A magyar film története ezelőtt 120 évvel kezdődött, amikor 1896-ban a Lumi?re testvérek filmjeit a Royal Szálló kávéházában levetítették, majd ezt követően két úttörő testvér, Sziklai Arnold és Zsigmond az Andrássy úton megnyitották az első magyar filmszínházat, az Ikonográfot, ahol francia gépeken Lumi?re-filmeket vetítettek a közönségnek.
Ennek jegyében magyar filmtörténeti sorozatban a Balassi Intézet ? Bukaresti Magyar Intézet a Magyar Nemzeti Digitális Archívummal (MaNDA) együttműködve, minden hónapban bemutatott egy jelentős filmes alkotást, mely a maga nemében és idejében mérföldkőnek számított a magyar film történetében. A sorozat együttműködő partnere volt a Román Filmarchívum, mely helyszínt adott a vetítéseknek, és Mihai Fulger igazgató támogatása nagyban hozzájárult a sorozat sikeréhez.
A sorozatban bemutatták a magyar filmművészet következő kiemelkedő alkotásait:
Uher Ödön: Mire megvénülünk (1916, néma) ? Cătălin Răducanu élő zongorakíséretével, a filmet Mihai Fulger filmkritikus és a Cinemateca Română igazgatója vezette fel
Janovics Jenő: Az utolsó éjszaka (1917, néma) ? Cătălin Răducanu élő zongorakíséretével, a filmet megelőzően Mihai Fulger filmkritikus és a Cinemateca Română igazgatója beszélt az erdélyi filmgyártás múltjáról
Korda Sándor: Az aranyember (1918, néma) ? Cătălin Răducanu élő zongorakíséretével, Marian ?u?ui filmkritikus, művészettörténész beszélt Sir Alexander Korda munkásságáról
Székely István: Hyppolit, a lakáj (1931) ? Radu Vasile Igazság, a bukaresti Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára beszélt a hangosfilm első magyar sikeréről
Ráthonyi Ákos: Sarajevó (1940)
Szőts István: Emberek a havason (1942) ? Dana Duma filmkritikus, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára beszélt az olasz újhullám megteremtőjéről
Fábri Zoltán: Hannibál tanár úr (1956) ? Cosmin Budeancă történész, a Kommunizmus Bűneit és az Emigráció Emlékét Kutató Intézet munkatársa beszélt a totalitarista rendszerek természetrajzáról
Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) ? Andrei Gorzo filmkritikus, a Színház- és Filmtörténeti Egyetem tanára beszélt Jancsó Miklósról, aki román nyelvű monográfiát írt Jancsó filmművészetéről
Makk Károly: Szerelem (1970)
Gothár Péter: Megáll az idő (1981)
A sorozat befejezéseként december 15-én 19:00 órai kezdettel levetítik Bereményi Géza Eldorádó (1988, 100 perc) című filmjét. A vetítés helyszíne a Román Filmarchívum Eforie terme lesz (Bukarest, Eforie u. 2.). A filmet román felirattal vetítik.
A sorozat sikerét bizonyítja, hogy a Balassi Intézet ? Bukaresti Magyar Intézet vidéki partnerei is támogatják a magyar filmtörténeti sorozat bemutatását, így 2016-ban elkezdik vetíteni a sorozatot Marosvásárhelyen és Székelyudvarhelyen, és 2017-ben folytatják Nagyváradon, Nagyszebenben, Sepsiszentgyörgyön és Kolozsváron.