Onagy Zoltán: Szado-mazo lila szószban
Madarász Imre - Letérés Madarász Imre Letérés című italianista áthallásokkal, boccaccio-vértezetben összehozott regényféléje különös könyv. Egy az irodalomelmélet rutinjában érlelt, a szerelmi extremitások melaszában többször átforgatott soft-pornó a filozófiatörténet ezer, a pszichoanalízis száz éve alatt betárolt eredményeivel kipányvázva. Ezek a pányvák hol megtartják a történetet, hol leütik az olvasót erőltetettségükkel, mint ahogyan ezt egy rendes pányva is elköveti, amikor a délutáni szél megindítja a rosszul rögzített táblaképet. |
- E parádés jellemzéssel indulunk. És a tanítvány néhány komor tiszteletkört követően bevallja élete legnagyobb titkát, ezt a maszatos szado-mazo titkot. Kiderül, hogy a tanítvány egy nőfaló, akit irigyel a szakma, a barátok, mert a látszat szerint élete szivárványos sikertörténet. Csak ő tudja a rejtett benti zugban, életcélja valamiféle infernális átlényegülés, megsemmisülni a szerelemben. (A bánatba, hát ki akar mást, ha a kötelek meg is rémítik esetenként?) Előbb egy Zia-kísérlet, majd egy üres házasság, később a beteljesülés ígérete. A szent szenvedély asszonya, aki a megváltó szenvedést hozza, késsel, villával, ollóval, tüdőrákkal. A három analitikus ülésre, három nyomasztó (a fiziológia törvényszerűségeit, a perszonális nyugalmat nagy ívben kerülő,) beszélgetésre bontott vallomás lényege volna ez. Eltekintve a ténytől, hogy felmondja, nem elmondja az eseményeket, a bekezdéseket nem az választja el egymástól, hogy egyszer a vér illatát, egyszer a testét, egyszer a szerelemét, vagy a tehetetlenségét érezzük, az egész inkább a Karinthy-tételre emlékeztet, alkalmanként mennyire felel a jó tanuló, mennyire készült fel a beszámolóra, milyen gőggel néz szét az osztályban, a dokumentált, bibliográfiailag megkutatott részeredmények hitelére büszkén. Nagyon ott van. Nagyon benne a felvilágosodás korában, az italikumban. Papíranyag. Papíralakok. Papírszenvedély. Papírhalál. |
Madarász Imre e helyt öleli kebelére |
az olvasás örömébe beájult tanártársait, barátait, testvéreit, |
mint elemző kritikát. Hja. |
- De a szakmai ász irodalomtörténész nem így cselekszik, amikor a végzet elésodorja a végzet szőke asszonyát, dehogy. Egyébiránt is "vad öröm árasztotta el" testét, lelkét, megtalálta, akit egész életben keresett. Ilyet az olvasó megért. Ilyest, hogy jön a nő, és valamiféle bizsergést okoz némely erre kihegyezett anatómiai sarokpontokon, és ezzel a bizsergéssel valamit vagy előbb, vagy utóbb kezdenie kell. A tanár úr Judit-előadása (Holofernész Juditja) után "szép kis étterembe" mennek, (ahol a vacsora lakoma, platóni szümposzion, dantei convivió, ahol angyalok tenyeréből esznek a vendégek, akik ízekre nem, csak egymásra figyelnek egyre mélyebben és bensőségesebben), és ahol a végzetes nő a következőképpen teszi valóságos helyére a tanár urat, mint egy túlképzett pszichoterapeuta: Nehezebb helyzetben, mint eddig. Csak a lélek nyomul. Az osztán hatosával. A felfokozott várakozás és a receptorok minden dörmögés ellenére levettek valami érdemlegeset Madarász könyvéről. Nevezetesen, hogy lélekkel - irodalmi szövegben - kényszerből sem dugunk. Csak testtel, ahogyan az életben is. |
- A testnek pedig realizálható kiterjedése, és egyéb pontosan meghatározható paraméterei vagynak. A lélekdugás a papok és az apácák privilégiuma, és egynémely suhanókra vadászó irodalmi nőké. A lélekdugás félelmetes élménnyel ajándékozza meg a lélekdugót, ahhoz hús-vér figura nemigen közelíthet. Ebből következően, ha irodalom, ha laticel (franciaágy), maradjunk a testnél, legyen a stílus, a technika bármennyire is esszenciális, szado-mazo, vagy csak szado, vagy csak mazo. Azt tanultam meg tehát Madarász szövegéből, hogy sem kényelemből, sem azért, mert már tízszer megtörtént, a működtetett testet soha, semmi módon ne hagyjam rajzolatlanul. Karakterjegyek nélkül elszáll, nem találkozik az olvasóval. A karakterjegyek sorában persze megtaláljuk a psziché jellemzőit is. De nem egyedül őt. Az ízetlen vacsora, a fárasztó társalgást követően a nő, mert "minden Démosztenésznél szebben beszél a tett", felhúzza a tanár úr zakóujját, kigombolja ingét, s az "éppen meggyújtott cigarettáját lassú, elegáns mozdulattal elnyomta a csuklómon". De rögtön vajat varázsol elő, a megperzselt csuklót átvajazza. És bontakozik a szerelem, fogan irodalmilag. Ezt süsd meg olvasó. Nehéz, mint a szájhagyomány, mert miközben mindent megtesz, hogy a mindennapok realitását valósághűen képezze le a történetben, a mozgássorok életszerűek legyenek, a végeredmény mégis egy rossz, szöveges pantomim, két harmadrendű drámai színész egy megvilágítatlan színpad agyonírt (szétkent, szétindividualizált) drámájában pöntyög, néhol behúzódnak valami kínzókamrába, hogy ott hódoljanak a test ördögének mindenféle kemény és éles tárggyal, amelyet előzőleg kifényeztek. Mi nézők egyik ámulatból a másikba esve haladunk. Ha már itt vagyunk, érteni akarjuk, mi a francot keresünk itt. De a szövegből csak szótagok jutnak le a nézőtérig, nem látjuk az arcokat, a reakciókat nem követjük, a rendezés azt a néhol röhejes, néhol szánalmas konnexiós megoldást választja, hogy a friderikuszi taps-táblára nagy betűkkel kivetíti a vonatkozó kultúrtörténeti őslényt: Hebbel, Marulic, Galeottó, Dante, Lucanus, Epikurosz etc., és természetesen a "hősalakok, mint világirodalmi vándormotívumok", alatta a felkiáltójeles parancs: 14 taps! És Szado és Mazo a harmadik harmadra belengenek a szerelembe. Azzal kapcsolatban, mondjuk nincsenek kétségeink, hogy az intellektus alapvetően arra szolgál, hogy "tárgyiasítsa a megfontolás tárgyát képező alanyt". Ha ez itt megtörtént az irodalom eszköztárával, ez esetben vagy elkerülte a figyelmemet, vagy nem értek hozzá. Nyilván "a lakájszemlélet és a lángelme vizsgálati szempontjai közti áthidalhatatlan különbség" az oka ennek. A lángelme, uff, megnyilvánult. Én pedig nem értek delavárul. Madarásztól vélhetőleg nem is tanulok meg. |
- Még annyit befejezésül: személy szerint imádom a tudósokat, oda vagyok értük. Sokat tanulok, mást sem teszek, mint tanulok, szívom belőlük a tudást, amennyire ezt intelligenciaszintem tűri. Ismerem korlátaimat, korlátaim ismernek. De ha italianistát, netán latinistát látok sündörögni bimbózó kamaszlányom ötvenkilométeres körzetében, aki harmadszándékkal Madarász-prózát tervel olvastatni vele, nem tudom, a műveltség irányába ható végtelen vonzalmam (de Sade-tól Verlaine-ig) megállíthatja-e a csengő vasat, amivel kiherélem az epikába elkalandozott szado-mazo tudóst. Persze meglehet, jót teszek vele. Neki. (Hungarovox Kiadó, 2000) |