(MTI) - A 2008-as biennálé kiállításai olyan párbeszédre ösztönöznek, amelyek megújíthatják a jövő építészetét - fogalmazott a megnyitón Paolo Baratta. A biennálé elnöke hozzátette, közvetlenebb eszmecserében reménykedik az építészet és a társművészetek között.
A projektek experimentális jellegét emelte ki az építészeti seregszemle idei főkurátora, Aaron Betsky. Mint elmondta, ezek a térrel, a formával, a színekkel és a kompozícióval folytatott kísérletek szerteágazóak, de nem öncélúak: a jövő építészetét alapozzák meg.
Mint a nemzetközi zsűri elnöke, Jeffrey Kipnis elmondta, a projektek elbírálásakor külön vizsgálták, azok mennyire kapcsolódnak a biennálé idei jelszavához (Out There: Architecture Beyond Building - Odakint: Építészet az épületen túl). Az amerikai szakkritikus kiemelte azt a kísérletező kedvet, amely véleménye szerint a kapitalizmus győzelme után a volt szocialista országokban felszabadult.
Talán ennek is köszönhető, hogy biennálé legjobb nemzeti kiállításának járó díját a lengyel projekt nyerte el. "A lengyel pavilonban a zsűri a technológia és az intelligencia olyan kombinációját ismerte fel, amely az épületek életciklusait vizsgálja, különös tekintettel a gyengébb gazdasági fejlettségű országokra" - indokolta az elismerést Paolo Baratta.
Mit kezdjen a város egy olyan épülettel, amely funkcióját veszti, például egy könyvtárral a digitális könyvek térnyerése után? - teszi fel a kérdést Az épületek következő élete című projekt. Az Arany Oroszlán-díjas kiállításon Nicolas Grospierre fotói és Kobas Laksa futurisztikus kollázsai a lehetséges megoldásokat keresik, közben az elmélet gyakorlattá válik, és a lengyel pavilonból Hotel Polonia lesz.
"Egyetlen más kortárs építész sem képes Frank O. Gehry-nél meggyőzőbben bemutatni, mit is jelent a modern építészetben a kísérletezés" - méltatta az életműdíjjal jutalmazott tengerentúli építészt Paolo Baratta. Mint a biennálé elnöke megjegyezte, a bilbaói Guggenheim Múzeumot vagy a Walt Disney Concert Hallt is jegyző Gehry munkássága átformálta az építészetet, kiszabadítva a konstrukciót a "kockaépület" határai közül.
Paolo Baratta elmondása szerint a zsűri a kísérletező kedvet díjazta Gregg Lynn műanyagjátékokat újrafeldolgozó installációjában is, míg a chilei Elemental csoport I was there (Ott voltam) című kiállításával kapcsolatban annak szociális érzékenységét emelte ki.
A biennálé egy különleges elismeréssel emlékezett Andrea Palladio születésének 500. évfordulójára: a nagy reneszánsz építész munkásságának kutatója, az amerikai James S. Ackerman az építészettörténet-írásban nyújtott teljesítményéért vehetett át életműdíjat.