Stanislaw Lem |
Stanislaw Lem 1974-es A futurológiai kongresszus című kisregénye Ijon Tichy delírikus jövőutazását írja le. Az űrkutató, miután polgárháborúba fullad a kongresszus, amelyen részt vesz, viszontagságos úton megmenekül, majd több évtizedes hibernálás után 2039-ben ébred újra egy tökéletesnek tűnő világban. Hamarosan kiderül, hogy ez a képzelet szüleménye, amit a levegőbe fecskendezett hallucinogén anyagok tartanak életben. Míg a futurológiai kongresszus a jövő tervezhetőségébe vetett hit szimbóluma, az új világot egyre bizalmatlanabbul szemlélő Tichy alakja a valóság-észlelés folyamatos változását testesíti meg.
Lem elbeszélésére hivatkozva a Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros 13 művész munkáját (Christiane Büchner, Diango Hernandez, Disco Batata, Beatrice Jugert, Peter K. Koch, Maix Mayer, Mécs Miklós, Thomas Neumann, László Gergely - Rákosi Péter, Birgit Schlieps, Thyra Schmidt, Surányi Miklós, Szörényi Beatrix) mutatja be Futurológusok kongresszusa címmel szeptember 13. és október 17. között.
A kiállításon a dunaújvárosi bemutatóra készült alkotások mellett tervek és ötletek is láthatók. Több munka kiindulópontjául az a felismerés szolgál, hogy a múlt elképzelése a jövőről múltként tükröződik a jelenben. Ma már jól látható, hogy amit a múlt a jövőről gondolt, más formában valósult meg, az egykori víziók és utópisztikus elképzelések mégsem veszítették érvényüket. Azért érdekesek, mert nemcsak a korabeli gondolkodásmódra, hanem az ismeretszerzés és megértés, valamint az imagináció jelenkori formáira is ráirányítják a figyelmet.