A pápai Esterházy-kastélyban megrendezett kiállításra Thomas Emmerling műgyűjtő adta kölcsön Salvador Dalítól őrzött kincseit. Összesen három terem áll a látogatók rendelkezésére, és bár a tér kicsi, az elrendezés és a kiállított tárgyak kárpótolnak mindenért, ahogyan a kastély munkatársa is, aki rendkívüli szakértelemmel vezeti körbe az érdeklődőket. Maga Dalí dagadt volna a büszkeségtől, ha megéri, hogy egy igazi kastélyban rendeznek kiállítást az alkotásaiból. Imádott ugyanis mindent, ami az arisztokráciához kapcsolódott, ami fényűző volt és természetesen egyedi. Így az Eszterházy-kastély mint helyszín tökéletes választás volt, ahogy a térelrendezés is. Az első emeletig kell csak felmenni, hogy elénk táruljon ? ha nem is Salvador Dalí agya ?, de mindenképpen egy rendkívül élénk képzeletvilág.
A legelső szobában kaptak helyet Dalí Isteni színjátékhoz készített fametszetei, melyeket az olasz kormány megbízásából kezdett el készíteni az ?50-es évek elején. A metszeteket Dante születésének hétszázadik évfordulójára szerették volna megjelentetni, amikor azonban az olasz kormány megtudta, hogy egy katalán művész készítené el, azonnal visszavonták a megbízást. Dalí ennek ellenére mégis megalkotta a száz fametszetet kilenc év alatt, melyek végül 1960-ban jelentek meg Franciaországban. A metszetek mellett kapott helyet egy különleges 3D-s szemüveg, melynek segítségével körbejárható Dalí The Architectonic Angelus Of Millet című festménye, mely Jean-Francois Millet The Angelus című képének szürrealista újragondolása. A videó elérhető a YouTube-on is.
Millet képei számos művészt megihlettek, és nagyon sokan újragondolták az alkotásait. Dalíra is nagy hatást tett a 19. századi realizmus egyik legnagyobb mestere. A katalán festő viszonya Millet The Angelus című festményéhez rendkívül érdekes, ugyanis Dalí meg volt győződve róla, hogy Millet nem egy, a learatott termésnek hálát adó párt festett meg, hanem egy temetést. Így az ő unszolására a Louvre röntgennel megvizsgáltatta ez eredeti képet, és kiderült: valóban egy aprócska sírt fedett le Millet a burgonyás kosárral. Dalínak tehát igaza volt.
A második teremben Az öreg halász és a tengerészhez készült rajzokat lehet látni. Dalí minden illusztrációt kétszer készített el egy világosabb és egy sötétebb hátérrel, így érzékeltetve, hogy minden csak nézőpont kérdése. A Hemingway alkotásához készített rajzok mellett kapott helyet a Dalí által tervezett tarotkártya-kollekció, amelyet GD-ként írt alá, ugyanis feleségének, Gálának készítette a kártyákat, akit vonzott az okkultizmus és a jóslás.
Ezek mellett állították ki Dalí Mephisto című képét, melynek különlegessége, hogy a szürrealista festő az aranymetszés szabályát ábrázolta és tökéletesítette. A tárlaton helyet kapott még Dalí Le Tricone című történethez készült illusztrációi. A Le Tricone egy spanyol ballada ? háromszögletű kalappal a közepén ?, melyet Dalí teljesen másként ábrázolt, a karaktereket teljesen elvont figurákként jelenítette meg, ugyanis feltételezte, hogy a látogató ismeri a történetet.
Az utolsó teremben tekinthetik meg a Dalí által tervezett parfümöket, és a Chupa-chups nyalóka logóját, melyet szintén ő alkotott meg ? aki szemfüles, el is csíphet egy nyalókát grátisz ajándékként. Nagyon találóan pont a nyalókával együtt mutatták be a Dalí által összeállított szakácskönyvet, és egy képsorozatot Pantagruelről, a minden téren nagyétkű férfiról.
A rendelkezésre álló teret tehát a lehető legteljesebben kihasználták Pápán, felhívva a figyelmet arra, mennyire sokszínű művész volt Dalí ? és mennyi önbizalma volt, ugyanis a tér közepén elhelyezett kockákon Dalí egy-egy önbizalommal teli idézete szerepel, mint például: ?A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.?
A kiállítás október 31-ig látogatható és nem érdemes kihagyni!
Fischer Viktória
Fotó: Riegel Dániel