|
Ez a súlytalanság, amit érzek, hogy már nem történhet semmi, elhagyhatom magam, vége, könnyű vagyok, mint füst A másik, ebben a kötetben szintén kiemelkedően fontos téma a szerelem, azon belül is a szakítás és a szakítás utáni viszony. Peer néhol már-már elérzékenyülve, a klasszikus szerelmesverseket idézően beszél erről a problematikáról, de megfigyelései és észrevételei mindig nagyon finomak, az apró részletekre koncentrálók. A Szerelem című vers emelhető ki leginkább ebből a körből, hiszen ez mintegy sűríti azokat az erényeket, mely a kötet különböző pontjain, ilyen-olyan formában felbukkannak. Az epikus szál például érzékenyen és pontosan kidolgozott, a képek élesek és pontosan illeszkednek az események hangulatához, miközben a szöveg végig feszes, minden felesleges kitérőt elkerülő. Az egyetlen közös éjszakáját egy koszos és szinte üres, lerobbant szállodai szobában töltő pár a kezdeti dilemmán átesve (hogy tudniillik ki aludjon az összetölt ágyak közti résben), egy rutinszerű szeretkezés után (három pozíció, húsz perc) egy, ha lehet még koszosabb és üresebb szobában ébred fel, ahol már egyikőjük sem érzi, hogy köze lenne a másikhoz. És ez a hangulat, mely valamiképp, más-más formában ugyan, de az egész kötet behálózza, egy jelentős költői teljesítmény meghatározó elemévé vált. Még akkor is, vagy talán akkor igazán, ha az iménti versben a tanulság csupán annyi: "Rossz a résben, de rosszabb egyedül." |