Aktok és titkos kertek a Mai Manó Házban

Képző


juhaszorsolya.jpg
Juhász Orsolya alkotása

(MTI) "Juhász Orsolya fotói tulajdonképpen testtöredékek: van olyan kép, amely ornamentikus formákhoz hasonlít, és olyan is, amely egy állatot idéz fel az emberben" ? beszélt a Kismanó Galériában november 6-ig megtekinthető tárlatról a kurátor. Gőbölyös Luca fotóművész, aki egyben a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán Juhász Orsolya tanára, hozzátette: a bemutatott fotók nagyon hosszú alkotói folyamat végeredményei, a fiatal művész komolyan megdolgozott értük; kiállítása is egy megnyert pályázat eredményeként jöhetett létre.
    

Gőbölyös Luca elmondása szerint a fiatal fotográfus igazi női hozzáállással nem az erotika és a szexuális izgalom felől közelíti meg a női testet, amit egy férfi fényképész munkáin természetes módon mindig ki lehet mutatni. "Nagyon sok leszbikus alkotót ismerünk, náluk ugyanez az izgalom felfedezhető, egész más nyelvezettel megfogalmazva. Itt egyikről sincs szó, itt a test felfedezendő formaként van kezelve, olyan eszközként, amelyből Orsi képet hoz létre" ? fogalmazott. Mint a fotóművész hangsúlyozta, ettől természetesen még aktokról van szó, amelyek nem kevesebbek, csak más aspektusból készültek, mint a legtöbb aktfotó.
    
Titkos kertek címmel állít ki a Mai Manó Ház George Eastman termeiben Csortos Szabó Sándor. A fotográfus elmondta: a cím nem a képek tárgyára, inkább a középkori titkos kertekre utal, valami olyan rejtett dologra, amelyet egyébként ismerhetnének az emberek, de valamiért mégsem veszik észre. "Szinte mindenki hallott például a kambodzsai Angkor romvárosáról, de Beng Mealea romtemplomáról, amely csak 60 kilométerre fekszik onnan, gyakorlatilag senki. Pedig ma már sokkal autentikusabb, mint az, amit egykor Angkornak neveztek, és ahol néha a turistáktól lépni sem lehet" ? hozott példát a fotóművész.
    

csortosszabosandor.jpg
Csortos Szabó Sándor fotója
 
Csortos Szabó Sándor képein az elfeledett khmer templom mellett felbukkan a portugáliai Sintra közeli erdőségekben megbúvó, elhagyott kapucinus kolostor is. "Mindig nagyon izgatott az a pillanat, amikor a természet visszavesz valamit. Azt hisszük, amit építünk, az tízezer évig fog állni, miközben a 12. században épített kambodzsai templomot majdhogynem teljesen benőtték a fák" ? vont párhuzamot a két helyszín között az alkotó.
    
Mint elárulta, a kiállítás képein egyetlen konkrét értelemben vett kert, pontosabban a bayreuth-i őrgrófnő palotájának vízbe nyúló lépcsősora szerepel.
    
Ismertebb helyszín Cesky Krumlov, ahol sok magyar járt már, de valószínűleg kevesen nézték meg a Schwarzenberg-kastélyt éjszaka, térdig érő hóban, ahogyan Csortos Szabó Sándor fotózta az épületet. "Ettől teljesen más lett a kastély, kicsit olyan, mintha egy őrült Hollywoodi díszlettervező készítette volna. Más nézőpontot szerettem volna, mint amit mindannyian látunk, nem a szokásos turista rácsodálkozást, és ez igaz a többi helyszínre is. Ennek ellenére, aki járt már ott, az biztosan felismeri mindegyiket" ? szólt munkáiról.
    
Csortos Szabó Sándor kiállítása november 13-ig látogatható a Nagymező utcai Mai Manó Házban.