Irulok-pirulok. De azért mégiscsak fel kellett volna olvasnia. Aki ilyen élesen veri vissza a fényt, annak smafu lett volna visszaverni azt a néhány "magas irodalmárt".
2. Táguló intim szféra Kolin Péter írását ironikusnak is nevezhetném, ha ironikus volna. De nem az. Nem sikerül neki az lennie. A szöveg a BB fedőnevű kultúresemény szociológiai vonatkozásait elemzi. Attól tart, hogy a technika a kultúra segítségével átszervezi gondolkodásmódunkat, és már nem leszünk képesek szorongani. Márpedig a szorongás a lehető legtutibb technika a társadalmi lét megőrzéséhez. Jól néznénk ki, ha nem szoronghatnánk többet. Márpedig a BB #8220;a megfigyeléstől való irracionális szorongásunkat - legrosszabb esetben is - megragadható félelemmé transzformálja". Azt sugallja, nézd csak, a totális megfigyelhetőség nem is olyan iszonyatosan rossz dolog, nem kell ezen parázni. Amikor Kolin elragadtatja magát azt írja, hogy "a BB hatékony hangszigeteléssel látja el a kollektív elfojtás prését". Ezt nem is értem. De ugyanez a helyzet a "természetes" vs. "virtuális közösség" dichotómiával is. Mert bizonyos - teszem azt, lacaniánus - szempontból nincs az a "természetes" közösség, amely ne lenne virtuális. És ha már eljutottunk odáig, hogy természetes = kulturális, onnan már csak két lépés az, hogy természetes = virtuális. És rögtön újra elkezdhetünk szorongani.
3. #8220;Elkezdődik majd a hiszti" Szegény Rácz Zsuzsának el kell most viselnie, hogy ő bestsellerszerző. Rémesen hangzik, nem? Értsük meg őt, nem könnyű ez, nem is nagyon tud vele mit kezdeni. Nem csoda, ha kissé hisztérikusan áll az problémához. Hirtelen "kiugrott" újságírónő lett, aki "robbantott" a Terézanyuval. Legát Tibor interjújából kiderül, hogy nem is nagyon akarta ő ezt. Nem igazán szeretne sztár lenni. Fél ettől. Nincs is ennek magyar irodalomtörténeti hagyománya. Ha pedig így áll a helyzet, nem is nagyon veszik majd be oda. Leugatják, hogy ez nem magasirodalom. Hoppá, pedig ez a multikulti kalamajka onnan indul, hogy nincs magas és alacsonyirodalom, nincs Én és Másik, mert a magas legalább annyira alacsony, mint amennyire más az Én. Ez azonban jelentheti például azt is, hogy az Én vállalja (hüm, hüm), hogy ő más. Hogy felolvas az alacsony a magasnak. |