Darabos Enikő: Lóstaféta és fölösleges mellbimbó (MANCS-szemle)

Egyéb

   
   Magyar Narancs
   
   
   50. szám 2002. december 12.

      Magyar Narancs
   
   
   50. szám 2002. december 12.
   
   1.
   
   A Magyar Narancs a 168 órával ellentétben még egyszer nekifut az irodalmi Nobel-díj(as)nak. Címlapfotó, címlapsztori. Kertész fekete garbóban. Kertész Svédországba való kiutazása előtt. Kertész gesztikulálva. Kertész elnyílt szájjal.
   
   2.
   
   Kertész az interjú során olyan alapkategóriákban beszél, mint Magyarország, magyarság-zsidóság, európai értékrendszer, Auschwitz, nagy zsidó tanulság. Állítása szerint "[p]illanatnyilag olyan értékvesztés állapotában van a világ, amelytől generációk szenvednek", és mindaddig nem lehet életképes Európai Unióról beszélni, amíg ki nem alakul egy új európai értékrend. Cáfolva a megilletődöttségtől mostanra elnémult vádat, úgy gondolja, hogy művei "tisztán irodalmi művek". Nem emel bennük vádat, nem mutogat intő ujjal, nem von felelősségre. Egyszerűen csak ábrázolni kívánta a folyamatokat figyelembe véve persze, hogy a holokauszt "metafizikailag kiheverhetetlen". És a nagy zsidó tanulság számára abban az apai intésben materializálódna, amellyel arra intené meg nem született gyerekét, hogy "sehol se érezze magát biztonságban".
   
   3.
   
   Aszkézis és szabadosság címmel közöl interjút a Narancs Igor Kon szociálpszichológussal a Szex és kommunizmus név alatt meghirdetett kiállítás ürügyén. A szovjet-orosz szexológia doyenje az orosz szex ellentmondásosságáról beszél. Arról, hogyan vált a középkorban eretnekségnek számító szexuális szabadosság a cári és szovjet Oroszországban politikai ellenállássá. Szó esik mindarról, amit az oroszok nem tudnak a szexről. A sztálini diktatúrát úgy emlegeti, mint a kommunista szexofóbia csúcsát. Ennek eredményeképpen válhatott az erotika antikommunista jelképpé. Így kriminalizálták a homoszexualitást, tiltották be a pornográfiát és az abortuszt. "Nálunk mindent a szőnyeg alá sepertek." - állítja Igor Kon, aki arcát és nevét adja a felvilágosító kampányokhoz. Ne csak a szőnyeg alatt dugjanak a szegény orosz testvérek

     
   4.
   
   Vári György abban látja Kántor Péter Lóstaféta című kötetének egyik alapgondolatát, hogy "[a]zért nem megy a versek által a világ elébb, mert igazából semmi sem változik, minden viszatér". Ez a visszatérés határozza meg Vári viszonyát az őszhöz, amiben visszatér Petőfi, Kántor, és vele együtt az egész irodalmi hagyomány. Ráadásul Kántor verseskötete azt példázza, hogy a költő "sokkal nagyobb tisztelettel bánik a hagyománnyal, semhogy radikálisan nyúlna hozzá, nem vonja vissza, nem ironizálja át, csak kissé átformálja". A farkas sem ette meg a nagymamát, csak kissé átformálta. Nem mindenben tudok egyetérteni Várival. Meg aztán vö. Kemény István ÉS-beli recenziójával.
   
   5.
   
   Sisso recenzensi hevét ezen a héten a litera.hu méltatásán vezeti le. Tudja meg, hát, ország, világ a litera.hu-t "nevezhetjük az első magyar irodalmi portálnak". A 2050-ben írandó magyar irodalomtörténetben a 2002-es évszámnál az akadémikus filológiai igényességnek megfelelően az lesz feltüntetve, hogy megjelent az "első magyar irodalmi portál".És lehet majd hosszan értekezni az általa képviselt "neogutenbergiánus öntudatról", még ha a mai horizontunkból nem is eléggé világos, hogy ez mire utal. Mert ha elfogadjuk, hogy a portál (nem csak) szépírói "a médiát formálják magukhoz", akkor mire kell vélnünk, hogy egyes kritikusaik nem találják elég találékonynak a dizájnt? 2050-re mindenképp választ kell találni az individualitás, a saját arc és a könnyen kezelhetőség átkos internetes trendjének konfliktusára.

   
   6.
   
   Nádasdy Ádám ezen a héten az ikes igék formális kategóriájának sorsán töpreng a Modern Talking rovatban. Tézise, hogy "az ikesség () nem 'való' semmire, üres formai kategória, azaz lexikai jegy". Mostanra viszont jelentkezik az ikes igék eltűnésének tendenciája. Mindezek alapján azonban az ikes igékhez való ragaszkodás nem más, mint kiüresedett hagyománytisztelet. Az író úgy fogalmaz, hogy az ikes igéket "a nyelv értelmetlen örökségként hurcolja magával, mint a biológia a férfiak mellbimbóját". Azért remélem, a férfiak mellbimbója nem fog eltűnni. Nekem ugyanis abszolút semmi bajom vele. Sőt