A japán kerámiaművészet központjának tartott Gifu tartományban nyíló tárlat először mutatja be külföldön a magyar kerámiaművészet kortárs alkotóit, csoportjait és irányait, fókuszba helyezve a rendszerváltást megelőző és követő évtizedeket – tájékoztatott az Iparművészeti Múzeum (IMM).
Közleményük szerint a művek öt történeti és három tematikus egységbe sorolva jelennek meg. Az első történeti szekció az 1985-ben létrehozott Herend Stúdiót és annak három alkotóját mutatja be, a következő pedig már a rendszerváltás után alakuló, keramikusokból álló TERRA és DeForma Csoportokat ismerteti meg, két egységben.
A történeti sort a millennium környékén diplomázók, majd a legújabb generációkat képviselő művészek zárják. A három tematikus egységben apró műalkotások, Japán előtt tisztelgő kerámiák és a Magyar Művészeti Akadémia keramikus tagjainak munkái egyaránt láthatók lesznek.
A kiállítás legfőbb célja, hogy minél teljesebb képet adjon a kortárs magyar kerámiaművészetről.
A kiállításon 54 keramikusművész és 3 ötvösművész több mint 250 alkotása szerepel. A legkorábbi tárgy – amelyet Németh János formált – 1965-ben, míg a legfrissebb – amelyet Antal Kitti jegyez – 2022-ben készült. Az április 22. és július 2. között látogatható tárlathoz háromnyelvű katalógus jelenik meg, amelynek szerzője Novák Piroska főmuzeológus.
A kortárs japán kerámiaművészetre kíváncsi magyar közönség néhány éven belül cserekiállítás keretében ismerkedhet a szigetország kerámiakultúrájával a két múzeum között létrejött együttműködés keretében.
Nyitókép: Horváth László Falitál című kerámiáját mutatja be Novák Piroska művészettörténész (középen) az Iparművészeti Múzeum budapesti raktárbázisán. Fotók: Balogh Zoltán / MTI