A japánok békét akartak 1944-ben?

Kultpol

Az amerikai kutató Paul Tidwell nemrég azt nyilatkozta a sajtónak, hogy szerinte az Atlanti-óceánon 1944. június 23-án amerikai bombázók által elsüllyesztett japán tengeralattjáró rakománya nem más volt, mint egy békeajánlat Tokióból, mely azonban így sosem juthatott el céljához.

Tidwell erre a megdöbbentő elméletre a titkosítás alól nemrég feloldott második világháborús dokumentumok washingtoni tanulmányozása során jutott, amikor részletesen végigolvasta az I-52-esről fennmaradt anyagokat. "Tudtam, hogy az I-52-es különleges, és azt is tudtam, hogy aranyat szállított" mondta "így most szeretnék mindent kinyomozni a hajóról és küldetéséről". Tidwell most tervei szerint felszínre hozná az 5500 méter mélyen nyugvó I-52-es sorozatból származó japán tengeralattjárót, mely Cape Verde és Barbados között, a legközelebbi szárazföldtől közel 2000 kilométerre van. A hajón a feltételezett dokumentumokon kívül 112 fős legénységének maradványai, két tonna arany és hasonló mennyiségű ópium is található.

A dokumentumokban ugyanis szerinte az áll, hogy Yoshikazu Fujimura, a svájci japán tengerészeti attasé helyettese titokban béketárgyalásokat folytatott a szintén ott tartózkodó amerikai megbízottal, a későbbi külügyminiszter Alan Dulles-szel. Fujimura ezután a németek által megszállt Franciaország kikötőjébe, Lorient-be utazott, hogy ott találkozzon az I-52-vel, és magához vegye a Tokióból érkező békejavaslatot. A tengeralattjáró azonban nem érkezett meg, és így ő üres kézzel tért vissza Svájcba. Tidwell most azt reméli, hogy egy év múlva véget vethet az üggyel kapcsolatos spekulációknak, "a vízmélység miatt ugyanis, ha voltak ott papírok, akkor azok jól konzerválódtak".

Az I-52-es tengeralattjáró-sorozat darabjai 300 tonna szállítmányt voltak képesek elvinni, és közel 34000 kilométert tudtak elmenni egyfolytában tankolás nélkül, így ezek voltak a kor legnagyobb és legfejlettebb tengeralattjárói. A japán naszádot azonban egy német tengeralattjáróval történő találkozás után elsüllyesztették, ugyanis ekkor a japánok átvettek egy német radarjelzést, melyet a technikusok aztán azért kapcsoltak be, hogy feltűnés nélkül hajózhassanak be Lorient kikötőjébe.