Unalmas a négy fal között? Olyan, különböző műfajú filmeket válogattunk, amelyek egy helyszínen játszódnak ugyan, mégis izgalmasak.

A kamarafilmek általában kevés karaktert vonultatnak fel, akik egy korlátozott környezetben – gyakran egyetlen helyszínen –, viszonylag rövid ideig tartózkodnak együtt, a történetet a bennük zajló folyamatok, a külső történésekre adott reakcióik és az egymással való kapcsolatuk alakítja. A helyszín korlátai miatt jóval nagyobb hangsúly helyeződik a színjátszásra, a karakterek erősségére. Több műfajból is igyekszünk ajánlani egy-egy alkotást, melyek javarészt egy helyszínen játszódnak. A filmek címeire kattintva indulhat is az otthoni mozizás.

Vígjáték

Roman Polański Az öldöklés istene című, 2011-es filmje az azonos című Tony-díjas színmű alapján készült, amelyet a magyar származású francia írónő, Yasmina Reza írt. A történet viszonylag hétköznapi: gyerekek játszanak a Brooklyn Bridge Parkban, egy csapat kiközösít egy kisfiút, aki ezután egy faággal kiüti egy másik gyerek fogát. A fiúk szülei meg akarják beszélni a történteket: négy felnőtt beszélget egy lakásban, hogy szép fokozatosan kiderüljön, ők sem jobbak a verekedő gyerekeknél. A belvárosi nappaliban világossá válik, milyen általános is az álszentség, és minden emberben kavarog a düh, az előítéletek és megannyi sérelem.

Még néhány: Shop-stop (1994), Nulladik óra (1985), Dilisek vacsorája (1998)

Thriller

Tortúra című 1990-ben bemutatott thriller, mely Stephen King azonos című regénye alapján készült. A filmet Rob Reiner rendezte, és a főbb szerepekben Kathy Bates és James Caan látható. Kathy Bates a filmben nyújtott alakításáért Oscar-díjat és Golden Globe-díjat kapott. A történet elején súlyos autóbaleset éri a behavazott, néptelen coloradói országúton Peter Sheldon regényírót. Rátalál egy nő, Annie Wilkes, aki segít neki, megmenti az életét. Annie ráadásul szakképzett ápolónő, a saját házában helyezi biztonságba a mozgásképtelen írót. A nő rajong Sheldon regényhőséért, Miseryért. Az ápolásnak azonban csak nem akar vége szakadni, az író hamarosan ráébred, foglyul ejtették. Megkezdődik elkeseredett harca őrült ápolójával, hogy kijusson a házból, ami szinte a nézőnek is börtönévé válik, ahogy egyre feszültebbé és kilátástalanabbá válik a helyzet.

Még néhány: Kutyaszorítóban (1992), Élve eltemetve (2010)

Krimi

Alfred Hitchcock 1948-as A kötél című filmjében két fiatalember úgy véli, hogy képes a tökéletes gyilkosság elkövetésére. Kitervelnek egy bűntényt, abból kiindulva, hogy a gyilkosságra nincs semmilyen indítékuk. A film alapját Patrick Hamilton azonos című színműve adta. Ez volt Hitchcock első színes filmje, mely egy helyszínen játszódott, egy lakás belsejében. Amellett, hogy a cselekmény egy helyen zajlik, még azzal is utalt színházi eredetére, hogy tízperces (filmtekercs) hosszúságú jelenetekből áll, melyek észrevétlenül illeszkednek egymásba, ettől a film olyan hatást kelt, mintha nem lenne benne vágás. Ehhez az ötletet Hitchcock a darab korábbi megfilmesítéséből a BBC által 1939-ben bemutatott Rope című tévéfilmből merítette.

Még néhány: Hátsó ablak (1954), Glengarry Glen Ross (1992)

Sci-Fi

Hold 2009-ben készült és bemutatott brit tudományos-fantasztikus film Duncan Jones rendezésében. A rendező első filmjében Sam Bell asztronautát, egy nagy multinacionális cég, a Lunar Industries alkalmazottját ismerjük meg. Feladata a Hold túlsó oldalán kitermelt Hélium 3 izotóp összegyűjtése és a Földre juttatása, mely tiszta energiát biztosít minden ember számára. Munkaszerződése három évre szól, melynek során egyedül kell élnie egy holdbázison egy GERTY nevű számítógéppel. Mivel a bázis a Hold túlsó oldalán van, és tönkrement a rádióadó, nem tud élőben kommunikálni családjával, csak videóüzeneteket tud küldeni és fogadni a cég műholdján keresztül. Ha a szerződése lejár, visszatérhet a Földre feleségéhez és lányához. Már csak két hetet kell ott töltenie, de egyre nehezebben bírja, hallucinációk gyötrik. Az egy helyszínre „bepréselt” történetben olyan témák kerülnek elő, mint a magány, az identitás, a mesterséges intelligencia, a felfedezések etikai kérdései.

Még néhány: Gravitáció (2013), Ex machina (2014), Kocka (1997)

Dráma

Luis Buñuel egyik legemlékezetesebb filmje az 1962-es Az öldöklő angyal. A történetben a Nobile házaspár egy operaelőadás után vacsorát ad a barátainak Gondviselés utcai házukban, ahonnan azonban a komornyik kivételével a teljes személyzet eltávozott. A vacsora utáni zenélés, beszélgetés közben egyre többen elálmosodnak, és bár hazamenetelről beszélnek, ott helyben elalszanak. Reggel döbbenten vitatják a történteket, ám az egyébként nyitott szalon küszöbét senki nem tudja átlépni. A megmagyarázhatatlan korlátozottság miatt a társaság egyre kétségbeesettebb és hisztérikusabb lesz.

Még néhány: Tizenkét dühös ember (1957), Születésnap (1998)

Katasztrófafilm

Hitchcocktól nem állt távol a kamarafilm, így nem csoda, hogy több filmmel került fel a listánkra. Az 1944-es Mentőcsónak helyszíne aligha okoz meglepetést bárkinek. A második világháború idején járunk, egy német tengeralattjáró elsüllyeszt egy utasszállító hajót. Az utasok közül heten menekülnek meg egy mentőcsónak segítségével. A túlélők között van egy elegáns és elkényeztetett újságíró, egy kemény és mindenre elszánt tengerész, egy ápolónő, továbbá az ellenséges német tengeralattjáró kapitánya is a csónakba kerül. Megmenekülésük érdekében együtt kell működniük, ám egyikük sem ért a navigáláshoz, a feladatot kénytelenek átengedni a náci tisztnek, aki végezni akar majdnem mindannyiukkal, még mielőtt elérnék az utánpótlást biztosító német hajót. A tiszt tervére fény derül, a menekülőknek cselekedniük kell.

Még néhány: 127 óra (2010), A tengeralattjáró (1981)

Nyitókép: jelenet a Tizenkét dühös emberből