Tövis: A perfekció küzd az impertinenciával (Vágvölgyi B. András új könyve)

Egyéb

    (Irodalmi)    
Jancsó azt ígéri a fülön, hogy "(a Neondélibáb) film is, irodalom is, és nem afféle lom." Irodalom? Legalább kaphatnánk az irodalmiság mibenlétéről pontos definíciót, olyat, mint az uborkaválogató a konzervgyárban: amelyik átcsúszik, megy az aprajába, ami fent marad, elsőosztályú. (Kovászos lesz belőle, akárki meglássa.)

   Másik kérdés: miért akar minden közönségkedveltséget elért firkász egyszerre irodalmat írni, fennmaradni az uborkaszelektáló rostán, és arról álmodni, hogy kötetbe gyűjtött publicisztikáiról azt zengi a recenzens: "ez már szinte szépirodalom", annyira szellemes, mély, filozofikus. Igen, jelentek meg ilyen opuszai is a tárgyalt szerzőnek - a Narancs Blue (1998) és a Tokyo Underground (2000) igen sikereseknek is bizonyultak - de a Neondélibáb nem szókimondóan arrogáns, arrogánsan szókimondó munkáit gyűjti egybe, nem utazásairól ad számot, hanem ebben a kötetben filmnovellákat tesz a lábaink elé Vágvölgyi.

(Filmes)
   Igen, filmnovellákat, még csak nem is forgatókönyveket. A Ped Xing és a B film a két leghosszabb, különösen az első igen kedves a szerző szívének, mintha úgy tudnám, közelébe került a megfilmesítésnek ez a jugoszláv háború eszetlen viszonyaiból indító bérgyilkosos B-filmnovella, de hát pénz - hálistennek - nem akadt rá. Filmgyártásunk fejletlen ahhoz, hogy B-filmekre áldozzon, az A-filmek is éppen eléggé megterhelik. De azt alapállásként tudni kell, hogy a "camp esztétikai kategóriája szerint" a B-film a legkirályabb, egyáltalán nem ciki, és ezt már onnan is leeshet az embernek, hogy pont a Vágvölgyi ír ilyeneket. Amiben lődöznek, basszák a rezet, meg a nőt.
   
    (Feminista)
   Hát igen. Kinyílik a feminista bicska, mert az még hagyján, hogy a borítót a James Bond-szubkultúra szexobjektummá degradált nőcijei fedik, de még ráadásul minden nő kurva, aki a kötetben megfordul. Előbb-utóbb - inkább előbb - szétteszik a lábukat, méghozzá közönnyel. Julischka diplomás pornószínésznő (naggyon-naggyon ironikus), Maricán meg végigmegy a román mesterlövész, a horvát katona, meg az összes csetnik, aztán bedobják a kútba, és rálövik a tárat. Más nők lelkesen mozognak az unottan tévéző macsón vagy szétcipzározhatják a hős sliccét, és ponty módjára formálhatják a szájukat. Lásd, asszonyi állat, ez a te helyed ebben a fiktív világban, asszem nagy bajban lennék, ha Vágvölgyi Bond András köpte volna az univerzumot.

   
    (Purista)
   Vajon Grétsy László heart-attackot, kapna-e ilyen mondatszörny láttán, hogy "B-film nélkül nincs nouvelle vogue, Tarantino + 90-es évekbeli amcsi indie-film überhaupt." Nekem ez több mint elég ahhoz, hogy felhorgadjon bennem a nyelvvédő, szerkesztem a petíciót az Akadémiához, hogy le a kozmopolita nyelvmérgezőkkel. VBA nemcsak ott használ idegen szót, ahol lehet, hanem szinte minden lehetséges főnévnél, sőt igéket sem kímél - nála ignorálnak, abuzálnak, exkuzálnak, s ha jól sejtem ezek nem a latinos, hanem az angolszászos műveltség múlhatatlan stigmái. Talán csak a szabad szórend sejteti, hogy magyar szöveggel, és nem az indoeurópai ősnyelv feltámasztott változatával van dolgunk. Ez akár szórakoztató is lehetne, de mondtam már: ma rosszindulatú vagyok.

   
   Szóval ezzel robbantott idén a JAK-füzetek. Láthatjuk: a perfekció küzd az impertinenciával. Hiába minden, az impertinencia győz, a hérosz ezúttal nem triumfál.

*

FÓRUM - kérdésed, véleményed, javaslatod, ötleted, felháborodásod: IDE - FÓRUM - IRODALMI SZEKCIÓ