Beszélgetés Bódis Krisztával Keret: Bódis Kriszta (1967) a fiatal költő- és írónemzedék egyéni hangú, szuverén költői világú alkotója. Írásait (verseit, novelláit) a legrangosabb irodalmi folyóiratok közlik (Élet és Irodalom, Holmi, Jelenkor stb.). A legújabb magyar irodalomban karakteresen jelentkező női líra képviselője. Ez az első kötete. Idén költészet napjára jelent meg a szerző első verseskötete a Mind csak idegenyebb úgy a JAK gondozásában. A rejtélyes című kötet telis-tele van meglepetésekkel, izgalmas nyelvi és formai megoldásokkal, a nőiség kérdéskörét mélyen és sokrétűen körbejáró versekkel. A költőnővel a könyvhéten, éppen dedikálás után beszélgettem. - 1993-ban végeztem az ELTE pszichológia-esztétika szakán, de nem lettem pszichológus. Dokumentumfilmeket készítek. Egy ideig tanítottam az egyetemen, de úgy láttam, ez a kettő nem összeegyeztethető össze. Akkoriban már filmeztem és írtam is, együtt sok volt. Dilemma elé kerültem: vagy a tudományos élet, vagy az alkotás. Most dokumentumfilmezésből próbálok megélni, ami nem olyan egyszerű. Egy ideig rendszeresen dolgoztam - most éppen nem - az m1 Háló és Téma című műsorainak készítettem munkákat, ami állandó lehetőség volt a filmezésre. Önálló filmeket is készítettem, pályázati pénzekből. Elsősorban a kiszolgáltatott emberek élete érdekel. Úgy gondolom, felelősséggel tartozunk a másik ember iránt, és látom azt, hogy mi mégis lezárjuk a redőnyöket, nem akarunk foglalkozni a másikkal, nem is ismerjük, mennyiféle világ van még körülöttünk, és azok milyen természetűek. Ezeket a világokat próbálom feltérképezni. A fogyatékos gyerekek, a romák és a prostituáltak élete érdekel. Mindenféle olyan másság foglalkoztat, amiről azt gondolom, hogy sztereotípiáink vannak és egyáltalán nem akarunk velük foglalkozni, vagy pedig rosszul foglalkozunk velük, mivel sematikusan működnek a köztudatban. Én olyan filmeket csinálok, melyekkel felhívom a figyelmet az elesettekre. Önálló filmem például romatémában az Isten adóssága, ami egy romungro családról szól, akikkel három évig forgattam egy nyomornegyedben, Ózdon. E család feje megpróbál kitörni ebből a közegből, de nem sikerül neki azóta sem. Én magam azóta rokonságba keveredtem velük, az ötödik gyerek a és a születendő hatodik keresztmamája vagyok. Reménytelen sorsok ezek, nemcsak rájuk, hanem a társadalomra nézve is szörnyű probléma ez. Érdekes mennyire keveset tudunk például a cigányságról. A fogalom alatt egy nagy, homogén masszát képzelünk, pedig ez egy heterogén világ. Én kultúrantropológiai szemmel is nézem őket, nemcsak szociológiai megközelítéssel. - Mennyire hatott a filmezés a versek világára? - Bennem integrálódnak a dolgok, nincs külön költői meg filmes énem. Tudatosan nem hatják át egymást, de az biztos, hogy ez a fajta - a kiszolgáltatottságra, másságra való kíváncsiság, az örök kérdésfeltevések a sztereotípiák irányába ott vannak a versekben is. |
- Miért vártál ilyen sokat az első könyved megjelenésére? - Miért éppen a JAK-ot választottad kiadónak? |
- Novellákat is írsz - A verseid nem illeszkednek a mostanában divatos travesztáló, rímes vonulatba, más formákat találtál magadban. Ez erre a regényre is igaz? |