Horváth Péter Horváth úr szerelmei című új regényéről Nem csak fotókból, művészi reprodukciókból lehet albumot összerakni, hanem szöveggé formált epizódokból is; olyan emberek sorsából, akiknek zaklatott élete hasonló írói stílust igényel. Horváth Péter ezt tette legújabb regényében, amely az elmúlt évtizedek egyik legkiválóbb prózai műve. Horváth minden tekintetben felülmúlta az 1986-os Örömzene című kisregényét, pedig az akkori zajos szakmai és olvasói siker és elismerés megismételhetetlennek látszott. Most a színvonal mellett a terjedelem is figyelemre méltó, az író csaknem félezer oldalas regénye letehetetlen, végig fogva tartja olvasóját. Egy bravúrosan vágott filmhez hasonlíthatnám, amelynek jelenetei ide-oda ugrálnak, de a történet feszült marad, követhető, ráadásul újabb és újabb lebilincselő fordulatokkal szolgál. "A regényeivel is az a baj,... hogy mindig újra kezd mindent, hat regényre való szálat indít el, de képtelen összefogni őket, a szálak elvesznek..." - hangzik a regénybeli feleség, Zsuzsánna (sorrendben a harmadik Horváth úr oldalán) kritikus véleménye férje szerkesztői képességeiről. A szerző feleslegesen kemény önmagával, mert a regényben nincsenek elvarratlan szálak, bámulatos rendezettséggel minden a helyére kerül a képletes albumban; ki-ki véglegesen elfoglalja az őt megillető helyet Horváth úr életében. |
A mai negyvenes-ötvenes korosztály hányatott, csapongó érzelmi sorsát írta meg az író ebben a könyvében, egy olyan nemzedékét, amelynek életét nem a letűnt rendszer zilálta szét mindenképpen, inkább a génjeikben tárolt kódok, az ősöktől örökölt és vállalt tulajdonságok tehetők felelőssé a diszharmonikus létformáért. A regény főhőse (az író alteregója nevében, habitusában egyaránt) színházi emberek gyereke, ezért kellő mértékű művészi beütéssel teng-leng a világban, egzisztenciálisan és érzelmileg függővé vált karmester apjától és balett-táncos anyjától. Lődörgések mozaikkockáiból tevődik össze ez a furcsa, közelmúltbeli és jelenkori, különös alakokkal, figurákkal zsúfolt családregény. A megjelölést nem a klasszikus értelemben használom, mert itt a generációk nem normális sorrendben következnek egymás után, ahogy a születés és a halál diktálná, a műben nem találunk logikusan felépített és kibomló cselekményt, a halál és a temetés után vissza-visszatérnek Horváth Péter alakjai, talán éppen úgy, mint ahogyan összedobáljuk a fényképeket egy dobozban. Így aztán meglehetősen eltérő ütemben bukkannak fel a megörökített időszakok, róluk vagy másokról. Persze az író nem erőszakolja meg a természet rendjét, nem lehet úrrá a fizikán és a biológián, ám szereplőit alaposan kiforgatja a polgári értelmű megszokottságból, az elvárható, megcsontosodó konvenciókból. Pedig anyai nagyszülei ágán Horváth úr még predesztinációt is érezhetne a kiegyensúlyozott életvitelre. De ő hallani sem akar erről. Szembesül ugyan a mintával, de ez a folyamat, a vívódás, a gyötrődés elmerül valami hétköznapi szenvedélyben, például sörözgetésben Sári úrral, a dramaturggal, vagy elmélyültnek látszó, versengő eszmecserében Béres úrral, az író kollégával, a régi jó baráttal. S a rulett sem idegen Horváth úrtól, akire még gyerekkorában ragadt ez az elnevezés, amikor szülei színházról színházra vándoroltak. Szeged, Kaposvár, Békéscsaba, Eger fel-feltűnik az emlékezés hol premier plánban, hol totálban látható mezején. Az író közel hozza és eltávolítja az eseményeket, aszerint, hogy dramaturgiailag milyen szerepet szán nekik a gördülékenyen áradó mesében. A regény részekre osztott fejezetei fékezhetetlenül peregnek, elhalkulnak és felerősödnek, homályossá lesznek és kiélesednek. Horváth Péter gyakorlottan bánik az optikával, csak úgy, mint a nyelvvel, regényének hömpölygő szövegével. Megnyerő invencióval és beleérző képességgel ír le bizonyos dolgokat, ezek közé tartozik a pengeélesítés rituáléja, nagyapja egy készülékkel fente a borotvapengéket, s Horváth úr kis srácként segédkezett neki. Számos olyan szóösszetétellel találkoztam, ami nyelvi leleményre vall. A dunai gőzös lapátkereke "csattogva csépelte" a vizet - csupán egyet említek a sok közül. Az író párbeszédei és leírásai hatnak leginkább a regényben, ha a szituáció önmagában gyengének ígérkezik, Horváth ezekkel az eszközökkel éri el a tetőpontot, hogy aztán fordítson a körülményeken és a "szereposztáson". Horváth urat így mindig a legoptimálisabb környezet veszi körül, hogy önző módon kifejthesse gondolatait és megmagyarázhassa tetteit, amelyek elől nem menekülhet. De nem is akar. "Nem tudom, miért bombáznak régi történetek. Ha a sejtjeim hétévente tényleg kicserélődnek, akkor semmi közöm ahhoz, aki voltam. Ahhoz se, aki leszek." |
Több szálon fut a cselekmény - a jelenben, a nagyszülők életében, a gyermekkorban és a fiatalemberré válás éveiben. "Zavaros az egész. Nem tudom, hol vagyunk, mikor vagyunk, és kik vagyunk!" - mondja a főhős saját kéziratáról Sári úrnak, a dramaturgnak. Nos, a hagyományosan bonyolított könyveket szerető olvasó elsőre megriadhat a regény komponáltságától, de egyszercsak elszáll a zavarodottság, megteremtődik az egység. Az író az egyes szám első és harmadik személy, a múlt és a jelen idő billentyűivel játszik a klaviatúrán, előszeretettel bolyong, kalandozik a tér és az idő dimenziói között, már-már ellenőrizhetetlenül, szinte kéjelegve, ám amikor megelégednénk rafinált csavarintásait, észbekap és helyükre rakja szerteszét heverő "képeit" a családi albumban. Horváth Péter nem öncélúan él ezzel az alkotói lehetőséggel, bár nyilvánvaló, hogy írói habitusához közel áll ez a forma. Váltásai a szétesés folyamatait ábrázolják, a cserepeire hulló sorsokat, jellemeket nagyítja fel az író és átmenetileg elfogadtatja őket velünk, szolidaritást vár el tőlünk. S amikor berzenkedni kezdünk, ő is fellázad, de többnyire nem Horváth úrként, inkább mással - az apjával vagy Béressel - mondatja ki a kendőzetlen igazságot: "Nem látok mást, csak ezt a szarba térdeplő, érthetetlen, cudar világot!" - jegyzi meg Béres úr, aki "Ül a padlásszobájában, figyelve, milyen tökéletesen múlik az élet." |