A sajtótájékoztatón Pálffy Dóra, a Koreai Kulturális Központ szóvivője elmondta: idén a filmek mellett a Dél-Korea és Magyarország között létrejött diplomáciai kapcsolatfelvétel huszonötödik évfordulóját is ünnepeljük. ?Három éve nyílt meg Budapesten a Koreai Kulturális Központ, amely Magyarországon az egyik legaktívabban működő kulturális intézet. 2008-ban Európában először Magyarországon vetítettek koreai tévésorozatot, amelyet háromszor ismételtek meg, és ugyanebben az évben indult el az ELTE Koreai Tanszéke. Hazánkban először a 2010-es Titanic Filmfesztiválon mutattak be koreai filmet, a Koreai Filmfesztivált pedig 2007 óta rendezi meg a központ.?
?A fesztivál hétéves történetében idén először a 23 egész estés alkotás mellett rövidfilmeket is bemutatnak eredeti nyelven és magyar felirattal Budapesten az Uránia Filmszínházban, az Örökmozgó Filmmúzeumban, Szegeden a Belvárosi Moziban és Pécsen a Civil Közösségek Házában - a filmhét megnyitójára hétfőn kerül sor. A vetítéseket koreai kulturális rendezvények, koreai és magyar filmesek kötetlen beszélgetése és közönségtalálkozók, filmkritikusok beszélgetése kíséri majd.? A szóvivő kiemelte, hogy jövő kedden a Vendég című rövidfilm feltörekvő színésznőjével, Jung Yeon-Joo-val találkozhat a közönség. Pálfi György legújabb filmje, a részben koreai támogatásból készült Szabadesés is látható lesz a fesztivál keretében pénteken, amely után Pálfi és Min Young-geun rendező beszélgetnek. Ezután Vincze Teréz filmesztéta vezet be bennünket a kortárs koreai filmművészetbe, amelyet ? szavait idézve ? ?fantasztikus szárnyalás? jellemez az utóbbi évtizedekben. A számadatok alapján a koreai filmművészet valóban szárnyal: mint elmondta, 2013 végére 213 millió mozijegyet adtak el Dél-Koreában, az 50 milliós országban ? ez világrekordot jelent. Ezen belül a koreai filmek érték el a legmagasabb nézőszámot: 127 millió jegy kelt el a helyi gyártású alkotásokra. Tavaly a 10 legsikeresebb filmből 9 volt koreai; egyetlen amerikai film, A Vasember jutott be a tizes toplistába.
?A tavalyi legnépszerűbb filmek közül kettőt is láthatunk a fesztiválon: A Berlin-aktát és Az arcismerőt? ? fejtette ki, majd hozzátette: ?A koreai filmművészet idén is saját rekordjait döntögeti; a filmek és a világ legrangosabb filmfesztiváljai, például a Berlinale, a Cannes-i, a Velencei vagy a Locarnoi Filmfesztivál díjazottjai között szerepelnek.? Min Yong-geun, Dél-Korea egyik legismertebb és -elismertebb filmrendezőjéről Vincze Teréz elmondta, hogy az egyik legkedvesebb koreai filmkészítője önironikus, társadalomkritikus szemléletmódja miatt. Min Yong-geun szerint Koreában kevésbé ismertek a magyar filmek; elmondja, hogy ő elsősorban Tarr Béla munkásságát követi nyomon, valamint különös érzés számára, hogy először jár Magyarországon, és három filmjét is bemutatják. A sajtótájékoztató utáni, a Kultúra.hu-nak adott interjúban arra is kitért, hogy nagyon tetszik neki Magyarország és Budapest, az embereket barátságosnak találja és úgy érzi, sok közös van a koreaiakban és a magyarokban, még az ételeikben is ? pedig Koreában úgy gondolkodnak Magyarországról, mint valami távoli, egzotikus, ismeretlen helyről. Tolmácsa, Urbán Alexandra segítségével megkérdezem tőle, miben látja a hasonlóságot a két nép között. ?Egy bizonyos elmélet szerint a magyarok Ázsiából jöttek mostani hazájukba, és eszerint közel állunk egymáshoz. Ha Nyugat-, vagy Észak-Európába utazom, egy egész más világban találom magam, de itt, Magyarországon ismerősebbek az emberek: ahogy beszélnek egymással vagy barátságokat kötnek.? A sajtótájékoztatón elhangzott számadatok alapján arra a kérdésre is válaszolt, szerinte mi lehet az oka annak, hogy a koreaiak ennyire fogékonyak a saját nemzetük alkotásaira. ?Nem tudok olyan filmesről, aki külföldiként Koreában készített volna filmet, de például Pálfi György Szabadesését egy ottani filmfesztiválon ismertem meg. A koreai film hazai sikeréhez nagyban hozzájárul, hogy alapvetően szeretnek az emberek moziba menni. Egy másik ok az lehet, hogy 2000-től kezdve sok tehetséges helyi rendező mutatkozott be, amelyhez hozzájárult, hogy a kormány és a nagy cégek is támogatták tevékenységüket, valamint rengeteg kulturális hatás érte a filmkészítőket. Ennek a nemzedéknek jelentős képviselői Bong Jun-Ho, Park Chan-wook és Kim Ki-duk. Az új generáció Korea politikai aktuális problémáiról beszél a filmjeiben, ami miatt az emberek közelebb érzik magukhoz ezeket az alkotásokat, mint a külföldieket. Az utóbbi idők filmesei ráadásul megtalálták azt a módszert, ahogyan több korosztályhoz egyszerre tudnak szólni, így a filmjeik valóságos tömegeket vonzanak a mozikba.? Az utóbbi évek statisztikái alapján úgy tűnik, nem csak a helyiek, hanem a magyarok is érdeklődnek koreai filmművészet iránt. Mint a Koreai Kulturális Központ képviselői a sajtótájékoztatón elmondták: nagy érdeklődésre számítanak a filmvetítéseken, amelyek részletei a koreaifilm.hu oldalon érhetők el.
Gangel Noémi