|
Álomhoz hasonló érzés született meg bennem a novellákat olvasva. A történetekből kiragadott életciklusok olyan jellegzetes problémákat tárnak az olvasó elé, mint például a szüzesség elvesztése, a családi veszekedések, beilleszkedés egy idegen környezetbe vagy a hétköznapok frusztrációja. Ezek a töredékes motívumok teszik életszerűvé és mindenki számára, ha nem is könnyen, de érthetővé a novelláskönyv történeteit. Az ábrázolt helyzet olykor nem több egy-egy kimerevített, mindennapi életképnél, de a sokféleképpen szituált történetek között kohéziót teremt az író nagy erejű történelmi víziója, amely legtöbbször meglehetősen sötét, már-már apokaliptikus. Elvégre is a huszadik század által bőséggel szolgáltatott traumákat vetíti rá a leghétköznapibb élethelyzetekre. Hogy miről is szólnak ezek a novellák? Egy nagy szerelem emlékképeiről, válás utáni feloldhatatlan traumákról, egy régi borotva, - amit még apjától kapott a szerző - szembesítő erejéről, s amelyet majd a gyerekének szándékozik tovább adni, ha eljön az ideje. Álmokról, emlékekről, életképekről, az idő és az elmúlás feletti keserű tűnődésekről, iróniával átitatott kegyetlen önmarcangolásról. Álmodtam neked - mondja a kötet titokzatos címe, felidézve ezzel az olvasóban a nagy romantikus esztétikák alapállását: a szerző, aki természetesen roppant erőteljes szellemi-érzelmi életet él, álmát teszi a mű alapjává, de úgy, hogy e személyes élményét "neked", azaz az olvasónak ajánlja. A szerző úgy álmodik magának, hogy a megfogalmazott álom már az olvasónak szól. Az Álmodtam neked elbeszélései a realitás és a képzelet határán mozognak, önéletrajzi fogantatású novellának álcázzák magukat, ám sosem jutnak el a tiszta valóság, vagy a teljes képzelet síkjára. A személyes élet - Tandorival szólva - "talált tárgyai" önmagukban semmit nem szavatolnak, az igaz történet nem válik törvényszerűen igazzá. Amolyan nevelődési regény, amelynek értelmiségi hőse végigjárja a Kádár-kor "nagy generációjának" jellegzetes életútját. Az alaphelyzet látszólag egyszerű és átlátható: a szerző saját sorsanalízisén át tipikus kelet-európai létállapotokról rajzol meglehetősen ironikus és egyben ön-ironikus képet. Az olvasó eközben hajlamos azt hinni, hogy önéletrajzi elemekkel találkozik a kötetet olvasva, (mondván, jé, ez velem is megtörtént, vagy valami nagyon hasonlóról már hallottam). De mire gyanút fog, már rég az író képzelt világában bolyong, ahonnan a kiutat csak a szerző ismeri. A novellák gondosan megszerkesztett én-narrátora többnyire egyes szám harmadik személyben meséli történeteit. Azonban elbeszélt tárgyát önmagától elkülöníti, s mint külön eseményt veszi bonckés alá, és azt tárgyilagossággal, történelmi realitással jeleníti meg. A szerző az egyes novellákat erős, dramatikus mondatokkal indítja: "Megvettem a kenyeret, a sört, a felvágottat két személyre. A kötelet aznap sem vettem meg, de a szög helyét már kinéztem." (A masculinum felé)-, s többnyire váratlan fordulattal fejezi be. Így időnként a végkifejlet az értelmezés lehetőségeit jelentősen leszűkíti - egyetlen irányba tereli (Lék), vagy kifejezetten ellehetetleníti (Itthon). Spiró nemes egyszerűséggel tudatosítja bennünk, hogy az elmondottaknak a szerző jelöli ki a súlypontjait, vagyis a szerző konstruálja a történetet, azaz a szerzői döntés nem ruházható át a narrátorra. Ugyanakkor a szavak, szókapcsolatok néha olyan kontextusba kerülnek, hogy a "hagyományos" jelentésük mellé újabb értelmezési lehetőségek rendelődnek. A novelláskötet nyitányának (Utópia) sajátos fogantatástörténete megadja a tragikusan ironikus alaphangot. Az apa az első novellában még főszereplő: miután rájön, hogy a sors kegyelméből életben maradt a háborúban, elhatározza, hogy nem marad egyedül, utódokról gondoskodik, gyermekeket nemz. Kibotorkál a fürdőszobába, s egyenként, "gondosan, megfontoltan, ahogy mindig is dolgozott", kiszurkálja a polcokon heverő, a háborús években méregdrágán és persze feketén beszerzett gumióvszereket. Őt a kötet közepe táján (Apámmal a meccsen) már a fiú szemszögéből látjuk, amint a nagybeteg, rákos férfit a fiú focimeccsre viszi, hogy kiszakítsa néhány órára a betegség fogságából, ám fanyar és ironikus kommentárjai elárulják, hogy jó szándékú vállalkozása hamar kínos próbálkozásba fullad. A címadó novella (Álmodtam neked) is másról és másként beszél, hisz itt nem is a szerző álmodik, hanem haldokló apja, s az apa kínálja fel utolsó álmát író fiának, de mint megtudjuk: már későn. Előrehaladott betegsége miatt, már nem képes elmondani azt, amit el szeretett volna. Az apamotívum, akár a többi vezérmotívum, csak részekben, egy-egy novellában jelenik meg, ám mégis az egész egységben igen nagy szerepet kap. A másik fő vonulat, ami végigkíséri a könyvet, az a szerző életében megjelent szexualitás, a férfi-nő viszony. Valahogy jellegzetesen, szinte az összes szöveg hangulatát átjárja a korszakra, jellemző hidegség, félelem, bizonytalanság. A masculinum felé és a Hajdani sör íze című novellák ezeket a mindenki számára nagyon ismerős pillanatokat mutatja be. A megerőszakolt lány második nemi aktusa, az arra jellemző rideg és durva stílusban, de ugyanakkor lassan rajzolódik ki. Lassan kapjuk az újabb információkat a meglehetősen intim és személyes eseményről, ezáltal csak a legvégén világít rá a szerző a legfontosabb tényre, így az egész történet, (vagy epizód, annak ellenére, hogy nem tudjuk biztosan, van-e valamilyen hatással a többi eseményre, akár későbbi novellákra) egy új értelmezésben nyerhet megvilágítást. Majd rögtön utána következik a Hajdani sör íze, ami -az én értelmezésem szerint- nem véletlenül került A masculinum felé című novella mögé hisz a két írás meglehetősen szoros szálakkal fűződik egymáshoz. A nem kívánt terhesség megszakítása utáni pár órát stílszerűen csalódottnak és keserűnek ábrázolja. A szerzőben, mint jelen esetben a történet szereplőjében, ott van még a bizonytalanság, hisz érzi a lányon, hogy ő bizony megtartotta volna a gyereket. Belegondol, mi van, ha a lány csak átveri, és az abortusz csak színjáték. A szerző próbálja tévhitekkel és minden bizonnyal valótlan állításokkal ellensúlyozni a lány bizonytalanságát és félelmeit, bár ezzel inkább csak a saját lelkiismeretén szeretne könnyíteni. |