A napon sütkérező hal címmel jelenik meg Csikós Attila próza- és drámaíró, dramaturg legújabb regénye a Kortárs Kiadó és a TotaLiber Kiadó közös gondozásában a Győri Könyvszalonra. E regényhez készített filmes könyvelőzetest az OpenCut stúdió, Tornyi Ildikó, Trokán Péter, Dolmány Attila, Törköly Levente, Karácsonyi Zoltán, Czakó Ádám, Száraz Janka és Cserepes Tünde közreműködésével. Az alkotók kisfilmes látásmóddal közelítettek a szöveghez, ahogy maga a regény is él ?filmes? dramaturgiai eszközökkel. A filmben feltűnik a költő, szerkesztő, Pál Dániel Levente is. A zenét igen sok közismert sláger elkövetője, Kulcsár Attila (Kuli) írta.

 

Li Tung Hszüan taoista szerző egyik kézikönyvében 26 szerelmi pozíciót ír le, java részük négy alaphelyzet variációja. Ezek egyike a ?napon sütkérező hal?. ?Költészet és erőszak, szeretetszomj és szarkazmus, apátia és szenvedély itatja át a lapokat. És túl sok az alkohol, és túl sok a kocsma, és túl sok a szenvedély, és túl sok a magány. Az író nagyon ismeri ezt a világot, figurái élnek és lélegeznek, szenvednek és szenvedtetnek, kapaszkodnak egymásba, és ellökik maguktól a másikat, szeretnek, és elszeretnek, légszomjjal küzdenek, és ürességtől fuldoklanak? ? fogalmaz a napokban megjelent regény fülszövegében Zalán Tibor.

A napjainkban játszódó szerelmi háromszög történetének szálai a rendszerváltás előtti időkbe nyúlnak vissza. A bűnüggyel, gyilkossággal végződő cselekménynek a nyolcvanas, kilencvenes évek eseményei azonban csak elindítói, katalizátorai, a könyv nem azokat tárja elénk, sokkal inkább a ma, a rendszerváltó értelmiség s a most felnövő fiatal felnőttek kapcsolatát, generációs és elvi, eszmei dilemmáit. Vajon ki vállalja, kinek kell vállalnia megromlott kapcsolatainkért, elrontott életünkért a felelősséget? Elvesztek e valóban az egykori életillúziók? Kiutat jelent-e boldogtalanságból, ha hátra menekülünk?

 

?Riasztó, egyben ijesztően őszinte látlelet ez a könyv egy generáció (el)kallódásáról, amelyiknek ugyan csak a gyermekkora lógott bele egy rossz korba, de ez nem akadályozza abban, hogy felnőtté válása közben keseredjék meg ? egy jobbnak képzelt, valójában a semmilyenségével tüntető másik időben. Művészregény, kulcsregény, háromszögtörténet, krimi ? egyik sem, vagy talán mind a négy egyszerre.? (Zalán Tibor)