Íme a könyv, rajta áll arany számokkal hogy 85, és az ember önkéntelenül is annak a ténynek adózik mindenekelőtt csodálattal, hogy a mű egy nyolcvanöt éves ember szellemi alkotása. Ilyen korban már nem ritkaság a dementia, de azt kell látni - szent borzadállyal - hogy itt tisztább gondolatok, logikusabb szerkesztés nyilvánul meg, mint bármely negyven-ötven éves ifjonc regényében. A Für Elise egy kétkötetesre tervezett életrajzi regény első kötete. Tehát lesz itt még nagyobb szám is arany betűvel. |
Hogy ennek miben van jelentősége, arra minduntalan rádöbben az olvasó, nem csak a részletesen kibontkozó irredenta iskolásévek taglalásánál, hanem akár már az első bekezdésben, amikor kedves édesanyja házasságbeli frigiditásával vezet be bennünket a történetbe a mesemondó (nem dramaturgiai szerep nélküli a dolog felemlegetése, hiszen talán pont ezért szánta minden energiáját egyetlen leánygyermeke nevelésére). Igen, a dramaturgia fontos tényező az önéletrajzi mese mesélése során. Szabó Magda az évek távolából látni véli a fordulópontokat és ezek miértjét, minden logikus következmények láncolatává válik, lám mit tesz az élettapasztalat. |
Később cserkész sem akar lenni, ki is csapják kelletlen hozzáállása miatt, és ez főleg azért oly húsbavágó - hiszen akár fejre is állhat az a sok korlátolt oktató-szolga - mert az eltávolítást hazafiatlan viselkedéssel indokolják, és mindezt nem könnyű otthon beadni a papának, aki úgy nevelte gyermekét, hogy az kisgyermekként arról álmodozott, hogy Mihály király elcsábításával szerzi vissza Magyarországnak Erdélyt: azt kéri majd jegyajándékul. Alig hiszem, hogy ezt akár tényszerűen is taglalhatta volna az írónő korábbi emlékezéseiben. |