(MTI) - A dalszínház vezetői kiemelték: az operaháznak sokat használt, hogy Jurij Szimonov erős személyiségével hatott a társulatra és az egész magyar zeneéletre. Operaházi debütálása előtt Jurij Szimonov vezényelte az Állami Hangversenyzenekart, később a MÁV Szimfonikusokat, a Budapesti Fesztiválzenekart, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát.
Az Operához Wagner-művek felújítása, a Tannhäuser és a Ring betanítása, továbbá Csajkovszkij zenedrámájának, a Pikk dámának a premierje fűződik. Szimonov Köszöntése estéjén épp a Pikk dámát vezényli az Ybl-palotában.
A méltatásokra válaszolva a karmester felidézte az 1977-es Carmen-előadást, amelyre aznap kapott felkérést. Követte a ház eseményeit és együtt élt az együttessel, akár hullámhegyen, akár hullámvölgyben jártak - mondta a művész, aki úgy fogalmazott: az operaház a magyar nemzeti kultúra centruma.
A művész Szaratovban született és jóformán a színházban nőtt fel: édesanyja az ottani operaház énekesnője, édesapja pedig tenoristája volt. A leningrádi konzervatóriumban brácsásként végzett, a képzéssel párhuzamosan Nyikolaj Rabinovicsnál és Jevgenyij Mravinszkijnál a karmesterséget tanulta. 1968-ban meghívták a Santa Cecilia Akadémia karmesterversenyére, ezzel indult nemzetközi karrierje. Fiatalon nevezték ki a Moszkvai Nagyszínház zenei vezetőjének, hozzá kötődik Bartók operájának, A kékszakállú herceg várának 1978-as moszkvai bemutatója. A peresztrojka beköszönte óta többnyire nyugaton dolgozik. Ma már vissza-visszatér az orosz fővárosba, de változatlanul járja a világot Londontól, Varsón át, Mexikóig.
"Mély meggyőződésem, hogy az előadóművészetben a 'rend a rend kedvéért' - üres lózung. A kifogástalan ritmus - az igen. A zenészek előtt lévő kotta utasításának pontos követése - szintén kötelező! A rendszeretet ebben esetben feltétele a munkának" - vallja Jurij Szimonov.