Edward Bond Magyarországon

Irodalom

tizenegytrio_edwardbond_fidelio.jpg
Tizenegy trikó

Edward Bond, korunk egyik legizgalmasabb és legösszetettebb drámaírója, színházi gondolkodója, kevéssé ismert még Magyarországon. Bond színháza azt vizsgálja, hogy a mai világban mit jelent embernek lenni, és mi a szerepe, felelőssége a színháznak a társadalomban zajló folyamatok megváltoztatásában. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ egy olyan rendhagyó, színháztörténeti jelentőségű rendezvényt szervez, amelyen a kiváló drámaíró személyesen is részt vesz.

Bond új színházstruktúra elméletet dolgozott ki és alkalmazott a darabjaiban, amelyet most "testközelből" is megismerhetnek a nézők a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A drámaíró elutasítja Brecht elidegenítés elméletét, mivel ezzel a módszerrel szerinte a néző csak intellektuálisan tudja megragadni a darabban felvázolt társadalmi problémákat, nem fogja felelősnek érezni magát a társadalomban zajló folyamatokért. Ehelyett Bond a drámáiban arra tesz kísérletet, hogy a néző egyesítse önmagában az értelmet és az együttérzést, belássa saját felelősségét a jelen világ állapotában, és változást idézzen elő.

Az 1980-as évek közepén megszakadt a kapcsolata a brit színházzal, de a 90-es években visszatért, és főként a színházi nevelési program egyik legjelentősebb képviselőjével a birminghami Big Brummal dolgozik együtt immár 12 éve. Számukra írta a Tizenegy trikó című darabot is 1997-ben, amelyet nemrég mutatott be elsőként a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Budapesten. (Ezen kívül Bond neve ismerősen csenghet a színházba járóknak, ő írta ugyanis a Katona József Színház repertoárján szereplő három egyfelvonásost (Szék; Ki jön a házamba?; Emberek), melyet tavaly novemberben Kétezerhetvenhét címmel mutattak be a Kamrában, Zsámbéki Gábor rendezésében.)

Nem is csoda, hogy a szerző ilyen szoros kapcsolatba került a színházi neveléssel, amelynek fő célkitűzése, hogy a gyerekek szabadon gondolkodhassanak önmagukról és a világról, hiszen ő maga is fontosnak tartja, hogy a színház megszólítsa a fiatal generációkat. Szerinte csak akkor lesz valódi demokrácia a világban, ha engedjük, hogy gyermekeink szabadon gondolkodjanak, és nem büntetjük meg őket érte, félelmeinktől vezérelve.

Részletes program és jelentkezés: http://www.kerekasztalszinhaz.hu/stop