|
január 22. 1. Cseh Tamás - 60 Éppen ma hatvanéves? Már régen nincs kora. Mint ahogy a daloknak is rég mellékes a lemezborítókon szereplő dátumuk, mert idővel kiderült róluk - már akkor is a majdnem bizonyosság érzésével sejtettük, amikor "függöny mögött bújva" kellett megszületniük -, hogy kortalanok. * Hát - nem tudom. Aki maga is része a varázslatnak, nem lát ki belőle. Hetvenegy (kettő?) őszén hallottam először Cseh Tamást. Debrecenben. Lehet, világot váltottunk, amihez - valljuk meg - nem kimondott ajzószer. Hajnalig. Kis bor, sok cigaretta, nagy füst, gondolom, lányok is, irodalom. Másnap reggel vettem egy üres szalagot, átmásoltuk a natúr koncertfelvételeket. Az eredeti szalag gazdáját Pósa Zolinak hívták (azóta Pósa Zoltán a neve, és a Magyar Nemzet kultoszlopa). Felmérhetetlen, hány száz órán át pörgött a négysávos Grundigon. Hány tucat másolat készült róla, csak amit én készítettem. Az is felmérhetetlen ma már, a szájhúzogató rockereket mennyi idő alatt verte le a lábáról. Az is a csodák kategóriájába tartozik, milyen úton-módon vált Dani fiam rajongóvá. De rendesen. Egyszer csak felzúgott a kisszobában a Fehér babák. És nyomta tíz éven át. Lassan jön az unokám, és a Led Zeppelin, a Beatles, a Stones mellett szól majd Cseh Tamás. Hatvan éves. Ki hinné? Azt hittem, hatszáz. Hatezer. Azt, hat éves. 2. Madách - ismételten Mél-részlet: "Nem mondod komolyan, nem mondhatod, hiszen az irodalomtudomány más álláspontot képvisel, de a pszichiátria is, ha MI-nek másként alakul a dolog a maga különbejáratú Évájával, akkor a magyar irodalom szegényebb egy életművel? Egy Madách-kvalitású figura, akit megráz egy "megrendítően szabad szellemű" bihari nőcske... " * Válasz: "De. Mondom. És azt is, ne legyen bűntudatod, ha éppen kinyírsz valakit. Jót tesz az a férfiembernek, ha esetileg kinyírják. Mindaz az energia, ami rád fordítódna, ha nem volnál olyan, amilyen, link, hazug, csalárd és szemét velünk - nem tűnődtél még el azon, hátha leszbikus vagy? előfordul, hogy harminc fölött döbben rá a nőnemű, hogy utálja a férfiakat -, mindaz az idő, amit te emésztenél fel, másutt tör ki. A gejzír. Máshol produkál. Ilyen egyszerű ez. A férfi bolond lenne drámával vesződni, ha van jobb dolga. Bármennyire felkent, elhivatott irodalmár. Világos?" * Nem fűzök hozzá semmit. Ha csak annyit nem, egy Madách-gimnáziumról, egy Madách-térről, szoborról nem jut senki eszébe Fráter Erzsike, és az ő féktelenül szabad viszonyulása a férfiúi hímtagokhoz. A Madách név díj, utca, zászló, jelkép, szinte minden eltűnt mögüle, ami a valóságos élethez köthetné. '48-hoz, a komáromi várbörtönhöz, Aranyhoz, a fájdalmakhoz. Nem okos összekavarni a kialakított alakot, a hajdani élővel. 3. Orbán Viktor dedikál Orbán Viktor január 25-én, szombaton délelőtt 10 órától 16 óráig a Litea Könyvesboltban (I. Hess András tér 4.) dedikálja Mi ezen az úton maradunk 1956, 2002 című emlékkönyvét. A kiadványban Orbán Viktor 2002 október 23-án, az Erzsébet téren elmondott beszéde olvasható, s válogatás a forradalom sajtóhíreiből és nemzetközi visszhangjáról. * Melyik úton? Ötvenhat milyen út volt? Kinek az útját választotta végül a volt miniszterelnök? VAÚ-út? Szadesz? Narancs? Alma? Szabolcsi alma? Alcsúti? Aki a nyomába szegődik, mire számoljon? És hat órás dedikáció? Előre a munka frontján? 4. Az RTL levélben sajnálkozik ... az RTL vezetői is igyekeznek elhatárolódni a múlttól, amikor azt hangsúlyozzák, hogy "a gyermekek, s általában a nézőink érdekeinek, valamint a csatorna jó hírének megóvása érdekében" ezentúl önkorlátozást vezetnek be; az erotikát "bármi módon tartalmazó" jeleneteket kizárólag 22 óra után sugároznak. Kérdés, mindez mennyire hat majd az ORTT tagjaira, amikor az RTL büntetéséről döntenek; a testület Körmendy-Ékes Judit elnök távozása miatt jelenleg határozatképtelen, de a műsorok rögzítéséért felelős monitoringszolgálat folyamatosan működik. A televízió műsorszolgáltatási jogosultságát korábban már megvonták negyedórára, amikor két ellentétes nemű szereplő az önkielégítés módszertanáról oktatta egymást. Akkor az RTL vezetősége nem érezte úgy, hogy el kellene határolódnia a történtektől. * Lejárt. A kérdés is lejárt. Nincs mit kezdeni ezekkel. Ki mond le, ki nem, érdektelen. Ami itt folyik, arra nincsenek szavak, nincs tovább mélység. Majka után próbáljon megszólalni egy magyartanár a reggeli irodalomórán. Nincsenek szavak. Hacsak maga is nem nézi Majkát, és szokja, tanulja az új metódust, hogy életben maradjon. Körmendy-Ékes nagyságára sincs mit mondani. Moldovának van egy története a repülésről. Úgy szól, hogy a papa géppel száll fölébe, ahonnan térkép e táj. De - mondja - számolt mindennel, azzal persze nem, hogy nyakába folyik a szar. Ki gondolhatta mindezt? Ki, hogy a szabadság a nyak és a diaré? Hogy együtt mozognak? Ki gondolta, hogy a nulla szint legalizálható? Ki? 5. Irodalmi legendák és anekdoták De olvashatunk a "hatalom és az irodalom közé beszorult" dunántúli poétáról és szerkesztőről, Simon Istvánról is, aki sok érdekes élményét - többek között vietnami kalandozásai sorát, melyekről pedig oly sokat mesélt barátainak - vitte magával a sírba, végezetül pedig a korán elhunyt két kitűnő költőről, Szilágyi Domokosról meg Baka Istvánról. Barátok, művésztársak, tanítványok és értő irodalmárok idézik fel a múltból az immár eltávozott mestereket, többek között Csiki László, Mészöly Dezső, Deme László, Domokos Mátyás, Juhász Ferenc, Kalász Márton, Lator László, Sárosi Bálint, Sütő András, Supka Magdolna, Szász Imre, Szakolczay Lajos és Tüskés Tibor. Aki e kötetet - és persze Albert Zsuzsa korábbi, hasonló "legendafüzéreit" is - figyelmes szeretettel áttanulmányozza, közelről fogja látni egy-egy író-költő esendőségét és méltatlan hányódását-vetődését a XX. században, de nagyszerűségét is. Természetesen - és ezt nem lehet eleget hangsúlyozni -, a legendák a művek tanulmányozását nem pótolhatják. Az író, költő "utóélete" csak akkor lehet teljes, ha művei is eljutnak a címzetthez, az olvasóhoz. (Albert Zsuzsa: Irodalmi legendák, legendás irodalom 3., Pannónia Könyvek, Pécs, 2002.) * Könyv, amire kíváncsi vagyok. Mennyire képes a kihajolni a sztereotípiák mögül, szabad-e kihajolni, mennyire változtatja meg az általánosan elfogadott - és legalizált - gimnáziumi képet, ha megváltoztatja, vagy csak fecsegés, szerkesztve, csevegés, szerkesztve. 6. Platón - (i. e. 427--348) Filozófiatörténeti füzetsorozat első darabjaként készült a Platón még a múlt század nyolcvanas éveinek végén, a Reflektor Kiadó számára, de a könyvpiac megváltozása meggátolta a kiadását. Azért egy-egy érdekesebb füzetke hasznukra lehet a filozófia története és problémái iránt érdeklődőknek, aktualitásuk pedig nem múlik; közzéteszem tehát őket, ahogy megszületnek. A művelt és művelődni vágyó nagyközönségre, az érettségizőkre-érettségizettekre gondoltam a megírás során. (Norman Károly, 2003. január ) * Hihetetlen, mi érték a neten. A net emlékeztet a Vízkereszt környékén karácsonyi díszeitől megfosztott nagyfenyőre (a kicsi gyerekeknek). A leggondosabb lerámolás után is csillog rajta valami. Csak így, hirtelen, végig se gondolva. Tegnapelőtt, Balassagyarmat után kurkászva beestem egy Víztorony.hu című szájtra, ahol a gazda magyarországi víztornyok képei közt kevereg, és a vendég végiggondolhatja, hol is látta ezt vagy azt a tornyot. Most itt ez a Norman-régi-új. A Váli Dezső napló, fél év alatt nem ásnánk be magunkat a közepéig. Ma látom a szegedi Dugonics piarista gimnázium honlapját, rajta minden, amit hirtelen tudni akarok a vallásból, a papokból és Istenből. Itt van Sisso Anazona lapja, minden, amit tudni kell a nőkről. Hová, merre? Mikor? Reggel? Este? Mikor keres kenyeret az ember? Mikor végzi a munkáját? Átok. Áldás. Miért nem tart negyvennyolc órából egy nap? Lehet, site-figyelő akarok lenni. Aki egyszerűen ebből él. Hogy kalandozik, csoportosít, kinyit és bezár, kedve szerint. |