Mihail Afanaszjevics Bulgakov |
Mihail Afanaszjevics Bulgakov szovjet-orosz író, A Mester és Margarita című világhírű regény szerzője. 1891. május 15-én született Kijevben, ahol apja a Teológiai Akadémia professzora volt. Noha irodalmi tehetsége és vonzódása kezdettől nyilvánvaló volt, Bulgakov az orvosi pályát választotta, s az egyetem elvégzése után, 1916-ban egy vidéki kórházban kezdte meg praxisát. Ezek az évek ihlették az Egy fiatal orvos feljegyzései című munkáját, melyet 1919-ben kezdett el írni. 1918-ban visszatért Kijevbe, amely a német megszállás után előbb a monarchisták, majd az ukrán nacionalista csapatok, később a bolsevikok kezére került. Bulgakov a bolsevik csapatok bevonulásának éjszakáján menekült el a városból, a Kaukázusban behívták a fehérekhez, ahol katonaorvosként szolgált, majd amikor tífuszt kapott, lemaradt a csapatoktól és 1920 elején leszerelték, immár a vörösök uralta Vlagyikavkaz városában. |
1925 és 1930 között Bulgakov írói sorsa elválaszthatatlan volt a színháztól. 1926-ban - nem kis nehézségek árán - a Művész Színház bemutatta a Turbinék végnapjai című darabját. Közben újabb előadatási gondjai támadtak: 1926-ban Leningrádban a Zojka lakása című szatirikus darabot, 1927-ben Moszkvában a Bíborszigetet a hatóság nem engedélyezte bemutatni, az előbbi mű a Vahtangov Színház később mégis színpadra került. 1927-ben Bulgakov megírta a Menekülés című művét, melyet Moszkvában és Leningrádban is bemutattak, népszerűsége egyre nőtt, bár voltak ellenfelei: Majakovszkij élesen támadta, Sklovszkij is bírálta. |
Munkát nem talált, rendkívül szűkös anyagi körülmények között élt, s ezért kétségbeesésében levelet írt a Szovjetunió kormányához, amelyben azt kérte, hadd dolgozhasson, vagy hagyják emigrálni. Válaszként Sztálin személyesen hívta fel az írót lakásán. Ezután Bulgakov dramaturgi állást kapott a Művész Színházban, majd 1932-ben újra színre kerülhetett a Turbinék végnapjai. |
Élete utolsó éveiben, már súlyos betegségével küszködve, írt még néhány operalibrettót, s egy darabot Sztálinról, amit azonban a cenzúra elutasított. 1940-ben életpályájának lezárásaként befejezte A Mester és Margarita című regényét. E méltán világhírű filozofikus-szatirikus művében lemondott a regény klasszikus műfaji hagyományairól, az időrendiségről, s egyszerre több síkra helyezte a cselekményszövést. Egyik síkja Bulgakov korának, a 30-as évek Moszkvájának szatirikus képe, melyben Woland mágus alakjában megjelenik a Sátán és fantasztikus kísérete. Egy másik szálon fut a Mester és Margarita csodás eseményekkel átszőtt szerelmi története. A regény filozófiai mondandóját a Mester irodalmi alkotása, a betétregény hordozza, amely Pontius Pilátus és Jesua-Jézus összecsapásán keresztül a hatalom és a jóság konfliktusáról szól. A regénynek Bulgakovék lakásán baráti körben tartott házi felolvasásokon nagy sikere volt, ám hosszú évekig kéziratban hevert, s csak 1966-67-ben jelentették meg az akkori Novij Mir című irodalmi folyóiratban. |