Képmástól a metafizikáig

Egyéb


dz_bank_warhol_72dpi.jpg
Andy WarholPeter Malatesta & Monique van Vooren, Washington, D.C.a Társadalmi betegség című sorozatból / From the series Social Disease, 1976-79? 2007 Andy Warhol Foundation for the Visual Arts / Artists Rights Society (ARS), New York
Élethűség - ennek igényével indul a fényképezés története, tehát a kiállítás is: a bejáratnál portrék fogadnak. Gottfried Helnwein szúrós tekintetű, markáns művészképmásai még nem akarnak mást, mint megragadni, hatásosan felmutatni az idollá vált karakter - a szikár macsó Clint Eastwood, az idősen is diadalmas Leni Riefenstahl, az ördögi tekintetű Mick Jagger - lényegét. Átellenben a falon Andy Warhol már játszik a műfajjal: Társadalmi betegség című sorozatának erősen reflexív darabjai távolodnak a fotón szereplő személyiségtől, a disszonanciát

dz_bank_nemeth_72dpi.jpg
Németh HajnalKomfort (Comfort), 2005 ? Németh Hajnal

keresik, a fekete ruhás hívek és a köztük hófehérben lépdelő II. János Pál kontrasztját, az önhitt képpel elnyújtózó Truman Capote esendőségét, a hónalját elmélyülten borotváló isteni Bianca Jagger közönséges fizikalitását. Pár teremmel arrébb Avedon éteri hófehér háttérbe illesztett, koszt, szőrt, izzadságot, sötétlő tekintetet szakrálissá emelő bányász-, melósportéi néznek farkasszemet az átellenben kiállított, felékszerezett, szép testű, üres tekintetű


dz_bank_levine_72dpi.jpg
Les LevineWork change, Munich (Munka ? csere, München), 1990 ? VG Bild-Kunst, Bonn, 2007

bakfisokkal. Az élénk fantáziájú Ilja Kabakov miliőt fotóz, és ezen keresztül ragadja meg a karaktert: a tehetségtelen művészt másodrendű vásznaiban, az űrbe repült személyt lyukas plafonú lakásában és lerúgott, széttaposott cipőjében.

Egyre tágul a kör. Sybylle Bergman egy Marx-Engels emlékmű készültének nyolc stációjában a konkrét politikai tabudöntögetés mellett az örökkévaló és a kérészéltű, az irreális nagyság és köznapi realitás lép

dz_bank_hajas_72dpi.jpg
Hajas TiborPótlások 2. (Pénz) (Restoration 2 ? Restored Money), 1976 ? Frankl Dániel

párbeszédre egymással, amint közönyös-könnyed felhők közepette meredezik értelmetlenül a derékig-vállig elkészült két behemót szobor, vagy megdőlt pózban lóg a daruról Engels. Toronyházak közé belopakodó felhők, ál-európai álbarokk templom és szupermodern üvegtorony, leszakadt roló és büszke amerikai lobogó elképesztő, bizarr együttállásai, kontrasztjai egy ellentétektől feszülő, energikus Amerikát fogalmaznak meg Rauschenberg fotóin, míg Les Levine lózungokat harsogó plakátok elé fényképezett müncheni metróutasai, a közönyös, magányos, bezáruló arcok egy apátiába süllyedő, önmaga iránt közönyös kultúrát mutatnak meg.

Szikár történelemfilozófiai állítás Klaus Rinke A fal című, 16 darabból álló sorozata, mely különös dinamikával közelít rá a Fal tövében feszengő alakra, mely egyre közelebb és közelebb jön, mígnem elhagy minket, esetleg mi

dz_bank_moffat_72dpi.jpg
Tracey MoffattSomething more (Valamivel több), 1989 sorozat / series 1/9 ? VG Bild-Kunst, Bonn 2007 (By courtesy of L.A. Galerie, Frankfurt/Main)

közelítünk hozzá, s hagyjuk el őt, az emberi léptékek viszonylagossága áll szemben a Fal masszív megdönt-hetetlenségével, tömör áthatolhatatlan valóságával. Leplezetlen vádirat Boltanski Chases Gymnasium című sorozata: a bécsi zsidó gimnázium 1931-ben végző tanulóinak csoportképéről vett arcokat nagyította ki fekete-fehér, árnyszerű, elmosódott vonású, fekete szemgödrű, halálfejt asszociáló arcokká. Taryn Smith már harcos, agitpropos indulattal fotózott tévesen azonosított elítélteket azokon a helyszíneken, ahol a valóságban soha nem jártak, ők pedig látványosan "kilógnak" a miliőből, szomorú, váddal teli tekintettel merednek ránk a képről - a vizuális memória, a fotódokumentumok megbízhatóságát kérdőjelezik meg, fikció és valóság összemosását mutatják.


dz_bank_gerhes_gabor.jpg
Gerhes GáborÖnmaga hitében megmerítkezni vágyó férfi ( Man longing to be absorbed in his own belief), 2004 edition1/1 ? VG Bild-Kunst, Bonn, 2007

Olykor sistereg a - lappangó vagy megrendezett - feszültség, dúl a dráma. Seyden Keith családi fotói egy többnejűséget engedő kultúráról: a gondosan egymás mellé állított, kicicomázott rivális feleségek kényszeredettsé-ge vagy épp olvadó mosolya, amint a pozíciót jelentő férj oldalán jelenhetnek meg; az idős anya mámorító büszkesége teljes katonai díszben feszítő fiai oldalán a sorsok, korlátok és lehetőségek méltósággal viselt, tragikus behatároltságát sejtetik. Nyíltan elszabadulnak az indulatok Tracey Moffatt szenvedélyes vörös-feketére komponált fotónovellájában.


dz_bank_kruger_72dpi.jpg
Barbara Krugernot angry enough (nem elég dühös), 1997 ? Barbara Kruger (By courtesy of Monika Sprüth / Philomene Magers, Köln)
Ember és természet metafizikába csúszó kérdéseivel teszik fel a koronát a szerzői fotográfiák: Önmaga hitében megmerítkezni készülő férfi mered üres cellára a kép közepén, időtlen párában lebegő tó partján ülve, a magyar szerző, Gerhes Gábor alkotásán. Inge Rambow ihletett, költői képei fölsebzett tájat, ipari telepen szétroncsolt gyökereket ábrázolnak, ám ezzel együtt a meddőhányón kivirágzó szikes felület szépségét, a sáros pocsolyába oldódó ércek életteli pirosát, a sárból kiserkenő új vegetáció leheletét is láttatják.
Kíváncsi vagyok, hogyan tovább.