|
Peer Krisztián 28 éves magyar költő (becenevén: Pöszméte) legújabb verseskönyve olyan benyomást kelt, mint egy profin szerkesztett, ígéretes első kötet. Igényes tipográfia, élénk színfoltokkal tarkított keményfedél (figyelemfelkeltő, mint a rovaroknál), szigorú ciklusozás, sokatmondó verscímek körítik a fiatal férfi panaszait. A szerző mintegy száz oldalnyi versben szenvedi végig eddigi élete pár fragmentumát; ezek külön cellákat kapnak, s ő mindegyikben kesereg egy kicsit. Tematikus ciklusok, tematikus cikluscímek, belül pedig versdolgok, inkább rövidebbek, meg egy-két párbeszéd-töredék. Hol egy maroknyi szenvedély, hol higgadósabb. Az első ciklus címe: Ennyire egyszerű. Benne a szerelem, férfi-nő kapcsolat, valamennyire ember-ember kapcsolat is. Első látogatás a kedves családjánál (Ebéd), amely aktus, ha már sorban olvasunk, végképp befuccsoltathatja az idillt, hiszen ebben is komorkodunk már, de még kiábrándultabb hangvételek következnek (Idillfóbia, Sok a jóból, Lemondás stb.). Akad két sekélyesebb, közhelyes párbeszéd a párkapcsolatról (valamiért kurucok diskurálnak), meg "töltelék gimnazistáknak", valamint a Kell, hogy oka legyen c. opusz leszögezi, ha eddig nem tudtuk volna, hogy nem is olyan egyszerű. Egyébként pontos bemutatások, magafigyelés, ha a másikra, akkor is magafigyelés, illetlen mellékzöngeként befigyel egy "bújtatnivaló, pici szív" (Ezzel). Kiemelkedő darab a Szerelem című: forgatókönyvszerű, nem, inkább instrukció (színdarab, film), nem akar annyit magyarázni, csak leír, bemutat, enyhén hatásvadász; "Füstöl a félig elnyomott csikk, hadd szenvedjen. / A fiú kimegy hugyozni, sötét van, / felrúgja a hamutartót. Mire visszatér, / már alszik a lány, a fiú azt mondja: Szeretlek. / Nem bújik oda a lányhoz, a résbe, / gondolja, alszik, mindegy már neki. / Ebben az életben - honnan tudná? - / most voltak utoljára együtt." Lehetne egy alternatív együttes dalszövege is. Mindenesetre nem rossz átvezetés a következő ciklushoz: Mondom utólag - ez egy később, másik cellában felbukkanó vers címe is, talán nem véletlen, talán, ha nincs is sok értelme, szándékos az összehozása a "Féltékenység, félrekúrás - / úgyis vége lett volna."- vonulatnak e ciklus fő témájával, a szakítással. Ez fontos téma; szinte ráveti magát a sebzett lélek, tuti siker. A költő a flegma és a szűkölő szenvedés szélsőségei között keresi a megfelelő hangnemet, stílust: "Hányszor hangzott el, és mindig utoljára, / hogy örökre vége, először igazán, / hányadszor? / Tiszta szappanopera." (Majdnem mozdulatlanul); "Kicsi Krisztián elfelejtődik. / Hogy fájjon, legyen valami, / húzom a hajam, süllyedek. [..] / Kicsi Krisztián igazán sír, nem nyafog, de élvezi: / szerepel és számít." (A gyávaság) |