(MTI) Mint felidézte, idén volt húsz éve annak, hogy az Írók Boltja kivált az Állami Könyvterjesztő Vállalat kötelékéből, és önálló lett. Elárulta, hogy a programsorozatot nem pont a 20. évfordulón rendezik, a szabadságok miatt választották az október 5-ét az eredeti, július 1-jei időpont helyett.
"Kiderült, hogy a Kalligram Kiadó is most ünnepli húszéves fennállását. Összekötöttük a kettőt: kedd-szerda a miénk, csütörtök az övék" ? tette hozzá, megemlítve: az évforduló azért is különleges, mert kolléganőjével, Nagy Bernadette-tel, az irodalmi és művészeti rendezvények szervezőjével az idén ünneplik a 30. évfordulóját annak, hogy a boltban dolgoznak. "A teljes felnőtt életünk munkája ebben a harminc évben van" ? jegyezte meg.
A bolt az első napot a vásárlóknak szenteli: aki egynél több könyvet vásárol, az húsz százalék kedvezményben részesül, emellett ajándékba kap egy lufit is. A második nap egy performansz keretében bárki kiülhet a kirakatba olvasni a nyitástól délután fél ötig. "A kirakatot úgy rendezzük be, mintha egy nappali lenne. A felirat csupán annyi lesz, hogy Gutenberg él. Ezzel az olvasás fontosságára hívjuk fel a figyelmet" ? tette hozzá Balogh Edit.
Fél öttől fél hétig írók fognak felolvasni. A meghívottak a bolt által alapított elismerés, az Üveggolyó-díjasok közül kerültek ki. A közreműködő írók között van Györe Balázs, Rácz Péter, Szilágyi Ákos, Balla Zsófia, Mészáros Sándor, Nádasdy Ádám, Esterházy Péter, Forgách András, Keresztury Tibor és Sándor Iván is. Fél héttől Ágens és barátai, Kallai Nóra (cselló) és Mogyoró Kornél (ütősök) adnak koncertet.
Balogh Edit az Írók Boltja jövőjéről elmondta, reménykednek abban, hogy még sok születésnapot ünnepelhetnek, ugyanakkor kiemelte: a világgazdasági válság hatásait ők is megérezték.
"Sok minden ellenünk hat. Megváltoztak a vásárlói szokások, az emberek inkább plázákba mennek. Remélem, változni fog a tendencia, és újra teret kap a lassabb, kényelmesebb, szakképzett könyvesbolti kiszolgálás" ? tette hozzá. A nehézségek között megemlítette, hogy lényegesen csökkent a vásárlók gazdasági ereje, valamint hogy egyre kevesebb pénz jut a kultúrára.