Kiss László: Múlttal tüzelni (Oravecz Imre: A megfelelő nap)

Egyéb

Kiss László: Múlttal tüzelni (Oravecz Imre: A megfelelő nap)
   
   - Oravecz Imre: A megfelelő nap -
   
   
   
   Oravecz Imre új kötetének versei erősen és meghatározóan szajlai hangulatúak. A megfelelő nap a nagy sikerű Halászóember egyenes folytatása - "Lak és Dregoly közt történik az év" (Az idő helye) -, ám annál jóval radikálisabb nyelvezet jellemzi. A Héj megjelenése óta nagy feltűnést keltett karakterisztikus versbeszéd az új könyvben érezhetően "tartalmasabbá", ily módon markánsabbá, erőteljesebbé is vált, az olvasmányos, közérthető formában tálalt szövegek pedig - melyek tematikailag jelentős részben úgyszintén a Halászóember folytatásainak tekinthetők - még inkább a halálról, pontosabban a halálközeliség állapotáról, sőt egy ízben a halál utáni létből is "szólnak" (A halott tájékoztatja az élőket).

   
   A Jelenkornál az idei Könyvhétre megjelent kötet mindenekelőtt rétegzettsége, lehetséges megközelítési módozatainak sokszínűsége miatt érdemel kitüntetett figyelmet - minimalizált versbeszéde, erős koherenciája, feszes szerkezete, következetesen végigvitt, elsősorban a szűkítés-közelítés technikáját alkalmazó térjátékai, kevés számú, mégis sokszínűen mozgatott motívumai felől egyaránt értelmezhető. Gyakori motívum például a fa, különösen azonban az erdő, mely minden esetben a menekülés, elrejtőzés egy lehetséges terét jelképezi, a biztonság, a rejtekhely miliője, egyben az emlék(ezés) szimbóluma is: "Évek óta azzal a fával tüzelek, / melyet apám szedett élete utolsó esztendeiben / vágás után az erdőn. / Így melegítenek a halottak." (Fa) Az emlékezés a generációs ellentétek ábrázolását is lehetővé teszi; több vers az apa-fiú, utód-felmenő viszonyt tematizálja: "házat építek, családot alapítok, / fiaim, fiaim is lesznek, fiaimnak megint fiai is" (Vadon).
   
   Az oraveczi kontemplatív költészet egyik lényeges, paradoxonra épülő axiomatikus felismerése, hogy a megvilágosodás, a dolgok mibenlétére való ráébredés, a tisztánlátás csakis a halál közvetlen közelében lehetséges: "Lehulltak a levelek, / nem vet többé árnyékot a cseresznyefa, / fényben fürdik az üres terasz, mint egy ravatalozó előtere." (Téli terasz), amiként árnyék is csupán a Nappal együtt létezik (értelmezhető): "Napok óta nem süt a Nap. / A legrosszabb, hogy semminek nincsen árnyéka." (Januári panasz).
   
   Az új Oravecz-könyv értelmezői számára az egyik legnagyobb kihívás épp a verseskötet látszólagos ellentéteinek feloldása lehet. Az első ciklus a kétféleképpen is interpretálható A tél kísérletei címet kapta: egyfelől a "télen" végzett költői munka eredményeinek közvetítését sejteti, másfelől a "tél" igájában küszködő, lassan elaggó, jóllehet mégis éppen ettől termékeny és produktív lírai én "benső" - ha úgy tetszik: téli - játékterét jelöli ki, azaz végső soron a "tél" tevékenységét dokumentálja.

A lírai én szerepe ezek szerint csupán látszólagos: "Fordulj el magadtól mint unt, csikorgó szerkezettől. / Összpontosíts a cinkékre, a cseresznyefára, a fény fehérjére, / a hegyélre, a fűszálak hajladozására, / az árnyékok araszolására a havon." (Ejtendő én). Miközben - a túlhaladottnak deklarált költői éntől ténylegesen elfordulva - megkérdőjelezi a "hagyományos" versbeszéd alkalmazhatóságát, s tárgyakat, dokumentumokat, valós helyszínen (pl. Szajla, Bécs) egykor valóban megtörtént mozzanatokat elevenít fel, a versekben megfigyelhető halmozások, fokozások, a tárgyak, emlékképek motívumainak metaforizáltsága éppenséggel a lírai én lélekállapotának tükrözésére szolgál. Látszólag szenvtelen, tárgyias, dokumentarista költészet ez (egyébként ilyen értelmezésre "buzdít" a fülszöveg is), valójában azonban túlmetaforizált poézissel állunk szemben. Oravecz Imre (mintegy örökösen) a halálról szólván a tél metaforikájának véges számú, de ki mégsem fáradó motívumával újra és újra meglepetést okoz - a végsőkig kihasználja a bennük rejlő lehetőségeket: "Fél méter magas hótorlasz a ház sarkánál. / A hosszú, fehér pad taraja boltozatszerűen / lehajlik, mint a hullámé bukás előtt." (Téli udvar).
   
   

A megfelelő nap verseit a paradoxonok felől olvasva tanulsággal szolgál a Téli kérdés című darab is - "Most két hétig nem mehetek Szajlára. / Mi lesz a cinkékkel?" -, amely ugyancsak a versbeszélő, a következetesen a környezetéhez (cinkék, erdő, asszony, Szajla) való viszonyulásában ábrázolt lírai én helyzetére keres megfogalmazható választ - a feszültséget növeli, hogy az idézett rövidvers szerint a tárgyak, a környezet elemei azért sem helyettesíthetik a költői ént, mert létezésük a versbeszélő egy hangsúlyos gesztusának: a kimondásnak, a megfogalmazásnak a függvénye. Figyelemre méltó továbbá, hogy a téli kísérletek termékeit rendre a melegségre, a közelgő (vagyis a télben eleve benne rejlő) tavaszra való utalások kísérik: "A napsütés hatására kitágultak / a fűszálak körül a lyukak a hóban." (Enyhe olvadás).