Hét ok, amiért karácsonykor boldogan nyitjuk ki a pénztárcánkat

Tudomány

Karácsonykor az érzelmek és a társadalmi normák a kasszánál ülnek ünnepet. A túlköltekezést persze nemcsak a hagyományok, hanem a rafinált marketing is hajtja.

Városkép - Ünnep - Budapest - Adventi Ünnep a Bazilikánál

Budapest, 2021. november 24.

Érdeklődők, vásárlók a Szent István téri Advent Bazilika elnevezéssel rendezett, immáron a 12 éves múltra visszatekintő, Bazilika előtti adventi- és karácsonyi vásáron.

Készítette: Nagy Zoltán
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: BCNAGZ202111240581
Érdeklődők, vásárlók a Szent István téri Advent Bazilika elnevezéssel rendezett, immáron 12 éves múltra visszatekintő, bazilika előtti adventi és karácsonyi vásáron. Fotó: Nagy Zoltán / MTI

Karácsony, az év legfényesebb és legmeghittebb időszaka, amikor minden sarkon fahéjillat száll, miközben – elvileg – szeretettel fordulunk családunk, barátaink, kollégáink és mindenki más felé is. Ugyanakkor a vásárlási dömping, az ajándékozás bonyolult pszichológiája, valamint a vallási és világi hagyományok keveredése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy gyakran éppen ilyenkor érezzük a legnagyobb nyomást.

Arról nem is beszélve, hogy az ünnep ellentmondásos varázsa nemcsak a lelkünkre, de a pénztárcánkra is erőteljes hatással van. És bár lehet, hogy az újévi fogadkozások mellett minden januárban bosszankodunk a számlánk lenullázódott egyenlege miatt is, valahogy minden évben újra és újra ugyanabba a csillogó csapdába esünk. Nem lesz ez másként idén sem: az ünnepi szezon kiskereskedelmi forgalma Magyarországon akár 7,7 százalékos növekedést is elérhet. Érdekes trend, hogy a világjárvány óta jellemzően az élményalapú kiadásokat részesítjük előnyben, mint például a szórakozást, a vendéglátást vagy az utazást. De a kiskereskedelmi kategóriák – például a kozmetikumok és a ruházati termékek – esetében is számottevő a növekedés.

Íme hét ok, amiért ilyenkor szinte kényszeresen kiköltekezünk, sokszor akár a hitelt is bevállalva.  

1. Az érzelmekre hangolt trükkös marketingüzenetek

Gyerekkorunk havas karácsonyainak emlékei, a mézeskalács illata és a nagyi még mézédesebb süteményei olyan mélyen beágyazódtak az érzelmeinkbe, hogy szinte belénk programozták: a karácsony az öröm és a meghittség időszaka. A reklámok pedig pontosan ezt az érzelmi húrt pengetik meg bennünk, ilyenkor szívmelengető, családcentrikus hirdetések öntenek el mindent, amelyekben a hóesés közepén boldog emberek bontogatják az ajándékokat. A tudatalattink pedig legtöbbször bekajálja, amit a marketingesek akarnak: hogy mi is olyan boldogok lehetünk, mint a reklámban látott emberek, ha azt a bizonyos, fényes csomagolású terméket megvesszük.

2. A „mindenki ezt csinálja” társas nyomása

Karácsonykor a vásárlás szinte társadalmi kötelesség, amiben hajlamosak vagyunk másokat követni. Ha a barátainkon, a kollégáinkon vagy épp a közösségi médián azt látjuk, hogy mindenki vásárlási lázban van, mi sem szeretnénk kimaradni vagy lemaradni. Az ajándéklisták és a díszes csomagok olyan társadalmi normává váltak, amelynek megfelelni szinte kötelező.

3. Az idő szorítása

Bár máskor is próbálkoznak ezzel a kereskedők, karácsonykor – és az azt megelőző Black Friday-kor – látványosan megszaporodnak a „csak ma érvényes” akciók és a „készlet erejéig” ajánlatok, amelyek mesterei annak, hogy gyors vásárlásra bírjanak minket. Az úgynevezett FOMO (Fear of Missing Out), vagyis a kimaradástól való félelem hatására megvesszük akár a drágább vagy a teljesen szükségtelen terméket is, csak hogy le ne maradjunk róluk. Ennek oka, hogy a ritka – vagy legalábbis annak tűnő – dolgokat mindig értékesebbnek érezzük, még akkor is, ha valójában csak egy piros nyakkendővel feldíszített plüss rénszarvasról van szó.

4. Dopaminlöket a kasszánál

Az egyik legnagyobb csapda, hogy a vásárlás konkrétan fizikai örömérzetet okozhat. Ha hajlamosak vagyunk rá, az agyunk erőteljes dopamintermelésbe kezd, amikor egy rég vágyott ajándékot veszünk meg valakinek vagy akár magunknak. De a vásárlás jutalmazó mechanizmusa nem áll itt meg: az online rendeléseknél a csomag érkezésekor is újabb örömérzetet élünk át. Ennek aztán tényleg nehéz ellenállni.

Kereskedelem - Debrecen - Karácsony előtt a Fórum bevásárlóközpontban

Debrecen, 2020. december 9.

A debreceni FÓRUM bevásárlóközpont 120 üzletével, ünnepi díszítéssel várja az év végi bevásárlókat.

Készítette: Oláh Tibor
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: BC__OB202012090010
A debreceni Fórum bevásárlóközpont. Fotó: Oláh Tibor / MTI

5. Az ajándékozás az önkifejezés egy módja

Az ajándékozás persze közel sem csak a másikról, de masszívan rólunk is szól. Az ajándékaink stílusa vagy az otthonunk feldíszítése mind-mind azt üzeni a világnak, kik vagyunk és mit képviselünk. Egy szép, kézzel készült ajándék vagy ízléses karácsonyi dekoráció olyan, mint egy névjegykártya, amelyben benne rejlik a személyiségünk és az értékrendünk. Nem csoda, hogy ilyenkor szívesebben költünk olyan tárgyakra, amelyek igazán tükrözik egyediségünket. Szinte bármi áron.

6. Karácsonykor minden szebb

Az ünnepi dekoráció, a háttérben szóló csilingelő dallamok és az illatok különleges hangulatot teremtenek. Ebben a környezetben még egy egyszerű bögre is sokkal vonzóbbnak tűnik, mint egy unalmas szeptemberi kedden. Nem véletlen, hogy a plázákban végtelenítve szól az All I Want for Christmas is You és társai, miközben vaníliaaromával csábítanak minket arra, hogy mélyen beletúrjunk a tárcánkba.

7. A hagyományok ereje

Bár a féktelen karácsonyi vásárlás az utóbbi évtizedek terméke, azért nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az ajándékozásnak évszázados hagyománya van, ami az összetartozás és a szeretet szimbóluma. A közös főzés-sütögetés, a karácsonyfa-díszítés és az ajándékok bontogatása olyan rituálék, amelyek megerősítik a családi és baráti kötelékeket. Még akkor is, ha ez sokszor feszültséget okoz – például a tökéletes ajándék keresése közben, vagy amikor a rendkívül szellemtelen meglepetéshez próbálunk jó pofát vágni –, a hagyományok ereje újra és újra visszacsábít minket az üzletekbe.

Ünnep - Budapest - Vörösmarty téri Adventi- és Karácsonyi Vásár

Budapest, 2019. november 14.

Budapest belvárosában minden eddiginél korábban, 21. alkalommal megnyitotta kapuit a Vörösmarty téri Adventi- és Karácsonyi Vásár.

Készítette: Balaton József
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: BC__ZA201911140001
A Vörösmarty téri Adventi és Karácsonyi Vásár. Fotó: Balaton József / MTI

Túl a vásárláson

Bár az ünnepi túlköltekezés szinte elkerülhetetlennek tűnik, érdemes emlékeztetni magunkat arra, hogy a karácsony nem csak a pénzről szól. A közös pillanatok, a meghittség és a szeretet nem vásárolható meg, és sokkal tartósabb emlékeket hagyhatnak, mint a legdrágább ajándék. Ráadásul a karácsony különösen megterhelő lehet azok számára, akik magányosak vagy anyagi nehézségekkel küzdenek.

És abba sem árt belegondolni, hogy a karácsony nemcsak a pénztárcánkat, de a bolygónkat is rendesen megterheli. A felesleges ajándékok, a dekorációk, a csomagolás is jelentős hulladékmennyiséget termel, ugyanakkor rengeteg élelmiszer is a kukában landol az ünnepek után. Nem véletlen, hogy egyre többen keresik a fenntartható alternatívákat, például a személyre szabott, kézzel készített ajándékokat, amelyek nemcsak környezetbarátabbak, de érzelmileg is értékesebbek lehetnek.

Az otthon készült dekoráció és ajándék meghittebb és környezetbarátabb. Fotó: Shutterstock
Az otthon készült dekoráció és ajándék meghittebb és környezetbarátabb. Fotó: Shutterstock

Így amikor legközelebb a pénztárnál toporgunk egy halom piros masnival átkötött dobozzal, érdemes tudatosítanunk, hogy az egész karácsonyi hajcihővel valójában a valódi, emberi kapcsolódást keressük. A tudatos választások pedig – akár az ajándékozásban, akár a túlpakolt asztalnál – nemcsak az ünnepet, hanem az életünket is minőségibbé tehetik.

A cikkhez használt források itt, itt, itt és itt olvashatók.