Ahogy a fény a papírra ér

Képző

Mindhárom helyszín fontos tényező a kortárs fotóművészetben, de más-más profillal, és Eperjesi okosan csoportosítja az őt izgató kérdéseket. A Mai Manó Napfényműtermét a testhez kapcsolódó képzetek fotográfiái töltik be, Székesfehérvárra a lélek rejtettebb zugaiból áramló fények és szövegek kerülnek, a Nessim Galéria tárlata pedig a tudományos kísérletezés terepe lett.
 
 
A szellem dolga a felfedezés. Eperjesi színtani kutatásai a minden színt egyesítő fehérrel kezdődnek. A fehér fényt felbontva a tárgyak egyedisége elhomályosul, az egyértelműségek fellazulnak és fény, árnyék, szín és látvány elindul egy felfedezésre nyitott, kalandos úton, ahol semmi sem azt jelenti, amit korábban. A prizmaképek Goethe klasszikus színtanát viszik tovább, de a kortárs technika lehetővé teszi, hogy a fotós egyszerűen átfényképezzen a prizmán és megmutassa, mi van a túloldalon. A lámpák, tárgyak és figurák prizmán át mutatott képe nem csupán egy elemző tevékenységet dokumentál, hanem önálló jelentést is kapcsol a kísérlethez: a színek szigorú rendjében megsokszorozza a kontúrokat, analógiákat, általánosságot rendel az egyedihez.
 
 
Egy másik sorozat a színes fotópapír jellegzetes hibájából, a mellékdenzitásból indul ki, felnagyítja, ahogyan a fotópapír elnyeli a különböző hullámhosszúságú fénysugarakat, összeolvasztja a színeket, megbontja a színek rendjét. De a színtani kísérletek között szerepel a színes árnyék fogalma, az eredetivel azonosíthatatlan kontaktfotók problémája, a kétféle színkeveredés vagy a nagyméretű színes fotogramok szekvenciális rendje, hét egymást folytató tablón.
 
A kutatás absztrakt eredményei mégsem csak önmagukban fontosak. A színek kölcsönhatása, a látás hibás beidegződései nemcsak a színek hatását tisztázzák, hanem olyan látványokat is létrehoznak, ami csak a színes fotogrammal állítható elő. Eperjesi a fotogramokhoz használt tárgyakkal utal a Bauhaus korai fotókísérleteire, Moholy-Nagy munkáira, és színesben felidézi azok erőteljes atmoszféráját is: a láthatatlan világ törvényszerűségeinek látomásszerű felmutatását.
 
 
A Nessim Galéria ötletes bónusz-kiállítást csatolt Eperjesi színtana mellé, vagyis alá: a pincében saját anyagából nőiesen lágy, finom és gazdag válogatást mutat be a "nő a fotón" témában, Drégely, Carla von Puttelaar, Szilágyi Lenke és mások képeiből. Érdemes megkeresni a lefelé vezető lépcsőt.