Duna-kanyar, história-töredék
A fővárosi ember vagy Szentendrére, vagy ritkábban, nagyobb ugrással Esztergomba viszi külföldi ismerőseit, ha estére már haza is akar velük érni, Pestre. Sőt, önmagát is oda viszi, ha egy napos szelíd kalandra vágyik. Nagy idők nagy tanújaként a hátulgombolósok naiv együgyűségével sikerült épp 1968. augusztus huszadikán arra járnom. Kis hegyoldali templom rémlik emlékeim homályából, ahonnan a Dunát, a híd romjait, a folyón túli másik országot bámultuk. Rég volt, igaz se volt, azóta én nem vagyok hajlandó semmiféle nagy időket, meg buta történelmi napokat felidézni. Emlékezzen rájuk Mars hadisten, mielőtt szégyenében elveszti bősz erejét és kappanhangja lesz (ezt most rögtönöztem: mérsékelten tetszik, de vállalhatónak érzem.) Kezdek patetikus lenni? Akkor gyorsan egy festmény emlékéről. Persze hogy a Keresztény Múzeumban látható. Én addig elképzelni sem tudtam, hogy ilyesmit Magyarországon festhettek az ezerhétszázas években. Pedig festettek: a kép az Utolsó vacsorát ábrázolja, és elképesztő módon én valami furcsa fenyegető iróniát, modernül abszurd hangulatot láttam sugározni a vászonról. Mintha ijedt összeesküvők torz gyülekezetét látnám, mintha abszurdan fenyegető groteszk ijedelem uralkodna a vásznon, mintha a figurák "el volnának rajzolva", de úgy ám, hogy ha én egyházi cenzor vagyok, püspök, főpap, nagyhatalmú egyházi méltóság - bizony el nem fogadom ezt a festményt - mert olyan eredeti, olyan nagyszerű... Alig írnak róla: a leghíresebb korabeli freskófestő műve, akinek unalmas freskói jól ismertek, ez meg - nem is freskó, és minden inkább, mint unalmas vagy "korabeli" klasszikus - szabálytalanul vicsorít, ijesztő dolgokat sugall, alig ismerik. (Talán a harmadik teremben látható, egy szép cserépkályha közelében.) ***********************
Bikácsy Gergely író, esztéta, filmkritikus 1942-ben született a Nógrád megyei Szécsényben. ELTE magyar-francia szak 1965-ben, IDHEC Párizs 1972-ben. Dolgozott a Filmtudományi Intézet könyvtárosaként, a Hunnia Filmstúdió dramaturgjaként. 1972-től szabadfoglalkozású. 1969 óta jelennek meg irodalmi és filmkritikái. Ír hangjátékot, forgatókönyvet, regényeket Glauziusz Tamás néven. Balázs Béla díjat kapott 1990-ben. Andrzej Vajdáról 1975-ben jelent meg tanulmánykötete. További kötetei: Pajkos nő az árnyas utcán (1988), A francia film 50 éve (1990), Bunuel mozijában (1996). Kiadás alatt: Róma. Hobbija a sakk és az ökölvívás. |