"A #187;boldog gyermekkor#171; puszta önámítás. Gyermeknek lenni éppoly nehéz, mint aggastyánnak." Pilinszky János "A gyermekkor szavak kolóniája, melyeket az évek ádáz módon szerteszórnak." Edmond Jab#232;s A gyermek, a gyermekkor témájának, toposzának, motívumának vizsgálata irodalmi művekben szükségszerűen az esetlegesség gyanúját vonja az ilyes erőfeszítésekre - olyannyira kiterjedt (illetve beláthatatlanul kiterjeszthető) témavilággal, képrendszerrel, motívumhálóval kellene számot vetnie egy effajta elemzésnek. Jelen írás sem vállalkozhat többre, mint arra, hogy - nem is rejtegetett elfogultságoktól irányítva - négy szerző néhány műve kapcsán beszéljen a gyermek képzetéhez kötődő eszmék, elvek és érzületek irodalmi megalkotottságáról, nyelvi létesüléséről. A gyermeknap közelsége erre, mintegy szimbolikusan, jó alkalmat teremt - ha nem gondoljuk is, hogy a gondoskodó figyelem mulasztásai jóvátehetőek egyetlen nap felemás ünnepi sürgésével. I. A Földön a gyermek |
Kosztolányi Dezső (1885-1934) |
Kosztolányi Dezső Esti Kornél-történetei az író prózai munkásságának legjavához tartoznak. A számos közül most csak eggyel foglalkozunk. Ennek is egyetlen mondatát élesítenénk ki. "Azért - felelte Esti -, mert a földön meghalnak a gyermekek." "Az orvos megállapította, hogy félrebeszél, s szeme bandzsít" - olvasható ezután. Mi történt? A művész (a művészet) mondott valamit, a polgár (a kispolgár?) pedig nem értette. Félreértette. Csak félreérteni tudta - merte? II. A hetedik kocka |
Pilinszky János (1921-1981) |
Pilinszky János költészetében a gyermek, a gyermekkor rendszerint az elveszített ártatlanság s a filozofikus spekulációktól még érintetlen, öntudat előtti tudás metaforája. A nyitottságé és a sérülékenységé. Az elmúlásnak kitett teljességé. III. A gyönyörű gyermek |
Takács Zsuzsa (fotó) hasonlóan sötét tónusokkal dolgozó lírája - talán épp a tónusok sötétsége miatt - ritkábban, ám akkor annál hangsúlyosabban szól a néhány évnyi létet hordó egzisztencia világban lehetséges helyéről. A költő legutóbbi, joggal komoly kritikai figyelmet kapott kötetében (Üdvözlégy, utazás!, Magvető, 2004) több szövegnek is tárgya a gyermeklét sajátlagos ontológiája, illetve a gyermekiséghez fűződő képzetek metaforizálhatósága. IV. Táplálékul tolongó démonoknak |
Szabó T. Anna (fotó) Rögzített mozgás című munkája (Magvető, 2004) egy teljes ciklust (Fehér) szentel az újszülött és az anya kapcsolatának. A gyermekről, a gyermekiségről beszélő, illetve a születés toposzát, a gyermek motívumát különböző jelentésszinteken szóra bíró művek sora, mint fentebb jeleztük, tetszőlegesen folytatható s folytatólagosan elemezhető volna. A múlt, a közelmúlt és a jelen irodalmából vett példák mindenesetre érvényesen szólhatnak amellett, hogy a nézőpontok és megszólalásformák sokfélesége e tárgykörben sem az értéksemlegesítő viszonylagosság ideológiájára, hanem inkább a sokféle igazság (avagy az igazság sokfélesége) értéksokszorozó elvére, élményére mutat vissza. Föltéve persze, hogy a kérdéses alkotás nézőpontját és megszólalásformáját elégséges lírai erély, esztétikai tartalmasság, a mű saját belső valóságának nyelvi koherenciája hitelesíti. |