LAPSZEMLE - ÉS, 30. szám

Egyéb

Élet és irodalom / 30. szám

2002. július 26., Ára: 192 Ft

1.
Mondom, life and literature, meg, rossz németséggel, hogy leben und literatur. Tudod, barátom, hannoveri vagy, de neked mozoghatnékod van a 40 fokban is, mert ott északon még a nyár is csak 25 fokot hoz neked, én viszont itt aszalódok folyton a déli verőben, és különben is mindösszes neuronjaim csak azt az üzenetet képesek közvetíteni, hogy #8216;szombat dél = másnap'. Szóval, ha már úgyis a Bécsi Kávézóba mész ébredezni, menjél újságosnénihez, hozzál nekem életet, irodalmat, és társíts mellé egy sört is. Dajcs barát azt mondja erre, #8216;kurva elet', mert ezt nagyon tudja, igaz, trágárabb formákat is el tud ragozni. De amikor este indulnánk a Szeged-turizmusként eufemizált kocsma-tourra, büszkén kapja elő négy számmal nagyobb rövidgatyója zsebéből a harmónikába gyűrt élet-szöveget. A harmónika-alak nemcsak a gatyónak, hanem a multifunkcionális És többféle felhasználásának köszönhetően jött létre. Ez a #8216;western person', aki időnként csak #8220;stuppid enimöl"-ként határozza meg magát, becsületére legyen mondva, átlapozta az újságot annak legyezőként való alkalmazása előtt, hogy aszongya, a grafikák (Für Emil munkái) hihetetlenül jók benne, bár igazából betépett szemekkel kellene őket nézni, hogy minden csavar tökéletesen érvényesülhessen.

2.
A magyar élet- és publicisztikai világ továbbra sem képes leszakadni az ügynök-témáról. Borzalmasan banális, de mindig működik: a titok izgató. Szellemileg, fizikailag, a lepel mögötti megpillantása és hatásának értelmezése újabb és újabb hullámokban turbózza fel a humanoid kreatúrák gondolkodókészségét. Ebben a kontextusban természetesként hat az, hogy a Javított kiadást korszak-tükröző dokumentumként kezeljék, valamint az is, hogy a magyar történelem, helyesebben: magyar történelmek átkos-sikeres-szerencsétlen, de mindenképpen (meg)boldogult narratíváit az újraértés, újraértelmezés látószögébe helyezzék. A látószög viszont mindig maga után vonja a perspektíva festészet- és látás-elméleti problémáját: hol található az ideális nézőpont, ahonnan a szem alkalmassá válik a teljes látvány tökéletes felépítésére, befogadására és megértésére? Ha a szem túl közel van, akkor a részlet uralkodik, ha pedig túlságos távolból szemlél (szemléz), akkor elvesznek az árnyalatok, a finomságok. Magyarán, az ideális szem-pontot, a perfekt megfigyelői vagy leselkedői pozíciót, a történelmi-politikai valamint egyéb kategóriába eső igazságok végsőkig ható felfedését (a "Végső Megoldást") magasan elfeledhetjük, és maradhatunk a megosztott és egyre tovább osztható, folyton mozgó, állandóan átstrukturálódó szem(l)életek káoszában. Azonban a magyar káosz keserves jellegzetessége az, hogy a kettes szám bűvöletében él: egy országban két haza, két irány, két nemzet, semmi több. Az egy-ség sem a tökéletes választás, hiszen mindig rendelkezik néminemű diktatórikus felhanggal, de ha már osztódás van, akkor legyen (lehetne) pluralisztikus. És akkor már ne úgy legyen pluralisztikus, hogy a klónozás egymás szervezetét, módszereit másoló technikáját ismétli a végtelenségig.

3.
Nyílt levél Mécs Imréhez. Javaslatok a parlamenti Vizsgálóbizottság munkáját illetően, Kenedi János tollából. Tippek a fokozott ellenőrizhetőség és a tévedések elkerülése érdekében, melynek egyik esélye az összes III/I n akta egyetlen adatbázisba való tömörítése, és a különféle formában meglévő dokumentumok együttes vizsgálata lehetne. Ez lényegében véve nemcsak a Bizottság, hanem az egyszeri kutató vagy érdeklődő helyzetét is nagyban megkönnyítené, ráadásul az iratok elmismásolása is jóval nehezebbé válna. Az igazság-hajhászás maga képes lenne igazabbá, követhetőbbé alakulni, és talán több aszfalttal, kaviccsal, betonnal, miegyébbel tudna hozzájárulni a jogállamhoz (vö: a jelenlegi #8220;Korrupció az, amiből engem kihagynak."-típusú állam) vezető út fejlesztéséhez.

4.
A katolikus egyház az utóbbi évben nem annyira léleknemesítő szolgálatairól, segélyakcióiról, mint inkább szexuális botrányairól híresült el. A pedofil, homoszexuális, szeretőt tartó pap figurája világszerte előforduló jelenség. A Vatikán elítéli az efféle #8220;megtévedt báránykákat", azonban mégsem törekszik a reális, XXI. századhoz szabott megoldás kidolgozására, sőt, a legtöbb esetben az aktuális vétkező felettesei igyekeznek eltussolni az ügyet. Na persze, a gyónási titok kötelez, nincs is ennél jobb találmány a büntetlenségre. Éppen emiatt a hallgatás miatt válik lényegessé az, amikor a bennfentesek vagy éppen a "fekete bárányok" vállalják a nyilvánosság kockázatát, és végre hajlandóak nyíltan beszélni arról a szexuális zavarról, amit a cölibátus okoz(hat). Az interjúadó alany szerint az esetek 90 százalékában a papok valamely, a házasság melletti alternatív megoldást választanak nemi életük élésére. A többszörösen idézőjelbe tett cölibátus mellett (valószínűleg) frusztrált, bűntudatos, ergo egészségtelen szexust élnek meg, és nem hiszem, hogy éppen ez ne befolyásolná prédikációikat, következésképp a templomjáró közösséget.

5.
Adatbázis-téma, újra. Az állam ellen nincs orvosság. Ha egyszer az emberlánya vétkezett, vagy majdnem-vétkezett, de végül felmentést kapott minden vádak alól, akkor csak ne gondolja azt, hogy ezzel mindennek vége. Mert előfordulhat az, hogy éppen az államhatáron derítik ki róla: körözés alatt áll. És hiába van neki ékes magyar szava valamint igaza, ha egyszer a rendszer nem igazolja vissza. Mert a rendszer épp nem működik, sem fax, sem számítógép esetleg telefon formájában. Ilyenkor következik be az, hogy (már megint, csakis) a rendszernek van igaza: amíg őtévedhetetlen őfelsége rá nem bólint az állampolgár szövegére, addig az állampolgárt citálhatják a főkapitányságra, dughatják fogdába, estébé. Jogállam mint fikció, szabadság, jog, dettó.

6.
A reklámok elemi butaságát és nyílt manipulatív stratégiáját zsigerből szokja rühellni az ember. Nyilván ezért tud örvendezni akkor, ha valami poéntosabbat, finomabbat lát, főleg, ha szívének kedves termékről van szó. Teszem azt, sörről. Még akkor is, ha a sörreklámok többsége a maszkulin identitást célozza meg, és az esendő női szívet elsősorban nem a sörön, hanem a sörivó férfin keresztül igyekeznek meghódítani. Holott.