Kábító erkölcsök
Keresztapa ő is, a címszereplő. Bár Denzel Washington nekem simaképű udvarlóként rögzült, amint belekarol Whitney Houstonba (Kinek a papné). De most rosszfiú, ezért pici sebhelyet maszkíroztatott a jobb szemöldöke fölé. Szerepe szerint Frank Lucas, sofőr és behajtó egy régi vágású, fekete bőrű maffiafőnök mellett. Amikor az hirtelen meghal, magához veszi kutyáját, behajtja a kintlévőségeit és kiépíti saját droghálózatát az amerikai katonaság által Vietnamból becsempészett heroinnal. Merthogy 1968-ban vagyunk.
A film ezt a kontrasztot mesterien építi fel: Lucasszal inkább azonosul a néző. Aki így tanítgatja egyik emberét: becsület, feddhetetlenség és kemény munka, no meg a család! Egy makulátlan gentleman, hiába! Idős mamájának vesz házat és ráadásul az egész családnak, még zongora is van a lakásában.
Olyan reális minden, mintha megtörtént eset nyomán készült volna a film. És valóban: a hús-vér Lucas, a börtönből öregségére kiszabadult fekete drogbáró, kerekesszékében végigszurkolta a harlemi forgatást. Washington sokat beszélgetett vele a felkészülés során. Nagyon finoman alakítja, csak néhány gyorsan múló kitörésben mutat gyilkos szenvedélyt. Történetét a New York Magazine című folyóiratban írták meg nyolc éve, ennek alapján készült a film, amelybe Ridley Scott és Steven Zaillian forgatókönyvíró (Schindler listája, New York bandái) mesterien komponált az ugyancsak valós Roberts figuráján keresztül ellenpontot. A jellemábrázolás alapos, a mellékalakok, főleg Roberts felesége és Lucas anyja átgondoltak, élvezhető alakításokat látunk. Harris Savides operatőr nem akarja magát minden áron észrevétetni, de a negyven évvel ezelőtti Harlemet pontosan adja vissza. Az eredetiség helyett inkább az alaposságra építő film szinte csak egyenes történetmondásra szorítkozik. A magyar forgalmazó, hál' Isten, feliratosan mutatja be.
Bár a gengszterek heroizálása az amerikai filmben régi közhely, azért nem lehet szó nélkül hagyni, hogy hiába látunk többször is aranylövésben meghalt anya mellett síró bébit, lehetőleg roppant gyorsan rávágva a Lucas-villa családi idilljére, valahogy mégis a Törvény húzza a rövidebbet. Ez aligha lehetett Scott célja. Az amerikai álom viszont csak Lucasnak jött be, mégha az a társadalomnak inkább rémálom is volt. Ehhez képest csak epizód, hogy Roberts nyomozó ügyvédként kezdhet új életet a valóságban és a filmben is. A film utóélete még borzongatóbb, mert Denzel Washington a forgatás után állítólag vett egy házat az ex-drogbárónak, akit alakít. Pont mint Lucas a családjának a filmben. Sok kérdést felvető gesztus.