Hatvanadik születésnapjára
A sötétség hasadékán át pókcsillag ereszkedik alá a hajnalból, alkonyatból sodort fényszálon, és ingaként méri az árnyékos időt. Kilengésébe fémesen belebong Szent József glóriája, s átellenben Szűz Máriáé, aki mintha a jászolban fekvő Kisdedet akarná üres kezében elringatni. A rózsaciterás angyalok fejüket ingatva énekelnek. Az ökör kérődzve, a szamár iázva bólogat. A pásztor magához int, és magához int egy angyal a sátorrá kalapált villámok mögül. Az elmúlás örökkévalósága s az örökélet múló pillanatok közé zárt esélye együtt van jelen ezen a ráckevei ikonon. Minden csupa mozgás a feltámadásra és kárhozatra születés dermesztő varázslatában.
Szeretem ezt a képet, amelyet csillagvilágokat bebarangoló gondolataidhoz tárgyi bizonyítékul csatoltál. De szívemhez közelebb áll Szent László legendájának a gelencei templomfalon megörökített küzdelemjelenete; ókori regéjét a vérző bokájú kun vitéz Trójáig visszapattanó Achillesz-ína röpíti évezredünkbe. Emberöltő óta kísért e freskó-részlet. Nem a Lovagkirály..., nem a leányrabló kun harcos, nem is a bárddal kétségbeesetten lesújtó elrabolt vagy elszeretett hajadon nyolc évszázadon átaranyló alakja, hanem az ágait megfeszített Krisztus-szerűen kitáró libánusfa, amely mintha a mennyország kapuját mutatná a láthatáron, hogy a végítélet harsonajelére Csontváry égig érő cédrusává magányosodjék. Árnyékában önfeledten pihen az Apokalipszis lovasa; az ember. |