A katapult tervezőinek érdeme a biztonsági öv

Kultpol

Civilizációnk jellegzetes vonása, hogy csak a kerék, de nem a fék felfedezőjét ünnepeljük, noha bevezetése sok ember életét mentette már meg. A legfontosabb autós biztonsági eszköz viszont kétségtelenül a biztonsági öv, amely az 1959. augusztus 13-án a svédországi Kristianstadban útjára indított első hárompontos biztonsági övvel felszerelt Volvo PV544-es óta már fél évszázados történetre tekinthet vissza.

A biztonsági öv ma is használt formában a korábban a Saab repülőgyárában katapultülésekkel kísérletezve tapasztalatot szerzett Volvo fejlesztőmérnök, Nils Bohlin (1920-2002) tervezőasztalán született. Csak a derekat tartó (kétpontos) biztonsági öv persze már Sir George Cayley (1773-1857) repülőjében is szerepelt. 1949-ben az amerikai Nash autógyár Ford modelljei esetében szintén volt lehetőség a biztonsági öves változat megvásárlására. 1958-ban a svéd Saab rendszeresítette a biztonsági övet, kétpontos változatban. Roger Griswold és Hugh De Haven pedig már 1951-ben hárompontos övet fejlesztett, ám annak rögzítése még középen volt.

A V alakú, hárompontos, egy kézzel is könnyen kezelhető öv lényege a mellkason keresztbefutó átlós és a medencénél elhelyezkedő vízszintes hevederek kialakítása volt, amely a test legnagyobb teherbírású területein osztja szét az erőt, felére csökkentve a baleseti sérülések lehetőségét. A Volvo szabad hozzáférésű szabadalmaként 1959 óta piacra került fejlesztés a hatvanas évek végére kezdett igazán elterjedni. A későbbiekben előfeszítővel, erőelosztóval az eredeti forma hatékonyságát még tovább növelték.