"Életről, halálról, szerelemről"- indította a beszélgetést Parti Nagy Lajos Bertók 27 évvel ezelőtt Örményországban, saját költészetével kapcsolatban elhangzott definíciójával. A kissé közhelyesnek tűnő megfogalmazáshoz Parti Nagy megadóan csak annyit fűzött hozzá: ő sem tudná jobban összefoglalni a mellette ülő költő verseinek lényegét. Talán éppen azért, mert - ahogy Csorba Győző egyik gondolatát idézve rámutatott - receptet nem kínál a költészet, de "áttételesen segít élni", s ő éppen ezt érzi átütő erővel minden egyes Bertók-kötet esetében. A beszélgetés során az új kötetes költő olyan nyugodtan és csendesen üldögélt, mintha nem is ő lett volna a könyvbemutató díszvendége; de nyugalmat és kiegyensúlyozottságot sugárzó jelenléte, szerény válaszai és az általa felolvasott versek egy elégedett költő képét rajzolták ki.
Hangyák vonulnak
Irodalom
Az eszmecsere során szó esett Bertók László költészetének egyik kulcspontjáról, a hármas szám misztikus jelenlétéről is, hiszen a költő legutóbbi kötetei kivétel nélkül három ciklusra oszlanak, emellett Parti Nagy is három ágra osztotta az idős költő munkásságát: szonettekre, haikukra, és "dumaversekre". Az utóbbiakat, amelyek az új kötet gerincét is alkotják - "háromkáknak" elkeresztelt haikui után - Bertók "hosszúkáknak" nevezte el. Ez a becézgetés jól példázza a költő saját verseihez való viszonyát: úgy formálja, gyúrja - Parti Nagy Lajost idézve: "idomítgatja a kezéhez" - őket, hogy abban saját maga lenyomata szülessen meg. A beszélgetést vezető költőtárs a hangyák vonulását és a félhosszú versek egymásutánját az öregkor csendes poroszkálásához hasonlította, Bertók László pedig rámutatott, hogy a mindent megfigyelni akarás, a kifelé és befelé figyelés vált fontossá számára ebben a kötetben. Hozzátette: "Nem mondanám, hogy tömény szeszek, hanem a finomabb délvidéki borokra hasonlítanak ezek a versek".
Arra a kérdésre, hogy hogyan születnek a versei, nemes egyszerűséggel csak annyit válaszolt: úgy halad, mint az árokásók: csak arra tud építeni, ami már megvan. A versek, amelyeket a költő ez alkalommal felolvasott, úgy tűnt, valóban a Parti Nagy Lajos által "öregségversnek" nevezett műfajba illeszkedtek. A hangyák monoton vonulásának aprólékos megfigyelése, a "bezártam-e az ajtót" kellemetlen érzése, vagy a telefoncsörgések számával kapcsolatos bizonytalanság mind az elmúlás, a kudarc, a vereség élményét közvetítik.
A kötet a Magvető Kiadó gondozásában jelent meg.