Apropó: design

Képző


horvath_korinna_1001ej.jpg
Horváth Korinna 1001 éjszaka meséje ruhakollekciója

Negyedszer rendezték meg Budapesten a Design Hetet. Először a Budapesti Őszi Fesztivál része volt, két év után kivált belőle és önállósodott, az idén pedig kilépett az ismertebb design galériák és az egyetemek teréből, és behálózta az egész várost. Ha rávetítjük a térképre mindazokat a pontokat, ahol a sorozat programokat kínál, furcsa rajzolatot kapunk: a középtől már egészen messzire nyúlnak a szálak, Pesten a Soroksári útig, Budán a Bartók Béla útig kell elmenni, hogy begyűjtsük az élményeket.

 
A Móricz Zsigmond körtér közelében, egy fürdőszoba-felszerelési boltban szubjektív útinaplót találunk. Az ajtón az egyenplakát: ez az üzlet is csatlakozott a Próbajárat programjához, és árui mellett egy idén végzett tervező munkáját állítja ki. Lassan befelé közeledve, egy Alkotás úti butikban, sőt az Alkotás Point irodaházban is hasonlót találunk. A Próbajárat a design népszerűsítésének szellemes partizánmódszerét választotta: egy-egy kreációt kivitt a boltokba, a vásárlók közé, szembeállítja az új ötletet a már áruvá érett tárgyakkal, közéjük lép, de még nem eladó. A Lánchíd utcai dekorációs boltba egy mobilizálható szélgenerátor került, másutt ruhakreációk, kiegészítők, bútortervek, ékszerek vagy akár egy üzlet komplett arculati terve látható. A Vár alatt sűrűsödni kezd a közeg, aztán átlábalva a Lánchídon, már térdig járunk a kínálatban.
 

karmaneszter.jpg
Kármán Eszter: Madách kártya

Tág a kör az Erzsébet tér körül, az Andrássy úton az Oktogonig ér a stílust diktáló üzletek sora, szinte mindben bemutatnak egy-két friss tervezőt. Keresztbe a Paulay utca, a Hajós, Ó, Nyáry Pál utcák, az Opera környéke természetes befogadó közege a designnak, de ilyen már a Ráday utca is, a Baross utca eleje, a Dohány utca egyik szakasza - és persze a designbirodalom jellegűvé lett Király utca. Itt a kortárs tárgyformálás más légkört teremt, mint az Andrássy út elegáns, nagyvonalú klímájában élő üzletek: az összeszűkülő autósáv, a széles gyalogjárda a Ráday utcához hasonló sétatérfélét képez, a boltok közelebb vannak egymáshoz, jobban kommunikálnak, könnyen átlátható és összevethető egy-egy utcarészlet, és a kirakatok is erősebben hatnak a kívül sétálókra, mint odakint a sugárúton. Szükség van erre a sűrű, intimebb közegre, a bolt és az utca közös atmoszférájára - a szombaton városi ritmikus sétában galoppozó Designtrapp-csapatok ezt határozottan érzékelték -, mert a megszilárdult formaelvek a város mobil, sűrű közegében hajlamosabbak a változásra, a nyitottságra.

 
A kortárs design ugyanis ezt a nyitottságot keresi, a kreativitás szabad terepét. Ehhez kell a Design Hét egyre nagyobb tömegeket megmozgató sorozata. London évek óta világszenzációként kínálja a 100% Design eseményeit, és az idén úgy tűnik, Budapest is igen nyitott az új ötletek iránt. Már csak a közép, az origó hiányzik, a leendő Design Terminál épülete a volt Erzsébet téri buszpályaudvar épületében. Helyette (illetve előtte) egyelőre ott a lyuk, a Gödör, ahol a sorozat nagy eseményei - a grafikusok nagy seregszemléje, az Arany Rajzszög Díj illetve a Graphifest, végül a vasárnap esti záróparti, a Garázsmenet - folynak. A fogékonyság tehát nem hiányzik, már csak az a tartós, biztonságos kapocs kell, ami az ötleteket, a szellemi termékeket a kivitelezéssel és a piaccal összeköti. Ami a képességeket illeti, a magyar formatervezés jó formában van.