Amikor a műtárgyak fellélegeznek

Képző

A "premier előtti" találkozásoknak megvan az a szépsége, hogy valamilyen magával ragadó titok tudásának jóleső érzését ültetik el a szerencsés lelkében. Ez a furcsa misztikum aztán még fokozódik, ha a különös beavatás tárgya a reneszánsz festészet, helyszíne pedig egy - a maga kaotikusságában valami időtlent képviselő - restaurátor-műhely. Az esemény több évszázadra visszanyúló, múltidéző hangulatát erősíti, hogy Juhász István, a Magyar Nemzeti Galéria főrestaurátora rusztikus bajuszával és szakállával maga is olyan, mintha a reneszánsz időkből lépett volna elő.

 
 
A rendhagyó bemutató nyitóhelyszínéül szolgáló műteremben elszórtan helyezkednek el a táblaképek, a helyiségben emellett rengeteg más műtárgy is található: a fal mentén könyvek, papírral letakart bútorok, de akad itt hatalmas hangfal és a Dunára néző ablak mellett tarkára száradt festőpaletta is. Alig bírjuk bezsúfolni magunkat az egyébként nem is annyira kicsi terembe: a káoszban is látszik, a laikus nézelődő számára rendetlenségnek tűnő rendszer minden egyes darabjának megvan a pontos helye. Ezúttal természetesen a Szent Katalin-oltártáblák vannak kiemelt pozícióban: az 1520-ban készült, fenyőfára és temperával festett képek egy mindkét oldalán festett oltár szétfűrészelt darabjai. Mindegyik Szent Katalin életének egy-egy jelenetét ábrázolja, akit egyebek közt az iskolák, tanulók és könyvtárak védőszentjeként tartanak számon, mivel rendkívül gyorsan tanult és korának nagy szónokait megszégyenítve érvelt. Ez utóbbi képességének köszönhető például az egyik táblaképen megörökített jelenet, ahol Szent Katalin az általa megtérített bölcseket biztatja a máglyán: a mártírhalállal elnyerik az üdvösséget.
 

Az egyik legérdekesebb darab a Szent Katalin vértanúsága című alkotás, amelyen a szent lefejezése látható. A hóhér testét ugyanis több helyen "a gonosznak kijáró képrombolással illették": a szemét kiégették, alakján karcolások és valószínűleg nyílvessző ütötte lyukak is éktelenkednek. Az ilyen fajta "aktív részvétel" nem csak ezen a képen tapasztalható: egy XVII. századi, Nagyszebenből származó karzatmellvéd például magán hordja a rajta előszeretettel könyöklő hívek keze nyomát, ugyanis jól látható, hogy a képek tetejébe fejjel lefelé olvasható neveket véstek. Úgy látszik, valami több évszázad távlatában sem változik: a jelek szerint az emberek már annak idején is szerették megörökíteni nevüket az utókor számára. És amint azt a mellékelt ábra is mutatja, a fakéregbe vésett szívecskékkel szemben - bár azok is kétségtelenül nemes szándékkal készülnek - egy pár buzgó reneszánsz hívőnek valóban sikerült. A főrestaurátor rámutatott: a lakkrétegek és átfestések miatt sötétté vált mellvédkeret letisztításával egy szinte sugárzó zöld-sárga felületet kaptak, amely jól láttatja, hogy "a műtárgy fellélegzett".

 

A március végén nyíló kiállítás további két kiemelkedő darabját Laurentzy Mária mutatta be. A restaurátor elmondta: a valaha egy oltárt képező Jézus színeváltozása és A Napba öltözött asszony és a sárkány című táblaképek elemeinek döntő részét az alkotó Dürer 1496-1498 között készült Apokalipszis-sorozatának azonos témájú fametszetéről kölcsönözte. A Napba öltözött asszony különlegessége, hogy a 2007-es restaurálás során a képről lekerült a megsötétedett lakkréteg és az elszíneződött korábbi átfestések, ezáltal a színek frissebbek, élénkebbek lettek. A legnagyobb változás a Jézus színeváltozása című alkotás esetében következett be, ugyanis kiderült: az égboltot eredetileg azurittal, egy nagyon drága - a középkorban aranyárban mért - és csillogó festékkel festették, amely azonban a rengeteg átfestés miatt megbarnult. Laurentzy Mária hozzátette: a művészettörténészek eleinte nem is akarták elhinni, hogy azuritot találtak, mivel "Magyarországon olyan ábrázolást még nem láttak, hogy az egész felhő tündöklő azuritból lett volna".

 

A kiállítás különlegessége, hogy a döntően Kassáról származó, frissen restaurált táblaképsorozatok darabjait a közönség most láthatja először. A Nemzeti Galéria március 29-én kezdődő kiállítása egyébként a 2008-as Reneszánsz Év keretében megrendezett 4x a reneszánszról kiállítássorozat utolsó állomása lesz. Elsőként március 14-én az Országos Széchényi Könyvtár indítja útnak Csillag a holló árnyékában című kiállítását, majd ezt a Budapesti Történeti Múzeum Hunyadi Mátyás udvari hagyományait bemutató tárlata követi. Harmadikként - március 26-ától - a Magyar Iparművészeti Múzeum kapcsolódik be a "4 az egyben"-akcióba: a Beatrix hozománya című kiállítás a Mátyás-, illetve Jagelló-kori itáliai luxusipar kiemelt műfaját, a majolikaművészetet mutatja be.