|
Szövege megingathatatlan elméleti alapokon áll, egyetlen hátránya, hogy mondataiban kevés a vessző, következésképp a különféle irodalomelméleti diskurzusok iránt kevésbé fogékony érdeklődőnek kitartás és türelem szükségeltetik hozzá. "Lassú olvasás". 6. Megkockáztatom: ebben az országban egyedül Vadai István bír igazi diákmellékletet írni. Az itt megjelenő írások többsége erősen tanulmánygyanús, esetleg belletrisztikai mellébeszélés (esszé, mondjuk) - mindkét műfaj nyilvánvalóan értékes és jó, a maga helyén és idején. A Diákmelléklet viszont elsősorban középiskolások és tanáraik felkészítésére, egy szerző életművének a gimnáziumban tanultaknál valamivel mélyebb szinten való megismerésére szolgál (lehetőség szerint emészthető formában tálalva) - nem ritkán ráadásul olyan szerzőének, akit meg sem említenek a középiskolai négy év alatt, ahol is Weöresről egy-két szót talán tudnak még szólni az érettségi előtti fejetlenségben. Vadai István Babits Mihály Psychoanalysis Christiana című versét elemzi, ami jó alkalom arra, hogy szóba kerüljön a posztmodern fő fegyverneme, az intertextualitás (ennek és a Babits-vers kapcsán Mészöly Merre a csillag jár? című regénye), a középkori himnuszköltészet és az Amor Sanctus, Szent Ágoston és Az európai irodalom története, vagy Arany János és az asszonánc. Vadai alapos kultúrtörténeti beágyazottsággal vizsgálja a költeményt, precízen boncol, szinte sorról sorra halad, körbeszaglász, majd felhívja a figyelmet, azonnal kérdez, s már abban a pillanatban a választ is megadja, argumentál, precízen utal vissza és előre, végül következtet. Kár, hogy szövegét néhol megterheli a didaktikusság (ettől persze mit sem veszít értékéből), pl.: "[a] páratlan refrénsorokban megjelenő mi, illetve a versszakokban megjelenő többes szám első személy kollektív lírai alanyt jelöl. Valamennyiünket, akik Isten gyermekei vagyunk. Ebbe a többes számba beleértődik a lírai én is, vagyis Babits nem tesz különbséget, önmaga és a többiek közt." Ami problémás a lap ebbéli törekvésében: vélhetően kevés a gimnazista, aki látott már Diákmellékletet (egyáltalán: folyóiratot), és egy középiskolai tanárnak is nagyobb a kisebb dolga annál, hogy hetedik óra után könyvtárba vagy újságárushoz rohanjon, lévén, hogy a nap 24 órájából huszonnégyet dolgozik, mint általában mindenki ezen a becsületes világon. Így zárul be a kör, és így veszti létjogosultságát az ezt a pontot bevezető fanyalgás. |