A Beatrix hozománya című kiállításon a Mátyás- és Jagelló-kori majolikaművészetet, az itáliai luxusipar egyik kiemelt műfaját mutatja be az Iparművészeti Múzeum, amelynek itáliai reneszánsz majolikagyűjteményét mintegy húsz éve láthatta utoljára a közönség. A június 30-ig megtekinthető kiállításra külföldi múzeumokból is érkeznek tárgyak.
A múzeum összegzése szerint a tárlat bemutatja az Európában akkor új kerámiatechnikát, az ónmáz használatát, feltárja a majolikaművészet eredetét és főbb itáliai központjait a 15. században, párhuzamba állítja a magyarországi ásatásokról előkerült töredékeket az Itáliában fennmaradt teljesebb példányokkal.
A töredékes, de igen gazdag magyarországi anyagot a faenzei Nemzetközi Kerámia Múzeum és a pesarói Musei Civici anyagából kölcsönzött tárgyak egészítik ki a bemutatón, rámutatva a magyar királyság és az itáliai majolikaművészet központjai közötti élénk kapcsolatokra.
Mátyás király felesége, Aragóniai Beatrix már 1476-os házasságkötésük előtt ismerte és kedvelte az itáliai eredetű majolika tárgyakat, amelyek a korszak legfontosabb itáliai központjai, Pesaro és Faenze termékei voltak. Mátyás budai udvarában műhelyt létesített itáliai mesterek részvételével, s edényeken kívül a királyi palotában majolika padlók is készültek. A budai udvar leletei mellett az uralkodó egyéb magyarországi székhelyeiről is jelentős leletanyag került elő.
A nemzetközi együttműködéssel megvalósuló majolika kiállítást elsőként Budapesten, az Iparművészeti Múzeumban mutatják be, majd az intézmény tervei szerint az anyagot több európai helyszínre is elviszik.
A bemutatót Mátyás király trónra lépésének 550. évfordulója alkalmából, a Reneszánsz Év keretében rendezik meg. Ez lesz a 4X a reneszánszról című, négy fővárosi kiállítást magába foglaló sorozat utolsó állomása. Március második felében a Budapesti Történeti Múzeumban, a Magyar Nemzeti Galériában és az Országos Széchényi Könyvtárban is nyílik kiállítás.