Weöres Sándor mariológiája

Egyéb

Weöres Sándor Hetedik szimfóniáját ?legigazibb alkotásai? között tartotta számon,1 és a Weöres-szakirodalom is a nagy összefoglaló művek között említi.2 Ebben a szimfóniában éppoly természetességgel ötvöződik a szubjektív és az objektív elem, mint ahogy a középkori Mária-kultuszban a nő, az anya iránti egyéni érzelem erősíti a hitbeli elveket: az oltalmazó szeretetbe vetett gyermeki bizalmat, a halálfélelmen való felülemelkedést, a szentség és a csodálat érzéseit.

A két alcím ? Mária mennybemenetele. Édesanyám emlékének ? kettős indíttatást jelez: a Szűz Mária alakját övező misztika, a halálát követő mennybemenetel csodája és a költő édesanyjának 1952-ben bekövetkezett halála két, egymást erősítő eszmei- érzelmi motivációt jelentett Weöres számára. ?Édesanyám halála után tudtam ezt a verset kialakítani, megformálni, szinte az ő emlékére. Annak ellenére, hogy a versnek legalább a fele kusza, rendezetlen alakban körülbelül tíz évvel korábbi? ? ekképpen nyilatkozott a költő a Hetedik szimfónia keletkezéséről.3 Mély gyászáról, anya-hiányáról a szintén ebben az évben keletkezett Elhagyottan című lírai darabjában közvetlenül vall:

Míly égtájon keressem holt anyámat?
Az ablakban halottak holdja süt.
A hiány kóborol, odútlan állat.
Fénybe-fagyott üresség mindenütt.

A Vatikáni Rádiónak adott interjúban Weöres nemcsak a katolikus egyetemességelvet és miszticizmust vallja magáénak, hanem arra is utal, hogy édesanyja hite, hitének gyakorlása is meghatározó volt a katolicizmushoz való viszonyában: ??annak ellenére, hogy evangélikus-lutheránus vagyok, édesanyám katolikus volt, és mindig a katolikus vallásban is éltem. Sokat olvastam életemben a katolikus misztikusokat? A katolicizmusból mindig igyekeztem sokat tanulni, sokat meríteni?.4

A Mária mennybemenetele-tant mint a legújabb Mária dogmát 1950-ben ? a Hetedik szimfónia végleges változatának kialakítása előtt két évvel ? emelték hittétellé. A kései határozat ellenére a középkor Mária-kultuszának végig meghatározó eleme, és egyházi művészetének fontos ikonográfiai témája volt az Assumptio animae, corporistan.5 Bár a Mária mennybevétele-tan forrásai és éltetői az apokrif legendák, a népi vallásos rajongás és a középkori misztikus gondolkodók Mária-imádata voltak, és dogmává csak mintegy visszamenőlegesen emelték, mégis kétségtelen, hogy e tan népszerűségét éppen az egyik teológiai vonatkozással való egybecsengése indokolta; ugyanis a páli teológia egyik alaptételét, a feltámadás ígéretét erősíti meg.6

A Mária-tisztelet legjelentősebb képviselője, a XII. század első felében alkotó Clairvaux-i Szent Bernát7 mariológiájában a megváltás első szakaszát, az Isten inkarnációját ? az Angyali üdvözletet ? második, beteljesítő mozzanataként Mária mennybemenetele és megkoronázása, az első feltámadott ember, Isten anyjának testi?lelki megdicsőülése követi.8 A ciszterci misztikus, ?Notre Dame lovagja? ezzel Mária mennybevételének apokrif tanát a megváltás lényegévé ? Mária közvetítő szerepét tekintve pedig ? a hívek feltámadásba vetett bizakodásának letéteményesévé magasztosította.9 Ez a tan, amely a hitben való bizakodás és megnyugvás érzelmi biztonságát nyújtja a halál rémületével szemben, egybevonja Isten anyja mennybevételét a tőle oltalmat remélő hívő feltámadásának ígéretével. Mária mennybemenetelének katolikus látomása és az édesanya halála miatti fájdalom ezért is fonódhat össze olyan természetességgel a Hetedik szimfóniában.

Weöres többi szimfóniájához hasonlóan ez a monumentális ? 296 soros ? költemény is tételekből épül föl. Négy, számmal jelzett (külön cím nélküli), részenként is több versegységből kialakított szakaszait egy személyes hangú kóda zárja. Azaz a tételeken belül is hangulatilag és ritmikailag különböző versek egybekomponálása a Hetedik szimfónia. A zene költészetére, a szimfóniái versfelépítésére gyakorolt hatását világosan megfogalmazza egy rádióbeszélgetésében: ??a zenei struktúrákból tanulok? Zenei formát senkitől annyira nem tanulhat az ember, mint Bachtól. Nála legtisztább rajzúak, legegyszerűbbek, költészetben is leginkább realizálhatóak a strukturális elemek?.10 Fónagy Iván hangsúlyozza, hogy Weöres utolsó korszakában íródott költeményeiben a zenei (ismétlődéses) struktúrák kötelmei nemegyszer erősebbek a nyelvieknél, például a Tizenegyedik szimfónia esetében.11 E zenei struktúrák, ismétlésszerkezetek formáit és funkcióit Nagy L. János elemezte behatóan.12

A kompozíció strukturáltsága mellett ugyanakkor az egész szimfóniát az ikonográfiailag letisztult sémáktól a szürrealista látomásokig erőteljes vizualitás hatja át. Talán éppen e paradoxonban rejlik a Hetedik szimfónia formai bravúrja, hiszen az érzelmi áradást, a képekben tobzódó látomást a következetes zenei konstrukció szervezi műalkotássá.

Az 1. tétel hét eltérő ? három, négy, öt, hat ? sorszámú versszakból áll; csak a kezdő versszak hét soros. A klasszikus szimfónia lassú bevezetésére emlékeztetően ez a rész hangulati előkészítés. Ebben az első költeményben a főnevek dominálnak ? árny, kő, mész, gyolcs ?, statikussá merevítve a felravatalozott holttest megrendítő látványát. A felütés, az első szó, az ?árny? a görög mitikus hagyomány halál utáni hádészi árnylétét idézi, amely a görög lírikusok tanúsága szerint maga a reménytelenség.13 A fizikai lét végének visszafordíthatatlanságát, könyörtelen megmásíthatatlanságát érzékeltető szuggesztív képek, a ?halálos pólya, a vaslakat?, a ?göröngy? passzivitása, nem-cselekvése viszont új dimenziót sejtet: ?a göröngy? / nem nézi: a test homálya mint emelkedik / a végső láng fölé, világot szétfeszít / az üszkös verejték koszorú.? Ez a vertikális, emelkedő mozgás már az első versszakban felvezeti a későbbi tételek alaptémáját, a ?vaslakat? szétfeszítését. Az ?üszkös verejték koszorú? az egyéni halál kínjának és a Megváltó halálának egybejátszását sejteti. Azaz a szimfónia zenei kezdetének mintájára az első versszak bemutatja az egész mű fő motívumait.

Az első tétel a halál diadaláról szól, a halott anya látványának sokkoló tényét ? a test lábtól szemig ívelő lajstromát: test, láb, térd, anyaméh, kezek, szív, nyak, fej, haj, száj, szem ? a gyöngéd képek mindössze oldani képesek. Egy interjúban is líraian ? a harmadik tétel két sorával ? vall a Hetedik szimfónia kéz-motívuma kapcsán ?az anyám imába simuló szép kezeiről, amelyek a jóság feszülő pillérei voltak nekem??14

Üdv néktek, imába-zárt kezek,
szentély boruló fal-ívei,
dobozban két sor gyertyaszál,
harmatba-merült tíz hattyuszárny,
viruló éj csukott virága.

Az erőteljes vizualitást mély értelmű szimbólumok gazdagítják: az utolsó sor képe, a ?viruló éj csukott virága? látványként is hangulatteremtő. Az Éj ugyanakkor a kezdet és a vég archaikus női szimbólumrendszerének eleme, amely a pusztulás kozmikus törvényét revelálja ? Weöres éppen erre a hagyományos jelképre építette A sötétség úraszszonya című versét is. A ?viruló? éjjel szemben a virág, a női termékenység jelképe ?csukott? ? a keletkezés?pusztulás örök tényezőinek állandóságával szemben az egyéni létezés tragikusan véges.

A barokk Mária-ikonográfiára utaló ?hétfájdalmú szív?15 említése a szenvedés és a fájdalom mérhetetlenségét tudatosítja. A ?jajkiáltás, kezdet óta? a létezést átható általános érvényű szenvedésre ugyanúgy utalhat, mint az egyéni élet kezdetére, a megszületés első jajszavára.

Az utolsó képekben a halál kérlelhetetlen valóságának felsorolás-szerű képei nyugvópontra jutnak, a befejezett melléknévi igenevek mint jelzők a megmásíthatatlanság fájdalmát sugározzák:

az érzékek hült ráncvetése
letiport akantusz ágboga
elrobogott paripák nyoma.

A temetés gyászhangulatát erősíti a 4., 5. és 6. versszak kezdete, az ?Üdv?, amely búcsú az életből eltávozottól, de egyben a magasztalás gesztusát is magában rejti.

A második tétel ? a szonáta-expozíció mintájára ? két, markánsan elkülönülő részből, fő- és melléktémából áll. Az első vers ? amelynek párdarabja a negyedik tételben keret-versként köszön majd vissza ? az első tételt ellentételezi a feltámadás keresztény ígéretének jegyében. A szimfónia első versszakának előlegezett témája ? ?a test homálya mint emelkedik? ? meghatározó motívumként bomlik ki e tétel első, jambikus lüktetésű, sodró lendületű szakaszában. Az igei dominancia vertikális irányt kifejező mozgalmassága energikus zenei főtémaként győzedelmeskedik a halál első tételbeli statikus főnevein:

Az árny, az éj
a csönd, a hideg
törik, recseg,
rög repül,
sugár hasít
por énekel ?

A halál előző tételben ábrázolt diadalát a halál fölötti győzelem követi, amelynek rendkívüliségét természeti tünemény erősíti: ?Az égen két / újhold delel?. Az újhold a kezdet-jelentésen túl ősi női jelkép16, valamint a Mária ikonográfia egyik motívuma: az Apokalipszis17 Napba öltözött asszonyaként holdsarlón állva és holdsarlótól övezve is megjelenítették. Az előző tétel első versszakbeli ?végső láng?-jának ellenpontja e tételben a ?parázs?, amely ?fut fölfelé?. A vertikális irány célpontja is föltárul ebben a szakaszban: ?ragyogó tetőn / szárny lebeg?. A transzcendencia e fénylő keresztény látomását hanghatások teszik teljessé, amelyben egybeolvad a mennyei angyali zenekar, a temetői lélekharang és a feltámadás kürthangja:

hárfák, fuvolák,
hegedű sikolt,
harang kong,
kürt felel ?

A kürtszó a megnyíló sírok képét asszociálja, a megváltás-tan feltámadás-ígéretét, amelyben ? ahogy e szakasz párdarabja, a negyedik tétel keretversének záró szakasza konkretizálja ? az ősök reménye mint ?betelt ige? valósul meg. Az ?ős? ehelyütt még csak ?csontot gyűjt, ? ágaskodik, / felfülel ?? .

A második tétel második szakasza egy Kórus megjelölésű, a gyermekét tartó Máriát dicsőítő pásztor-ének. A lírai melléktéma pasztorális jellege ismét zenei megoldásra emlékeztet. E vers keret-sorai a Szűz Mária oltalmazó erejébe vetett hitet demonstrálják, amely a Mária-kultusz egyik legerősebb érzelmi motivációja: ?Híjja, híjja, híjja / övéit a homály szélén!? A ?híjja? szó a hívás és a hangulatfestő csujjogató kifejezés tökéletes nyelvi ötvözete. A népi vallásosság naiv hitét imitálja a tanúságtétel és a Mária iránti teljes odaadás:

Láttuk őt gyermekével csillag fényén
[?]
Pásztorok vagyunk, juhok is vagyunk,
Nosza gyapjunkat lenyírjuk,
Nosza bőrünket lenyúzzuk,
Ösvényére ráborítjuk.

A harmadik tétel hosszabb és struktúrájában bonyolultabb költemény az előzőknél. A 3-as számot követően ez olvasható: Váltakozó kórusok, amely nem alcím, hanem a formai jellegre utaló kitétel. Ugyanis hét, ?-jellel megszakított, jellegzetes Mária-toposzokból építkező 13?8 soros versszakba hét, hangvételében, témájában eltérő 3?4 soros versszak ékelődik. Ez a struktúra a gregorián zenében alkalmazott antifonális ? ugyancsak két, váltakozó kórusból építkező ? szerkesztésre és a barokk kettős kórusos technikára emlékeztet. Valójában a Hetedik szimfónia e tételében a himnikus szárnyalású Mária-látomás és a beillesztett ? többes- és egyes szám első személyben fogalmazott ? szakaszok a Mária-tisztelet egymást erősítő objektív és szubjektív indíttatását váltakoztatják. Fónagy Iván A költői nyelvről című kötetében az ismétlődés formáit ismertető fejezetében külön egységet szentel a váltakozásnak. Mint hangsúlyozza, a motívumok váltogatása a drámai színváltáshoz hasonló ritmikus hatást kelt, amelynek jellegzetes eszköze a hangnemváltással párosuló témaátadás.18

A nagy ívű, pusztán a rövid betétversek által tagolt látomásos Mária-himnuszt három tétel-mondat strukturálja: az első versszak végén: ?az asszony ünnepe él a világon??; a negyedik versszak végén: ?az anya lángja ég a világon??; és a hetedik versszak végén: ?a szűz békéje leng a világon??. A Mária tisztelet mély gyökerű vallási hagyományaiból e három pillér, az ?asszony?, az ?anya? és a ?szűz? kiemelése jelzi, hogy Weöres e kultusznak nem csupán ikonográfiai toposzait ismerte behatóan, hanem a Szűzanyakultusz eszmeisége, tartalma is foglalkoztatta. Az ?ünnep? és a ?láng? az evilágot átjáró életelvekben fejezi ki Mária hatókörét, a harmadik szint viszont egy magasabb fokon, a világ felett nyilvánítja ki a szűz hatóerejét, kozmikus valóját, amely ?leng a világon??.

A mennyei révbe igyekvő lélek-hajók keresztény himnusz-költészetből és ikonográfiából egyaránt ismert motívuma jelenik meg a nyitókép látomásában:

A végtelen, világos némaságot
evező-párok zsongása betölti,
[?]
árbóc-forgatag tárulása,
vitorla-sereg gomolygása

A révbe igyekvő hajókat oltalmazó Stella Maris19 képe a Holdsarlós Madonna látomásával olvad egybe: ??uszálya villog a habok iramán, / a homályos sárga égi sarlón?. A kozmikus Mária-jelenés szintjét, a ?sárga égi sarló?-t egyben belső, misztikus látomásként is megjeleníti ?a szem óriás kék hályogán?. A színekhez kapcsolt képek, amelyek Mária mindenhol-jelenvalóságát jelzik, a személyesség meghittségéig ívelnek: ?és este ő bontja fehér ágyad, / minden poklon megy utánad?.

Ez ?az anya lángjá?-t dicsőítő szakasz a megélt érzelem melegségével vall az erre épülő hitbeli elvről, amelyet az azonosulás misztikus élménye fokoz:

?ő benned térdepel, és ő leszel,
ha elhagyod koszorúd, kedvesem,
honnan színt kap a rózsa és fényt a szem,
s érzed őt.

Az első tétel ötödik versszakában a felravatalozott anya kezeit idéző képek itt, a harmadik tétel ötödik egységében eksztatikus látomásként, vertikálisan magasabb szinten idéződnek fel ismét. Az ?imába-zárt kezek? megelevenednek, a ?szentély boruló falívei?, a ?harmatba-merült tíz hattyuszárny? metaforái pedig szinte hideg racionalitást árasztanak e harmadik tételbeli kéz-látomás képeinek felfokozott érzelmi intezitása mellett.

?imába simulnak a szép kezek,
jóság feszülő pillérei,
ujjak párás tetősora,
eleven csönd tíz anya-szárnya
szirom-tengerben mezítelen ujjak,
tízszeres zengés, mely hangtalan,
ragyog, sugártalan osztva fényét,
világosság, csókként úttalan?

A ?tíz? és a ?tízszeres? jelzők mint Weöres tökéletességet kifejező számszimbólumai20, az illogikus képek, valamint a ?ragyog? és a ?világosság? szavak együttesen érzékeltetik a Mária-látomás érzelmi csúcspontját, a misztika dimenzióit, amelynek hátterében, mintegy katalizátorként a legfájdalmasabb egyéni érzelem, az anya elvesztése dominál.

A harmadik tétel hatodik és hetedik szakasza mindent átható, kozmikus elvként láttatja Máriát. A kiinduló kép a Fájdalmas Szűz, a ?Stabat Mater? határtalan szenvedést jelképező alakja.21

?ő, ki a kereszt alatt állott
s a nyomoruságtól nem esett el,
a kereszten tajtékzó világot
bámulja riadt kék gyermek szemmel

Ez a legmélyebb tragédia ? gyermekének kínhalála ? avatja minden emberi gyötrelem tanújává és a szenvedők végtelen irgalmú közbenjárójává. A legalsó szinttől ? a pokoltól ? a menny tökéletességének világáig ível jelenléte, hiszen az öröm és a kín végleteit egyesíti magában. Az alvilágba alászálló Istárként fényt visz a sötétség birodalmába:

a pokol küszöbén sirdogál,
eves vackukban a halottak
féltett éjükbe burkolózva
a sebző fényre hunyorognak?

A ?szem ragyogása? a mélységeken és a magasságokon is átsugároz, de Mária tekintete nem csak a tér és az idő fizikai valóságát fogja át, hanem a metafizikai szférát is: ??minden áramon áthatol / a tiszta kék szem ragyogása, / tükrözi a tér hajló pántja, / az idő százmedrű futása?. Az esetlegességek törékeny világa ? ?mint édes csepp a bólongató sáson? ? és a változás fölötti ideavilág egyaránt sajátja. A platóni tökéletesség-eszmény geometriája22 is hozzárendelődik, jelzi, hogy Mária fölötte áll a pusztulásnak, a folytonos változásnak kitett fizikai világnak, ő a ?tündöklő gömb a változáson?.

A Mária-imádat külső és benső élményként feltárt látomásos leírásának hét szakasza közé ékelődő zárójeles betét-versszakokban egy másik dimenzióból, a pusztulásnak, kétkedésnek, fájdalomnak kitett emberi lét felől fogalmazza meg a Máriához kötődő Legfőbb Közbenjáró-eszmét. Az Édenből kiűzetett, halandóságra és testi kínokra ítélt emberiség gyötrelme, elhagyatottsága szólal meg: ?Mi éheztünk.? ?Folyton sírtunk? ?Kenyerünkben a verejték sója. Pecsenyénkben a halál íze.? A naiv hangot imitáló szakaszok, tőmondatokba foglalt panaszok éles ellenpontjai a megszakított, áradó, szürrealista képekben gazdag misztikus látomásnak. Különösen éles az ellentét az ötödik versszak ?ragyog, sugártalan osztva fényét? ? sora és az azt követő, beékelődő vers ?Koporsófal körülöttünk? képe között.

Majd a Máriát a legnagyobb kínt kiálló, gyermeke halálát megérő anyaként láttató 6. szakaszt követően körvonalazódik a könyörgés, a Máriába mint egyetlen védelmezőerőbe vetett bizalom: ?Vedd le szívünkről a csepegő mérget, / a fekete hernyót szívünkről vedd le, / a parazsat a sötétséget?. A harmadik tétel záró szakaszában a párhuzamosan futó két szál, a ?Váltakozó kórusok? hangja összefonódik és a Máriához mint Oltalmazóhoz fohászkodó könyörgésben teljesedik ki. Ebben a mariológia tipologikus érve körvonalazódik: Éva bűnét ? a kiűzetés és halandóság nyomorúságát ? Mária hivatott helyrehozni.

(Vacogunk, köpenyünk összehúzzuk,
könyörülj rajtunk, Boldogasszony,
könyörögj érettünk,
könyörülj rajtunk.)

A negyedik tétel a beteljesedés: Mária mennybevételének misztikuma. Ebben a részben tovább fokozódik a strukturális összetettség ? ahogy Weöres a vers keletkezése kapcsán utalt is rá, a végső változat előtt mintegy tíz évvel fogalmazódtak meg a beillesztett fragmentumok. A klasszikus szonátaformából eredő bartóki híd-szerkesztés követi ilyen következetességgel a zenei elemek szimmetrikus felépítését. A versszakaszok szerkezeti képlete a következő: A B C b C B A. Egy keretként szolgáló vers (A), valamint a Kórust (B,b) és Máriát (C) megszólaltató, egymásba ékelt szakaszok ? azaz három markánsan elkülönülő hangvételű és verselésű rész ? egybekomponálása ez a tétel. A Kórus összesen hét versszakát a Mária-szakasz oly módon tördeli, hogy az egész tétel zeneileg is eltérő részei szimmetriát alkotnak. A kezdő keret-vers után három Kórus-szakasz, egy Mária-rész, a tétel felénél egy kórus versszak (b), majd ismét egy Mária-rész, végül három kórus versszak következik a záró keret-vers előtt.

A keretté tördelt kezdő- és záró szakasz a második tétel első versének motívumait, képi és ritmikai világát folytatja, egyben e tétel meghatározó atmoszféráját, a mennyei régiót is felvezeti. A kezdő keret az Assumptio animae, corporis-csoda kezdete.

A forrás felett
szétnyíló szárny
pihéje pereg
gyenge hó száll;
tág medencékben
újbor pezseg;
ezer erkélyen
ezer sereg;

Az életforrás, a Szentlélek-galamb, az angyali seregek nem csupán a mennyei látomás általános keresztény toposzai, hanem a Mária mennybevétele ikonográfiai téma konkrét elemei. A Mária dicsőségét ábrázoló ? mennybe emeltetését követő ? megkoronázás elengedhetetlen szereplői a Szűzanya fölött lebegő galamb mint a koronázó Szentháromság egyik tagja és a mennyei karok. A képek ehelyütt is a Mária-szimbolikából erednek: a Havas Boldogasszony23 hó-csodája a fehérhez és a hóeséshez társuló tisztaságot, szűziességet, szépséget is magába sűríti. A legyőzött mulandóság fölötti diadalt teljesíti be Mária, és ezzel az isteni megváltó tervet idéző hanggal szemben elnémul a pusztulás törvényét képviselő anyag.

hallgat a föld
láncos haragja
mindent betölt
a szárnyak hangja

A második szakasz angyali kórusa a ?szárnyak hangja?-ként dicsőíti és hívogatja a mennybe emelkedő Máriát, aki ? a katolikus mariológia szerint ? az emberek közül elsőként részesült a feltámadás isteni kegyében: Fényen át, lángon át / sötét föld szüze lebben. Ez a pirkadat színpompájában zajló mennybe emeltetés legyőzi az árnyat és éjszakát ? amelyek a halál-képzet szimbólumaiként az első és a második tétel kezdő képeit alkották. A virradat pírját érzékeltető képek, a vér és a bor eucharisztikus konnotációi a keresztény megváltás-teológia kontextusába helyezik az Istenanyja mennybevételét. Ugyanebben a gondolatkörben a puha meggybor teli kelyhe a keresztrefeszítés helyettesítő áldozatát idézve az örök élet jelentését hordozza. Ugyanakkor a kehely befogadó, női formaként24, anyaméhként Máriához mint az üdvösség tartó edényéhez is kapcsolódhat. E következetes keresztény szimbolikában egyetlen kép erejéig a kínai tradíció női elve, a jin-motívum is felsejlik hol hegy árny mélybe-ér. A jin ugyanis eredetileg a hegy árnyékos oldalát és a völgyet jelölte, erre utal a Tao Te king 6. verse.25 A Szűzanya legfőbb növényi szimbóluma, a tökéletes szeretet és a misztikum rózsája ebben a részben elsősorban a rózsásujjú hajnal színvilágát jelzi, de a Maria assunta ikonográfiai téma jellegzetes elemeként a Mária üres sírjában talált rózsák legendáját is felidézi.

A Mária-szakasz első egysége dicsőítés: Magasztalom őt, aki méhemben fogant / és felemelte holdsarlóm az égre. A katolikus és evangélikus liturgiában egyaránt szereplő, az egyházi zenében a gregorián kortól oly gyakran megzenésített, újszövetségi dicsőítő himnusz, a Magnificat sorai visszhangoznak ebben a részben: ?Mária megszólalt: ?Lelkem magasztalja az Urat, és szívem ujjong megváltó Istenemben, mert rátekintett alázatos szolgálójára. Lám, mostantól fogva boldognak hirdet minden nemzedék???.26 Mária önnön mennybemenetelét az isteni terv földi halandó számára fölfoghatatlan részeként említi:

és seregekkel népesíti győzelmi utam
     és örök dal tornyait építi köröttem,
így kivánja; meg nem fejthetik
     a léptem redői alatt forgó
     tüzes hadak, homályos nemzedékek.

Mária összekötő-szerepe valósul meg abban, hogy a legközvetlenebb kapcsolatban áll a mennyei hatalommal. Ennek misztikumát dantei sűrítéssel27 jelzi: ?Kezdettől apám, s én szültem őt.? Ez a kapcsolat éppen azáltal válik a hit legbensőbb misztériumává, hogy az anyai?leányi közvetlenség említését Weöres az Abszolútum teljességgel dezantropomorf látomásával folytatja. A Mindenható transzcendenciája phallikus képben tárul föl:

aki az óriás ürességen által
csend szikrázó kristálya fölé
a teremtmények sodrából fölmeredve
háromfejü oszlopként magasúl
és villámló tetőként beborít
a hármas homlok glóriája.

Az e roppant hatalom, a Szentháromság iránti rettenettel vegyülő tisztelet éppen a Máriához kapcsolt közbenjáró-eszmében, az ?Édesanyánk, ifju aránk / pirosarcu zsenge leányunk?, a ?Virágcsengők királynéja? érzelmi közvetlenségében képes feloldódni. A bernáti mariológia is az isteni entitás rettentő emberfelettiségét oldó Szűzanya emberi valóságára építi a maga közbenjáró eszméjét.28

A negyedik tétel szimmetria tengelyét jelző kórus-strófa angyali hódolata egy mennyei harangjáték. A mindent átható zeneiség ehelyütt is vizualitással ötvöződik: a keresztény szakrális építészet transzcendencia-jelképei, a kupola és a torony itt menynyei valóságukban, fény-jelenésként zengenek: ?sugár-kupola imbolyogva, / pára-torony rengedezve / neked kondul, előtted vall?.

A második Mária-szakasz önjellemzés. Ellentétpárok érzékeltetik a feminitás eszszenciális értékeit: ?ütni nem tanultam, / csak simogatni; éheztetni sem, csak etetni; / sebezni sem, csak sebesülni; hódítani sem, csak kérni.? Szemben a maszkulin isteni hatalommal, Mária nem rendelkezik az Utolsó ítélet attribútumaival: ?Az ítélet nem enyém; a mérleg, a bárd / nem az én kezemben?. Ő a végtelen türelem és anyai szeretet perszonifikációja, ?csak fészek: ahogy meleg, úgy melenget.? Mária szerepének paradox volta fogalmazódik meg a két utolsó mondatban. Mint a Könyörületesség Madonnájával, az emberi szenvedés átélőjével, teljességgel azonosulhat vele a benne bizakodó: ?mint neked, egyetlen kincsem a könnyem / fiam sebe végtelen birtokom / s e világ gyötrelme kaputlan kertem.? Ugyanakkor magába sűríti az archaikus Földanya-képzetet is, az élet? halál szféráját uraló oltalmazó erőt:

Ölemben az élet dús-lombu fája
s ha leszakadsz és lehullsz alája,
kötényembe markol erőszakos öklöd,
fejed rönkjét térdemre döntöd,
ne félj, vigyáz rád a csend, a könny, meg én.

Úgy vélem, Weöres tudatosan vonja be azt a keresztény Mária-képzet előtti ? A sötétség úrasszonya, A nagy istenanya, Az ősanya szól ivadékaihoz, Securitas című költeményeiben is megfogalmazott ? anyai-női szimbolikát az Istenanyja önjellemzésébe, amely a vallási szinkretizmus érvényesülésével annak mindig is egyik alaprétegét képezte.

Az angyali kórus utolsó három versszaka előkészíti az egész szimfónia tematikai csúcspontját. A földi lét fájdalma, az elmúlás evilági törvénye, a ?Fénytelen mély?, a ?hamu törmeléke? ellenpontja ?az örök mosolygók?, az ?örökös hajnal? világa. A szoláris mítoszok újjászületési hajnal-szimbolikája Szűz Mária legjellegzetesebb növényi jelképével, a rózsával ? ?rózsatő?, rózsamező?, ?rózsa-tengere? ? együttesen alkotja a ?bíborözön? képi világát. A ?gyengeség és erő? paradoxona a ?lenn? és a menny ellentétpárjával együtt a fizikai és metafizikai létezést is átható változást készíti elő: ?új sorstól hajladoznak a bolygók?. A barokk látomás puttóktól övezett Mária-jelenése pedig már a pusztulás fizikai törvénye fölötti diadal pillanatát vezeti be:

ő jön, lassan fordul uszálya,
integető sok csecsemő
rózsa-tengere kapdos utána,
áll a halál függ az idő.

A záró-keret a beteljesedés: a testi-lelki mennybe-emelkedés. A szimfónia egyik alapmotívuma, a több tételben is említett ?ős-parázs? a ?rög? legyőzetik. A Maria assunta téma kitüntetett világtörténelmi pillanatként kerül bemutatásra:

Húrként feszül
a változás:
hült ős-parázs
újjá hevül;
sírtól sötét
pátriárka
betelt igét
dong magába;
hallgat a rög
tapadt ajka;

A második tétel ?felfülelő? őse itt mint pátriárka a beteljesedés tipologikus tanát és a feltámadás egyetemességét is érzékelteti. A metafizika szintjén, az ?örök? szférájában merevül ki a záró kép.

a szárny hangja
széttárt, örök.

A négy tételt követő Kóda29 ? zenei szerepének megfelelően ? függelékként zárja le a Hetedik szimfóniát. Az eddig objektív hang szubjektívre vált, a költő a legszemélyesebb gyász érzelmi intenzitásával szól az Istenanyjához és olvasóihoz. Az első versszakban Máriához fohászkodik az elhunytért: ?Csillagpályák asszonya, Mária, / oltalmazd Máriát, édesanyámat.? A második versszak ahhoz szól:

Aki hallottad ezt a dalt,
egy szilánkját annak a dalnak,
melytől a világ szíve szakad meg:
aki hallottad ezt a dalt:
ocsudj lomha szörnyeidből.

A záró sor felszólítása egy ars poeticai szándékot fogalmaz meg ? amelyet ugyancsak olvasóinak címezve a Tűzkút, majd az Egybegyűjtött írások kötetek Köszöntőjében és interjúiban is kifejtett: ?felrázni óhajtalak?. Ez a szándék a Hetedik szimfóniában talán azért teljesedik ki elemi erővel, mert e mű katartikus voltát az egyik legmegrendítőbb emberi érzelem, az anya elvesztése miatti gyász adja, valamint az a reménnyé és bizakodássá szublimált hit, amely az évezredeken átívelő, istennői-, istenanyai szimbolikát a katolikus Istenanyja-kultuszban kristályosította ki.

Weöres e művében a szó, a zene és a kép összjátékával valójában arra vállalkozik, amely a liturgia évezredes hagyományokon alapuló összművészetében teljesedett ki: a látvány és a hanghatás egymást erősítő és kiegészítő harmóniáját komponálja költői műalkotássá. Egyben a mítosznak azt az ősi, eredendően aitiológiai funkcióját is érvényesíti, amely a probléma magyarázatának lehetetlensége esetén a megmagyarázhatatlan feloldásával, enyhítésével éri el katartikus hatását.