|
5. Ha végzetes gyanakvást táplálnál önmagaddal kapcsolatban, de nem jutnál el az atípusos depresszió, szkizofrénia, paranoia klasszikus eseteinek magadra olvasásáig, viszont élénken érzékelnél különféle parancsot adó hangokat, akkor vegyél egy tam-tam dobot, és használd úgy, mint a törpe a Bádogdob-ban. A HVG ördögűzésre fókuszáló cikke ugyanis bebizonyítja, hogy a világ csaknem minden kultúrájában a sötétségtől való félelem eloszlatására a zajkeltés (dobolás), valamint ennek fejlettebb formája, a zenélés-éneklés a lehető legjobb eszköz. A téma a grönlandi kormány bukásából adódik: valamely okból eme kormány hatékonyságát azzal kívánta emelni, hogy hivatásos szelleműző segítségével kiirtsa a negatív energiákat a kormányépületekből. Arról nem érkeztek információk, miszerint eme "negatív energiák" szellemek formájában testesültek-e meg, sőt, netán a miniszterek láttak volna efféle ezoterikus lényeket. Viszont az, hogy a kormány mindenütt falra festett ördögöket lát, elég komolyan megkérdőjelezi államvezetési képességeit. Az exorcizmussal kapcsolatban egyébként a katolikus világszemlélet is meglehetősen távol kerül az értelemtől. Kedvenc II. János Pálunk természetesen az ördögűzés szertartásrendjét is megreformálta, és ebben kikötötte, hogy a Sátánt nevén nevezni felesleges, parancsolgatni neki célszerűtlen, inkább Istent kell sokat emlegetni (vö. Isten nevét szádra hiába ne vedd.). Az 1999-es (!) megújítás arra is kitér, hogy az epilepszia és a szkizofrénia "nem feltétlenül" (siv!) kongruens az ördögi megszállottsággal. Sejtésem szerint a paranoidokkal is közli eme reform, hogy őket sem az ördög űzi. 6. Hatvan évvel ezelőtt, ebben a tájban (január második fele) a 2. magyar hadsereg már csak elesettként, fogolyként, szerencsésebb esetben visszavonulóként létezett, tudjuk ezt így 2003-ban. 1943-ban - ugyanebben az időben - ezzel szemben a hátország mindössze annyit tudott, hogy a veszteségek az addigiakhoz képest nagyobbak, viszont a hős magyar katonák kitartanak a keleti fronton, sikeresen tartóztatják fel az orosz haderőt, mi több ellentámadásokat hajtanak végre. A két különböző szemléletet nem egyszerűen a technika fejlődésével lehet magyarázni, hiszen, bár akkoriban még sem sms, sem emil nem létezett, a politikai vezetés nagyon is tisztában volt a valós történtekkel. Hogy a Don-kanyari (tömeg)katasztrófa helyett miért - a Donhoz képest - cikkeztek csupa banalitásról az újságok (a házmestereknek kötelessége a járdákról eltakarítani a havat, ellenkező esetben a csendőrség büntetést szabhat ki rájuk; Debrecennek igazolnia kellett, miszerint ő mégse nem zsidó város; Horthy ötvenedik születésnapja; a finn elnök ötnapos látogatása; a magyar hadsereg vitézi helytállása), azt lehet cenzúrával, és ezzel összefüggésben - a napjainkban, de már mindig is dívó - nyilvánvaló történelemhamisítással magyarázni. A titkolni szándékolt vereséget az akkori hatalom csak január utolsó napján volt hajlandó elismerni, de a reális adatok elkendőzésének további kísérleteit mutatja az, hogy a hazatérő katonákat éjjel szállították ki a vonatokból, egyenesen a karanténba, a tiszteket pedig utasították, hogy a történteket hadititokként kezeljék. Ahogyan az állam védi önmagát és az általa diktált történelemkoncepciót. |