza. No és a minőség... Ez ismét másodlagossá vált, mert fontosabb a közlés ténye, az önigazoló jelenlét. Az új lap egy több mint harminc évvel korábbi, írógéppel sokszorosított és később betiltott szamizdat diákfolyóiratnak a címét viseli és azzal való szellemi jogfolytonosságát deklarálja. Ez a genealógia azonban erősen sántít: az akkori fiatalok egy fennálló kultúrpolitikai elvárás ellenében léptek fel, szakítani próbáltak a sematizmussal, a pártossággal. A jelen kezdeményezés azonban sokkal inkább az írásom elején említett sematikus és pártos antológiával mutat közeli rokonságot, épp csak a séma és a "párt" lett más. No és más lett a kor is, nagyon más... Az 1977-es gyűjteményben szereplő szerzők tömeges jelentkezését a fiatal tanár még sáskajáráshoz hasonlíthatta. A mostani folyóirat azt mutatja fel görcsös igyekezettel, ami a sáskajárás után megmaradt. |