Kellei György: Album, különös alakokkal

Egyéb

Horváth Péter Horváth úr szerelmei című új regényéről

Nem csak fotókból, művészi reprodukciókból lehet albumot összerakni, hanem szöveggé formált epizódokból is; olyan emberek sorsából, akiknek zaklatott élete hasonló írói stílust igényel. Horváth Péter ezt tette legújabb regényében, amely az elmúlt évtizedek egyik legkiválóbb prózai műve. Horváth minden tekintetben felülmúlta az 1986-os Örömzene című kisregényét, pedig az akkori zajos szakmai és olvasói siker és elismerés megismételhetetlennek látszott. Most a színvonal mellett a terjedelem is figyelemre méltó, az író csaknem félezer oldalas regénye letehetetlen, végig fogva tartja olvasóját. Egy bravúrosan vágott filmhez hasonlíthatnám, amelynek jelenetei ide-oda ugrálnak, de a történet feszült marad, követhető, ráadásul újabb és újabb lebilincselő fordulatokkal szolgál. "A regényeivel is az a baj,... hogy mindig újra kezd mindent, hat regényre való szálat indít el, de képtelen összefogni őket, a szálak elvesznek..." - hangzik a regénybeli feleség, Zsuzsánna (sorrendben a harmadik Horváth úr oldalán) kritikus véleménye férje szerkesztői képességeiről. A szerző feleslegesen kemény önmagával, mert a regényben nincsenek elvarratlan szálak, bámulatos rendezettséggel minden a helyére kerül a képletes albumban; ki-ki véglegesen elfoglalja az őt megillető helyet Horváth úr életében.

A mai negyvenes-ötvenes korosztály hányatott, csapongó érzelmi sorsát írta meg az író ebben a könyvében, egy olyan nemzedékét, amelynek életét nem a letűnt rendszer zilálta szét mindenképpen, inkább a génjeikben tárolt kódok, az ősöktől örökölt és vállalt tulajdonságok tehetők felelőssé a diszharmonikus létformáért. A regény főhőse (az író alteregója nevében, habitusában egyaránt) színházi emberek gyereke, ezért kellő mértékű művészi beütéssel teng-leng a világban, egzisztenciálisan és érzelmileg függővé vált karmester apjától és balett-táncos anyjától. Lődörgések mozaikkockáiból tevődik össze ez a furcsa, közelmúltbeli és jelenkori, különös alakokkal, figurákkal zsúfolt családregény. A megjelölést nem a klasszikus értelemben használom, mert itt a generációk nem normális sorrendben következnek egymás után, ahogy a születés és a halál diktálná, a műben nem találunk logikusan felépített és kibomló cselekményt, a halál és a temetés után vissza-visszatérnek Horváth Péter alakjai, talán éppen úgy, mint ahogyan összedobáljuk a fényképeket egy dobozban. Így aztán meglehetősen eltérő ütemben bukkannak fel a megörökített időszakok, róluk vagy másokról. Persze az író nem erőszakolja meg a természet rendjét, nem lehet úrrá a fizikán és a biológián, ám szereplőit alaposan kiforgatja a polgári értelmű megszokottságból, az elvárható, megcsontosodó konvenciókból. Pedig anyai nagyszülei ágán Horváth úr még predesztinációt is érezhetne a kiegyensúlyozott életvitelre. De ő hallani sem akar erről. Szembesül ugyan a mintával, de ez a folyamat, a vívódás, a gyötrődés elmerül valami hétköznapi szenvedélyben, például sörözgetésben Sári úrral, a dramaturggal, vagy elmélyültnek látszó, versengő eszmecserében Béres úrral, az író kollégával, a régi jó baráttal. S a rulett sem idegen Horváth úrtól, akire még gyerekkorában ragadt ez az elnevezés, amikor szülei színházról színházra vándoroltak. Szeged, Kaposvár, Békéscsaba, Eger fel-feltűnik az emlékezés hol premier plánban, hol totálban látható mezején. Az író közel hozza és eltávolítja az eseményeket, aszerint, hogy dramaturgiailag milyen szerepet szán nekik a gördülékenyen áradó mesében. A regény részekre osztott fejezetei fékezhetetlenül peregnek, elhalkulnak és felerősödnek, homályossá lesznek és kiélesednek. Horváth Péter gyakorlottan bánik az optikával, csak úgy, mint a nyelvvel, regényének hömpölygő szövegével. Megnyerő invencióval és beleérző képességgel ír le bizonyos dolgokat, ezek közé tartozik a pengeélesítés rituáléja, nagyapja egy készülékkel fente a borotvapengéket, s Horváth úr kis srácként segédkezett neki. Számos olyan szóösszetétellel találkoztam, ami nyelvi leleményre vall. A dunai gőzös lapátkereke "csattogva csépelte" a vizet - csupán egyet említek a sok közül. Az író párbeszédei és leírásai hatnak leginkább a regényben, ha a szituáció önmagában gyengének ígérkezik, Horváth ezekkel az eszközökkel éri el a tetőpontot, hogy aztán fordítson a körülményeken és a "szereposztáson". Horváth urat így mindig a legoptimálisabb környezet veszi körül, hogy önző módon kifejthesse gondolatait és megmagyarázhassa tetteit, amelyek elől nem menekülhet. De nem is akar. "Nem tudom, miért bombáznak régi történetek. Ha a sejtjeim hétévente tényleg kicserélődnek, akkor semmi közöm ahhoz, aki voltam. Ahhoz se, aki leszek."
De ki is ez a titokzatos Horváth úr, a regény címszereplője? Az írónál senki nem tudná tökéletesebben meghatározni: "Van fantáziám, empatikus vagyok, kellően szervilis, nem akarok elválni minden októberben, abban se bízom, hogy holnaptól jobb irányt vesz a sorsom, nem leszek festő vagy atomfizikus, soha nem leszek képes egy idegen nyelvet tisztességesen megtanulni, egyáltalán, az maradok, aki lettem: közepes színházi karmester." Horváth úrnak, mint látjuk, van önbizalma, bár korlátait is ismeri. De azért győz az egészséges elégedettség, hiszen a zenekari dirigálás mellett sokkal jobban megy neki a prózaírás, sőt színpadi műveket és hangjátékokat is írt, az utóbbiakat Sári úr hathatós közreműködésével. No meg falja a nőket, akik úgy ismerik, mint akit bőkezűen eresztett el a Teremtő. A történet idején a harmadik feleségénél tart, de már bemutatta szeretőit is, akik az emlékezés pátoszában szerelmekké avanzsálnak. Van itt kék hajú leszbikus csaj, kis mellű vágó a tévéből, színházi súgónők, vehemens költőlány, lengyel zenészhölgy és sok-sok gyermeklány a sulizós időkből. Némelyik iránt Horváth úr múlhatatlan nosztalgiát érez, még akkor is, ha ezt nem ő, hanem más mondja ki helyette. Persze a regény nemcsak céltalan szerelmekről és elkapkodott vagy hosszan élvezett aktusokról szól, jóval több ennél, sőt ezáltal lett lenyomat egy-egy szűkebb korról; a háborút követő évekről, az ötvenhatos forradalomról (amelyet hol a gyermek, hol a szülők látószögéből nézet velünk az író), a kamaszkor kiforratlanságáról, darabosságáról, elveszett egzisztenciákról, rombadőlt álmokról, feslettségről, bohémságról, évtizedekkel ezelőtti életformákról, amikor még jeges járt a büdös, lármás főváros vásárcsarnokaiba, amikor a rádió mint hírforrás és egyetlen otthoni szórakozás, szentség volt a nagyszülők lakásában. "Horváth urat, a teremtés elfuserált csodáját" ebben a lüktető, zűrzavaros világban látjuk küzdelmei és üzekedései közben, olykor szomorúan konstatálva az eseményeket, olykor meg mosolyogva, mert nincs humor híján az író, főleg ha Béres urat cikizi, piszkálja. De az ifjú Horváth úrba is szorult épp elég rátartiság, zsiványság és kópéság.

Több szálon fut a cselekmény - a jelenben, a nagyszülők életében, a gyermekkorban és a fiatalemberré válás éveiben. "Zavaros az egész. Nem tudom, hol vagyunk, mikor vagyunk, és kik vagyunk!" - mondja a főhős saját kéziratáról Sári úrnak, a dramaturgnak. Nos, a hagyományosan bonyolított könyveket szerető olvasó elsőre megriadhat a regény komponáltságától, de egyszercsak elszáll a zavarodottság, megteremtődik az egység. Az író az egyes szám első és harmadik személy, a múlt és a jelen idő billentyűivel játszik a klaviatúrán, előszeretettel bolyong, kalandozik a tér és az idő dimenziói között, már-már ellenőrizhetetlenül, szinte kéjelegve, ám amikor megelégednénk rafinált csavarintásait, észbekap és helyükre rakja szerteszét heverő "képeit" a családi albumban. Horváth Péter nem öncélúan él ezzel az alkotói lehetőséggel, bár nyilvánvaló, hogy írói habitusához közel áll ez a forma. Váltásai a szétesés folyamatait ábrázolják, a cserepeire hulló sorsokat, jellemeket nagyítja fel az író és átmenetileg elfogadtatja őket velünk, szolidaritást vár el tőlünk. S amikor berzenkedni kezdünk, ő is fellázad, de többnyire nem Horváth úrként, inkább mással - az apjával vagy Béressel - mondatja ki a kendőzetlen igazságot: "Nem látok mást, csak ezt a szarba térdeplő, érthetetlen, cudar világot!" - jegyzi meg Béres úr, aki "Ül a padlásszobájában, figyelve, milyen tökéletesen múlik az élet."
Helyenként markáns társadalomrajz a regény, enyhe filozófiai vonulattal rejtjelezve. Míg a cselekvésképtelenség, vagyis a lustaság a tökéletességet (nem a nihilt!) jelenti, addig a rohanás, a hajsza káoszba torkollik. Horváth úr időnként éppen úgy jár, mint édesapja, aki apátiába süllyed az ötvenhatos börtönévek után, és kizárólag az ital és a nők nyújtanak neki csalóka vigaszt a keserűségben, a kilátástalanságban. Lehangoló az a viszony, amely közte és szülei között kialakult. Idegenek egymás számára. A gyerekkori színházi élmények, a költözködések egyik városból a másikba, ha őriztek is valamiféle családias látszatboldogságot, később szertefoszlanak. Horváth úr legfeljebb a nagyszüleire gondol vissza nagyvonalú szeretettel, akik az úri világból "billentek" át a szocialista demokráciába és lettek hirtelenjében osztályidegenek. Ez volt az a kor, amikor egykori méltóságos asszonyok beálltak eladónak a pult mögé, férjeik pedig portások, éjjeliőrök lettek "demokráciaellenességük" miatt. Az író árnyaltan, finoman szól erről az időszakról, annál megdöbbentőbb viszont az ötvenhatos események felidézése, a kiszolgáltatottság fókuszba állítása. A regénybeli Horváth úr édesapját Galapagos fedőnéven beszervezi az ávó. Tragikomikus ez a megbízatás, minősíti az akkori rendszert és egyenruhás kiszolgálóit.
A politika - fel-felcsapó pillanatai ellenére - búvópatakként húzódik végig a könyvön. De sodrása van, fertőz, vírusai örökölhetők. Beférkőznek a lélekbe. Persze ez nem indokolja a regény főszereplőjének linkségét és megbízhatatlanságát. Horváth úr egy különös pasas sokunk közül, aki képtelen a fenekén megmaradni. Nem művészi mivoltja teszi azzá, zilált magánélete (válások, félrelépések, csavargások, ivászatok, sikerek, kudarcok) általános jelensége társadalmunknak. Értelmiségiek, munkások, tehát az átlagemberek is beleesnek ebbe a csapdába, amelyből aztán nincs kijutás. Katarzisra vágynak (Horváth úr is ezt teszi időnként), de a megtisztulás legtöbbször késik vagy elmarad, s következnek a kisebb és nagyobb tragédiák, amelyeket feleségek, férjek, gyerekek, barátok szenvednek meg, rajtuk csapódnak le a negatív következmények. Az érthetetlen, keserves vesszőfutásban - egyéni alkattól függően - persze van valami nemzeti sajátosságainkból, közelmúltbeli örökségünkből. Saját belső és külső viharainkat mi másként viseljük, mint ahogyan teszik ezt nyugatabbra, ahol a konfliktusok elenyészőbb károkat hagyva oldódnak fel az időben. "Elcsesztem... Úgy fogok megdögleni, mintha itt se lettem volna. Mások meg, én nem tudom, hogy csinálják, kisvalakik, mínuszok, és mégis... Talán egy hibás gén?" - mondja, kérdezi Horváth úr apja testi-lelki lerobbantságában. Mondatai egy-egy életszakaszban a fiára is érvényesek. De a regény utolsó fejezete, amely Zsuzsánna hatalmas, összegző és rendszerező monológja, megjelöli a remélt kivezető utat. Önálló elbeszélésként is megállná a helyét, mert mindent megtudunk belőle két ember hullámzó közösségéről, szerelméről és eltávolodásáról, botlásairól és megbocsájtásairól. A feleség racionálisabban szemléli házasságukat, a nehézségekben és az előnyösen változó körülményekben meglátja az újrakezdés lehetőségét. Végül is az ő stabilabb szeretete és ragaszkodása visszaadja Horváth úr és az olvasó hitét, reményét - nincs minden végzetesen elrontva az életünkben. (Palatinus Kiadó, 1999.)